Még idén megkötné a kormány a szerződést a 35 éves autópálya-koncesszióról

Még idén megkötné a kormány a szerződést a 35 éves autópálya-koncesszióról

Orbán Viktor és Rogán Antal (Fotó: Facebook/Orbán Viktor)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A közbeszerzést várhatóan még idén lezárják, és még ebben az évben megköthetik a szerződést is a 35 éves autópálya-koncessziókról – mondta Rogán Antal Kabinetirodát vezető miniszter pénteken egy szűk körű háttérbeszélgetésen

– Mivel ez egy nyílt uniós pályázat, bárki bekapcsolódhat. A magyar piacon most is vannak olyan nem magyar szereplők, akik tudnak gyorsforgalmi utakat építeni, üzemeltetni. Örülünk, ha magyar szereplő labdába rúghat – mondta.

Arról is beszélt, hogy szemben a régi M5-ös és M6-os megoldásokkal, az új koncessziós rendszerben az elszámolás túlnyomórészt forintban lesz, vagyis az árfolyamkockázat nem az államot, hanem a pályázat nyertesét fogja terhelni. Az állam szempontjából szintén előnyös, hogy valamivel kevesebbet akarnak fizetni a fenntartónak, mint amennyi befolyik majd az államhoz autópályadíjakból – már ha ilyen feltételekkel lesz pályázó, és sikerül megkötni a szerződést. Az útdíj továbbra is az infláció mértékével fog évente emelkedni.

A győztesnek tíz év alatt jelentős fejlesztéseket kell majd végeznie, egyebek mellett bővítéseket az M1-es, az M7-es és az M3-as autópályákon, az M3-as meghosszabbítását az országhatárig, illetve az M81-es hiányzó szakaszának megépítését. A fejlesztéseket a koncesszornak kell finanszíroznia, illetve a teljes úthálózat fenntartását is 35 évig – cserébe 35 évig rendelkezésre állási díjat kap a magyar államtól.

Rogán Antal kifejtette: korábban költségvetési és uniós forrásból, illetve koncesszió útján lehetett bonyolítani az autópályák építését, fenntartását, a következő hétéves (2021–2027) uniós büdzséből viszont nem, illetve csak kisebb összeget lehetett erre a célra költeni, és az uniós helyreállítási alapból sem. Így maradt a költségvetési zseb vagy a koncesszió.

A párbeszédes Tordai Bence szerint ez több 10 ezer milliárd forintos bevételt garantál a következő három és fél évtizedben a kiválasztott vállalkozónak, a pletykák szerint várhatóan Szíjj Lászlónak. A Párbeszéd pénteken az M1-M7 budapesti kivezető szakaszán szervezett sajtótájékoztatót , ahol egy „Az autópályákat is ellopja a Fidesz” szövegű molinót tettek ki az út fölé.

(via HVG, Index)