Miért olcsóbb a Piros Arany Olaszországban?

Miért olcsóbb a Piros Arany Olaszországban?

Az Univer Product Zrt. új üzemében készült termékek Kecskemét-Hetényegyházán az avatás napján, 2023. június 20-án. A cég a kormányzati támogatással közel 8 milliárd forint értékű beruházásnak köszönhetően több mint a duplájára, évi 12-15 ezer tonnára növeli a magyaros ételízesítői gyártókapacitását.
(Forrás:MTI/Bús Csaba)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Robbant az újabb Fanta-botrány, ezúttal egy TikTok-felhasználó videójából derült ki, hogy Olaszországban sokkal olcsóbb a Piros Arany, mint idehaza, úgyhogy Lázár János építésügyi és közlekedési miniszternek most egy újabb feladata akad.

Lázár János, némiképp túlterjeszkedve szigorúan vett szakmai határain, a törvénymódosítás lehetőségé is fölvetette annak kapcsán, hogy kiderült, a Fanta narancstartalma magasabb Olaszországban, mint idehaza. Közölte, hogy álláspontja szerint a vásárlókat átverik s külön nevesítette az Aldit, a Spart és a Lidlt. Most egy magyar felhasználó töltött fel a TikTokra egy videót, ahol azt mutatja be, hogy míg Olaszországban 0,99 euróba (jelen árfolyamon átszámítva nagyjából 387 forintba) kerül a Piros Arany, addig egy hazai üzletben 659 forintért lehet ugyanezt megvásárolni.

Annak, hogy mivel magyarázható a nagy árkülönbség (az olaszországi termékhez képest a Magyarországon kapható Piros Arany nagyjából 70 százalékkal drágább) a Pénzcentrum járt utána. Mint megjegyezték: elképzelhető, hogy az olaszországi termék akciós volt (bár ha az volt, akkor a videóból nem látszik, hogy mennyi lehetett az eredeti ára), de ilyen mértékű leárazás akkor sem valószínű.

A mostani esettel kapcsolatban idézték Braunmüller Lajos, az Agrárszektor főszerkesztőjének egyik korábbi nyilatkozatát, melyben azt mondta: a hazai gazdasági és szabályozási környezet miatt egyes magyar élelmiszertermékek hazai értékesítése jelenősen drágább, mint más európai országokban, ezért több országban is olcsóbban kaphatók még magyar márkák is, mint Magyarországon. A különbség okai lehetnek többek közt az eltérő áfa, a csomagolóanyagok utáni díjak és a magyarországi kiskereskedelemre háruló kormányzati adóterhek, különadók. Braunmüller Lajos szerint a magyar élelmiszeripar hatékonyságának kérdését is felvetheti az, hogy a magyar termékeket külföldön olcsóbban tudják árulni.

Raskó György agrárszakember egyszerűen csak így kommentálta a hírt a Facebookon: „Nem kell csodálkozni. Magyarországon a Piros Arany ételízesítőn 31,5% adó van (ÁFA 27% + kisker büntetőadó 4,5%) Olaszországban a fele sem.”