A Népszava szerezte meg azt az előterjesztést, ami szerint csak egyben lehet majd pályázni tizenegy balatoni vitorláskikötő 15 éves bérleti jogára. A pályázat feltételeit mintha úgy határozták volna meg, hogy csak egy nagyon szűk befektetői kör indulhasson eséllyel.
A Balatoni Hajózási (Bahart) Zrt. várhatóan a mai rendkívüli közgyűlésén dönt az előterjesztésről. Bár az ellenzők szerint a Bahart maga is üzemeltethetné a kikötőket, nagyon úgy tűnik, hogy azokat bérbe fogják adni.
Méghozzá a bérlő jól meghatározható körből kerülhet ki, erre utalnak a pályázatban meghatározott feltételek. A pályázónak
- félmilliárd forint saját tőkével,
- ingatlanüzemeltetési tapasztalattal kell rendelkezniük,
- vállalni kell a minimum évi nettó 475 milliós üzemeltetési díjat (plusz rezsi).
- Nettó 250-250 millióval kell hozzájárulni a tihanyi és a balatonföldvári kikötőfejlesztésekhez.
A nyertes később továbbértékesítheti a kikötők bérleti jogát. A jelenlegi kikötői vállalkozókat át kell vennie, de a szerződéseiket ezután módosíthatja és fel is mondhatja. Bár a Balaton parti települések szavazhatnak a Bahart közgyűlésén, de a legutóbbi tőkeemelés után az állam kétharmados tulajdonrészt szerzett, így a képviseletében eljáró Magyar Turisztikai Ügynökség szabadon dönthet.
Korábban már volt arra példa, hogy keresztül is vitte az akaratát az önkormányzatok ellenében. A jachtkikötők eddig is jó üzletnek számítottak. Évről évre nőtt az általuk termelt bevétel: 2016-ban még csak 633 millió, idén már 967 millió forint volt a bevétel. A cég „profiltisztításra” hivatkozva adja bérbe az üzemeltetést.