Benzinkutasok: reméljük, lesz elég üzemanyag a meghosszabbított árstop kiszolgálására

Benzinkutasok: reméljük, lesz elég üzemanyag a meghosszabbított árstop kiszolgálására

Sorok állnak a benzinkútnál Gödöllőn 2022. március 9-én (Fotó: Magyar Hang/Gulyás Balázs)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Reméljük, lesz még üzemanyag Magyarországon ennek a kiszolgálására – így reagált lapunknak a Független Benzinkutak Szövetsége, amikor a benzinárstop októberig való meghosszabbításáról kérdeztük őket. Ismert, Orbán Viktor bejelentette, hogy az üzemanyag- és az élelmiszer-árstop október 1-jéig marad, míg a hitelmoratóriumot és a kamatstopot december 31-ig hosszabbítják meg. A kormányt ugyanakkor többen bírálták a benzin árának befagyasztása miatt, felemlegetve, hogy a 480 forintos ár szinte lehetetlen helyzetbe hozza a kis kutakat, és üzemanyaghiány is kialakulhat emiatt. Egyes kutakon hasonló problémákkal már szembe is kellett nézni, amikor az emberek megrohamozták azokat. A választás után aztán a magyar rendszámú autókra korlátozták a könnyítést, miután a hírek szerint a szomszédos országokból érkezően egyfajta benzinturizmus alakult ki.

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke, Egri Gábor lapunknak küldött válaszában azt írta, minden attól függ, hogy miként alakul majd az olaj ára a világpiacon. Ha elszáll, akkor szerinte tarthatatlan lesz az intézkedés, ha viszont stagnál vagy lefelé megy, akkor tartható. Egri arra hívta fel a figyelmet, hogy a piaci ár esetleges emelkedésével egyre nagyobb lesz a kísértés, hogy a kedvezményes árra nem jogosultak is megpróbáljanak árstopos üzemanyagokhoz jutni, vagyis több visszaélésre lehet majd számítani, amit egyre nehezebb lesz kordában tartani.

A Független Benzinkutak Szövetségének elnöke három fontos dolgot emelt ki válaszában. Szerinte fontos, hogy elegendő és folyamatos legyen az üzemanyag-ellátás, legyen fedezet a működési költségek finanszírozásához, továbbá szülessenek olyan végrehajtási intézkedések, amelyekkel „mind a manuális, mind az automata kutaknál be tudják tartani és tartatni a kedvezményes árú tankolással kapcsolatos szabályokat.”

Egri hozzátette azt is, a működési költségeik finanszírozásához és a kisebb kutak fennmaradásához szükséges bevételek biztosítása érdekében korábban már javasolták a jelenleg 20 Ft/liter forintos állami kompenzáció 40-50 Forint/literre emelését.