Ez egy olyan politikai szkander volt, amellyel mindenki veszített, ám negatív hatásait főként az utasok érzik majd meg – így értékelte vármegyebérletről szóló megállapodást kérdésünkre Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Karácsony Gergely főpolgármester keddi sajtótájékoztatóján a Magyar Hang kérdésére elárulta: a tavalyihoz viszonyítva 4-5 milliárdos bevételkiesést jelenthet az új, egyesített bérletrendszer a fővárosi kasszában. Vitézy Dávid volt közlekedési államtitkár viszont úgy számol, hogy 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent mindaz, amit Lázár János és Karácsony Gergely hétfőn bejelentett.
Karácsony Gergely arról is beszélt a sajtótájékoztatón, hogy szerinte március 1-től az utasok számára a legkedvezőbb utazási feltételeket kínálják majd. Azzal, hogy tíz év után csökkentik a BKK-bérletek árát, azáltal a Budapesten közlekedők élete könnyebb lesz, kevesebb stresszel jár majd. – A tarifaközösség igazi rendszerváltás lesz az utazók életében is, ezt a döntést már régen meg kellett volna hozni – tette hozzá.
Mint ismert, Lázár János építési és közlekedési miniszter, valamint Karácsony Gergely főpolgármester hétfőn közös közleményben jelentette be, hogy sikerült megállapodásra jutniuk a főváros és az agglomeráció közösségi közlekedéséről. A miniszter közölte, hogy a megállapodás értelmében a Budapest-bérlet érvényes marad a főváros területén a BKK mellett a MÁV, a Volán és a HÉV járatain is. A Pest megyére váltott havi bérletet, illetve a havi országbérletet 2024. március 1-jétől a BKK járatain is elfogadják. Mindegyik bérletet mindkét fél árusítani fogja minden értékesítési csatornáján. A főpolgármester kedden bejelentette, hogy 8950 forintba kerül majd a BKK-bérlet, ezzel a lépéssel kereken 500 forinttal lett olcsóbb, mint a 9450 forintba kerülő vármegyebérlet.
Ami a közösségi szolgáltatók bevételeit illeti, férőhely/kilométer alapú havi elszámolás lesz közöttük: a tervek szerint közös kalapba kerül a 12 milliárdos normatíva, a BKK-jegy, a Budapest-bérlet valamint a vármegye- és országos bérletek bevétele, utána megnézik, melyik szolgáltató, hány kilométerre mennyi férőhelyet biztosít, és ez alapján osztják vissza a pénzt. A Telex kérdezett rá arra: ha eddig mindig volt vita a közös bevétel elszámolásáról, akkor miért lenne ez most másként, amikor éves helyett havi lesz a bontás? Karácsony szerint új szemléletet jelent, hogy most nem a kiadásokon fognak osztozkodni, hanem a bevételeket osztják újra. A 4-5 milliárdos idei veszteség kapcsán még azt igyekezett érzékeltetni: eddig 100 milliárdos nagyságrendű veszteségeket szenvedett el Budapest a covid, az infláció és a kormányzati megszorítások miatt, mégis talpon maradt. Szerinte a 4-5 milliárdos deficitet ki tudják gazdálkodni.
Lapunk további érdeklődésére - hogy tudnak ilyen könnyedén túllépni ezen a 4-5 milliárdos hiányon, ha korábban egy 200 millió forintos spórolás reményében több járatot is megritkítottak volna – Karácsony azt válaszolta: ők valójában nem ritkítást, hanem bővítést terveztek a járatok átszervezésével, a politikai kampány azonban elvitte ezt a tervet. A nagy botrányt kiváltó ritkítási terv kapcsán megjegyezte: ő is szerencsétlennek tartja Walter Katalin BKK-vezérnek az utasokat vágás előtt álló pulykához hasonító félmondatát. Azt ugyanakkor tagadta, hogy a BKK szolgáltatási színvonala romlott volna.
A fővárosért aggódók vegyenek BKK-bérletet
A korábbi bejelentésekhez képest fontos adalék még, hogy a BKK diákbérletét kivezetik, mert azt az állami szolgáltató olcsóbban adja. Mint kiderült, a 24-36 órás BKK-jegyek ára nem változik, a BKK-napijegy termékek bevétele pedig a közös büdzsébe kerül, de az állami szolgáltatók által kiadott jegyeket nem fogadják el a budapesti közlekedésben. Az IC jegyeit sem számolják majd bele a közösbe, de a Budapesten áthaladó elővárosi vonatok jegybevételeit igen. A főpolgármester az új rendszer közvetett hasznának nevezte azt, hogy az olcsóbb utazás révén zöldebb lesz a város és kevesebb lesz a dugó. A fővárosi életminőséget jelenleg nagyon rontja az óriási autóforgalom, a Budapesten autóval megtett kilométerek fele az agglomerációból érkezik: „ezzel nem akarunk együtt élni, csökkenteni kell az agglomerációs gépjármű-forgalmat”.
Ami az olcsóbb teljes árú BKK-bérletet illeti, Karácsony azt mondta, az árcsökkentés az utazói bizalom megtartását szolgálja, és ennek hatására szerinte akár nőhet is a BKK-bérletek eladása. – Aki a főváros működése miatt aggódik, az vegyen továbbra is BKK-bérletet, és a BudapestGo alkalmazáson keresztül tegye – üzente lapunk felvetésére. Karácsony végül megdicsérte Lázárékat: szerinte azért jöhetett most létre ez a rég várt megállapodás az építési és közlekedési tárcával, mert politikai csatározás helyett szakmai kérdésekről tárgyaltak, a nyilvánosság kizárásával. A sajtótájékoztató alkalmával meg is köszönte Lázár János szakértői csapatának az együttműködő hozzáállást.
(Cikkünk korábbi változatában tévesen az szerepelt, hogy a 65 év alattiak nyugdíjas BKK-bérletét is megszüntetik. A bérlettípus marad, csak olcsóbb lesz: 5430 forint helyett 1890 forint. A tévedésért elnézést kérünk - K. T.)
Mindenki sebeket szerzett a bérletháborúban
Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke lapunk kérdésére elmondta: ő is arra számít, hogy mindezzel a BKK több milliárdot is veszíthet, ami végső soron járatritkításokhoz és a megmaradó szolgáltatások tovább romló színvonalához vezet. „Bár nem ismerjük a főváros és a kormány közötti paktum részleteit, az tisztán látszik, hogy Karácsonyék árcsökkentésre kényszerültek a fővárosi bérletrendszer védelmében. Ha pedig egy tíz éve változatlan árú bérlet árából elengedünk 500 forintot, az nyilvánvalóan sok milliárdos mínuszhoz vezet, ami nagyon fog hiányozni Budapest kasszájából” – mutatott rá a VEKE elnöke. Pedig a BKK már most siralmas helyzetben van: hogy mennyire, azt Dorner Lajos szerint jelezheti a vállalat nagy botrányt kavaró, „pulykázós” járatritkítási terve is. A kiszivárgó tervek alapján a fővárosi cég 200 milliót spórolhatott volna, vagyis a városvezetés már ekkora megtakarításáért is hajlandó lett volna visszavágni a tömegközlekedést.
További mínuszt jelenthet, hogy márciustól sok Pest megyei agglomerációs utas átáll majd a fővárosban is elfogadott vármegyebérlet vásárlására, hiszen így megfeleződnek utazási költségeik, az eddig 18 ezer forint helyett csak 9450 forintot kell csak fizetniük. A VEKE elnöke szerint a bérletháborúból várható pénzügyi veszteségek miatt nem tudott győztesen kijönni Karácsony Gergely, aki most a megegyezésről kommunikál, miközben Lázár János építési és közlekedési miniszter lényegében alkuhelyzetbe kényszerítette Budapestet. – Sebeket szerzett ugyanakkor Lázár János is – jegyezte meg a Magyar Hangnak Dorner Lajos –, hiszen először nagy mellénnyel azt ígérte, hogy megszüntetik az egységes Budapest-bérletet, amit mégsem tudott teljesíteni. Ráadásul, januárban a Telex cikke nyomán kiderült, hogy Lázár saját stábjának figyelmeztetése ellenére is el akart kaszálni több fővárosi fejlesztést – köztük a soroksári és a csepeli HÉV összekötésének tervét. Magyarán, egyértelművé vált, hogy politikai alapon szabotál budapesti beruházásokat, és ebbe a sorozatba beillik a Budapest-bérlet elleni támadás is. „Utóbbiról már megállapítható, hogy elhibázott és gonosz terv volt” – vélekedett Dorner Lajos.
Vitézy: 20 milliárdos bevételkiesés várható
– Az árcsökkentésnek mindenki örül, hisz a közösségi közlekedés a mainál is megfizethetőbb lesz az olcsóbb bérleteknek köszönhetően. De még ha egy választási kampány előtti hónapokban a döntéshozók részéről nem is szokás pénzről beszélni, felelős szakemberként nekem muszáj – fogalmazott Vitézy Dávid, a BKK volt vezérigazgatója a Facebookon. Szerinte fontos eredmény a bérlet megvédése, és ami most történt, egy időre elveszi a kedvét mindenkinek, hogy „hasonló hajmeresztő ötletekkel álljon elő.” Ugyanakkor számos részlet tisztázásra szorul még: mi lesz a közös forgalomirányítással és utastájékoztatással, maradnak a BKK felügyelete alatt ezek a járatok? A hat nappal ezelőtti járatritkításnál még 250 millió forint vélt megtakarítása jelentett pénzügyi kényszert – fejtegette. Ugyanakkor az új tarifarendszerben minden budapesti 500 forinttal olcsóbban kapja a bérletet, 8950 forintért, 5 százalékkal olcsóbban, hogy ne menjen mindenki a MÁV-hoz vármegyebérletet váltani, bár havi egyetlen agglomerációs kiruccanásnál ez már jobban megéri majd. Azoknak pedig, akik az agglomerációból ingáztak, 50 százalékkal kevesebb, 19 ezer forint helyett 9450 lesz a havi bejárás költsége amiatt, mert elég nekik vármegyebérletet vásárolni.
Noha Karácsony a sajtótájékoztatón más számot emlegetett, az Orbán-kormány volt közlekedési államtitkára úgy számol, hogy 20 milliárd forintos éves, tartós bevételkiesést jelent az új közösségi tarifarendszer. Ez körülbelül az összes fővárosi jegybevétel egyharmada elvesztésének felel meg márciustól, rendszerszinten. Ez a kieső bevétel szerinte szabad szemmel is látszik és hiányozni fog a közösségi közlekedés költségvetéséből, ha nem pótolják vissza. – Úgy tisztességes tehát, ha azok, akik ezeket a döntéseket meghozták, bemutatják: miből fogják kipótolni és mikor – szögezte le. Ha ez nem történik meg, a budapesti közösségi közlekedés minősége fogja a kárát látni ekkora forráskivonásnak.