– Mi nem rendelkezünk a szükséges szaktudással, nincs gyógypedagógus végzettségünk, mégis nekünk kellene foglalkoznunk az autista gyerekekkel a több száz másik diákunk mellett. Ez így se nekünk, se a diákjainknak, se szegény autista gyerekeknek nem lesz jó – olvasható abban a Népszavához eljutott levélben, amelyet az egyik olyan iskola tanára írt, amit a kormányhivatalok arra jelöltek ki, hogy vegyék át az Iványi Gábor lelkész által vezetett Magyarországi Evangéliumi Testvérközösség bezárt iskoláinak diákjait. Az állam néhány nappal a tanévkezdés előtt záratott be két budapesti és egy szegedi Wesley János Óvoda, Általános Iskola és Gimnáziumot, működési engedélyüket visszavonták „tetemes tartozásokra” hivatkozva.
A hátrányos helyzetű, SNI-s, vagyis sajátos nevelési igényű gyerekek számára állami intézményeket jelöltek ki. Több száz gyermek elhelyezését kellett megoldani, ám több iskola nem volt felkészülve SNI-s gyerekek fogadására. A lap információi szerint az egyik szegedi középiskola alapító okiratában az is szerepelt, hogy autista gyerekeket nem tudnak fogadni, a tankerületi központ azonban felmentést adott az iskoláknak az alapító okiratban leírtak alól, így annak ellenére is muszáj volt speciális igényű gyerekeket felvenniük, hogy nincsenek meg a szakszerű ellátásukhoz szükséges feltételeik.
Több forrás is arról számolt be, hogy ebben a szegedi intézményben egy kis teremben elkülönítve helyezték el a wesley-s gyerekeket, a csengetési rendjük is más, hogy a szünetekben ne találkozzanak a többi diákkal. Ennek biztosítására a termet mindig egy pedagógus „őrzi”, a gyerekek legfeljebb vécére mehetnek ki. Ezt Novákné Finta Csilla, a Szegeden megszüntetett Wesley-iskola szülői munkaközösségének vezetője is megerősítette lapunknak. Elmondta azt is, Szegeden nem minden diákot sikerült helyben, városi iskolába beíratni, vannak, akiknek Bordányba, Deszkre, Ásotthalomra kell átjárniuk. Novákné szerint van olyan család, amelyik feladta a küzdelmet: számos iskolát jártak végig, mire rátaláltak a Wesleyre, gyermeküket korábban mindenhonnan kiközösítették. De mivel már elmúlt 16 éves, nem tanköteles. Most jó eséllyel érettségi nélkül kerül ki az oktatásból.
– Még mindig vannak gyerekek, akiknek nem megoldott a taníttatásuk, egy intézményből sem kaptak még befogadó-nyilatkozatot – erről Iványi Júlia, a Budapesten megszüntetett MÁV-telepi Wesley-iskola volt igazgatója beszélt. Hétfőn még 76 tanulónak nem volt helye, ám mivel a jogviszonyuk szeptember 9-én hivatalosan is megszűnt a Wesley-iskolával, a köznevelési információs rendszerben már nem tudják nyomon követni, kit hova vettek fel. Budapesti diákjaik esetében volt, hogy más – nem a kormányhivatalok által kijelölt – intézmények vezetői jelentkeztek náluk, hogy átveszik az SNI-s gyerekeket. Ugyanakkor vannak, akik csak magántanulóként folytathatják tanulmányaikat. – Sajnos a budapesti diákjaink között is vannak, akik már nem tankötelesek, és úgy döntöttek, nem tanulnak tovább. Két család pedig inkább visszaköltözik Romániába, egy másik család Kárpátaljára – mondta Iványi Júlia.
A Szegedi Tankerületi Központ igazgatója, Plesovszkiné Ujfaluczki Judit derűlátóbban látja a helyzetet, mint számos volt wesley-s szülő, diák és pedagógus. Közölte, a tankerületi központ iskolái biztosítják az SNI-s tanulók megfelelő, jogszabályokban előírt ellátását. Azzal kapcsolatban, hogy az egyik iskolában a többi diáktól elkülönítve, egy kis teremben helyezték el az SNI-s, autista diákokat, azt írták, a tanulókat a szülők kérése alapján helyezték el, az átvett tanulók osztályai együtt maradhattak, „nyugodt, csendes, állandó környezetben tanulhatnak” megszokott osztálytársaik társaságában, és a tankerületi igazgató szerint a szülők nagyon hálásak.