Az okostelefonok piacára is hat a koronavírus

Az okostelefonok piacára is hat a koronavírus

Mobiltelefonok (Fotó: Magyar Hang)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Meglepő, de még az okostelefon-piacot is befolyásolja a koronavírus: az IDC elemzése a legvalószínűbb forgatókönyv szerint azzal számol, hogy a korábban várt 2,3 százalékos éves globális növekedés helyett 2020-ra 2-3 százalékos csökkenés valószínű.

Az első félév 10-15 százalékos csökkenését némileg kompenzálni fogja a második félév 5-6 százalékos növekedése a várakozások szerint. A termékbejelentéseket, bevezetéseket érezhetően negatívan érintette a vírus már most is – rendezvények, konferenciák maradnak el és csúszásra számítanak több modell megjelenésénél.

Tóth László elemző lapunknak elmondta: 2019-ben Magyarországon 8,1 százalékkal kevesebb okostelefont adtak el, mint egy évvel korábban (butatelefonban 20,5 százalékos a csökkenés!), ami azt jelenti, hogy telítődött és stagnál a hazai piac. A számok egyébként nem rosszak: a tavalyi évben 2,1 millió darab új készüléket adtak el nálunk a modern verzióból, a klasszikus, képernyő nélküli telefonokból 380 ezer fogyott.

A magyar piacon nincs változás: a legtöbb a Samsung készülékeiből fogy, őket követi a Huawei (ezekből kevesebb fogyott, mint egy évvel korábban), majd az Apple. E három szereplő dominálja a piacot, részesedésük meghaladja a nyolcvan százalékot. Mögöttük jön a Xiaomi (erős növekedés tapasztalható nálunk is, képviseletet is nyitottak idehaza és megjelentek mindhárom szolgáltató kínálatában), majd az Alcatel következik a sorban.

Ami a szoftverplatformokat illeti: az IOS részesedése idehaza némileg elmarad a globális részesedésétől (13,9 százalék), de csak kevéssel. Az android részesedése pedig megközelíti a 90 százalékot.

Ami itthon is jellemző, hogy egyre nagyobb és drágább telefonokat veszünk (nő a kijelzőméret és a felső kategória felé tolódik el a kereslet), és megjelentek ugyan az 5G képes és a hajlítható kijelzős készülékek, de ezek egyelőre még nem generáltak érdemi forgalmat.

Eltűntek vagy marginalizálódtak korábban jelentős szereplők (Blackberry, HTC, LG, Sony), és még nem érződik látványosan a Huawei elleni szankciók hatása. Az első igazán fontos teszt a kínai márka számára idehaza idén tavasszal lesz, amikor a P40 Lite (amúgy versenyképes hardwerrel szerelt modell) piacra lép. Ezen már a Google szolgáltatások nem lesznek elérhetőek, a Huawei saját megoldásai futnak.