A kormány által korábban kiírt koncessziós eljárás eredményeképpen 1237 kilométer gyorsforgalmi útszakasz üzemeltetését átadja az állam öt különböző társaságnak szeptember elejétől - közölte a Magyar Közút Nonprofit Zrt. csütörtökön az MTI-vel.
A közlemény szerint így az MKIF Magyar Koncessziós Infrastruktúra Fejlesztő Zrt., az AKA Alföldi Koncessziós Autópálya Zrt., az M6 Duna Autópálya Koncessziós Zrt., az M6 Tolna Autópálya Koncessziós Zrt. és a MAK Mecsek Autópálya Koncessziós Zrt. veheti át az üzemeltetést. Tájékoztattak arról, hogy a Magyar Közút továbbra is üzemeltetni fog 291 kilométernyi gyorsforgalmi utat. Ezen felül a jövőben továbbra is ellátja 31 ezer kilométernyi, településeket összekötő, illetve azokon átmenő országos fő- és mellékút fenntartási feladatait.
A településeken belüli utak többségét, összesen több mint 140 ezer kilométernyi utat a jövőben is a helyi önkormányzatok kezelnek. Budapesten belül a fő- és tömegközlekedési útvonalak a fővárosi önkormányzathoz (a Budapest Közút Zrt. a fővárosi önkormányzat cége), a többi út pedig a kerületi önkormányzatokhoz tartozik ezt követően is - írták a közleményben. A Napi.hu cikkéből azt is megtudhatja, melyik sztrádaszakaszt melyik cég fogja üzemeltetni szeptembertől
Nem maradhattak ki az üzletből
Korábban kormányközeli körök is jól jártak a sztrádák üzemeltetésével: mint lapunk is megírta, Mézáros Lőrinc és Szijj László kormányközeli nagyvállalkozók érdekeltségei nyerték el több magyar autópálya 35 évre szóló üzemeltetési jogát.
A Themis Magántőkealap vezette konzorcium több ezer milliárdos bevételhez juthat az évtizedek alatt, cserébe pedig erre vállalt kötelezettséget: új pályák építése 317 km hosszan, ennek 2032-ig kell megvalósulnia; sávbővítés 265 km hosszan az első tíz év alatt; üzemeltetés és fenntartás 1044 km szakaszon a koncessziós időszak egészében.
A NER-es koncessziós győzelem ugyanakkor az Európai Bizottságot sem hagyta hidegen, vizsgálják az állami szerződés részleteit.