Mintegy 124 ezer irat, köztük 83 ezer email és további ezer, beszélgetést rögzítő fájl került ki azzal kapcsolatban, hogyan próbált meg lobbizni világszerte a politikusoknál 2013 és 2017 között a világ egyik legnagyobb online közösségi taxiszolgáltatásává terebélyesedő Uber. A masszív adathalmazt a brit The Guardian szerezte meg, és a dokumentumokat egy nemzetközi újságírói együttműködésben dolgozták fel az International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) nevű tényfeltáró újságírói hálózattal. A 29 ország mintegy 180 újságírója részvételével zajló projektnek egyedüli magyar tagja a Direkt36 volt.
Ezeket feldolgozva a Direkt36 arról írt, hogy az Ubernek és lobbistáiknak sikerült bejutniuk több miniszterhez és más magasrangú döntéshozóhoz, de azt nem tudták elérni, hogy nekik megfelelően alakuljanak a szabályok, és a cég 2016 elején kivonult a magyar piacról. A kormány hivatalos álláspontja az volt, hogy az Uber akkor maradhat, ha ők is betartják a taxizásra vonatkozó szabályokat.
A tényfeltáró portál beszámolt egy esetről, amikor egy magyar lobbista útján 2015 februárjában elérték, hogy fogadja az Uber képviselőit a közlekedésért is felelős Seszták Miklós miniszter. A találkozó azonban végül váratlanul meghiúsult, a Direkt36 szerint azért, mert a miniszter azt mondta a lobbistának, hogy Varga Mihály pénzügyminiszterrel átbeszélték az autómegosztó szolgáltatások ügyét és arra jutottak, hogy politikailag túl veszélyes volna hagyni szabadon működni az Ubert Magyarországon, kockáztatva ezzel, hogy a taxisok sztrájkba kezdenek.
A Direkt36 összefoglalója szerint az Uber Files nevű nemzetközi tényfeltáró program Magyarországgal kapcsolatos belső irataiból még egy sor más érdekesség is kiderült:
• Az Ubernek dolgozott Kónya Imre, az MDF-kormány egykori belügyminisztere, aki többek között Pintér Sándor jelenlegi belügyminiszterrel tárgyalt az amerikai cégről.
• Az Uber elsők között tárgyalt Vitézy Dávid akkori BKK-vezérrel (jelenleg a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára), ő azonban épp abban az időben veszítette el befolyását a fővárosban.
• Az Uber képviselői kapcsolatban voltak Lázár János egyik bizalmi emberével, és egy alkalommal magával Lázárral is találkoztak.
• Az Uber egyik munkatársa felvette a kapcsolatot Kóka János egykori gazdasági miniszterrel, aki segítőkész volt, mondván, hogy amúgy se szereti a taxisokat, de aztán végül nem lett köztük komolyabb együttműködés.
• Az Uber nagy nyomás alatt volt a NAV részéről. Az adóellenőrök több százszor vizsgálták az Uber-sofőröket, a cég budapesti irodájában tartott NAV-razzián pedig az Ubernek még a titkos „kill switchet” is be kellett vetnie, hogy a hatóság számára elérhetetlenné tegye a munkatársai számítógépén tárolt adatokat.
• Az Uber még egy fagylaltosztási akciója miatt is ellenőrzést kapott a hatóságoktól
• 2016 közepére világossá vált, hogy a taxistörvény végleg illegálissá teszi az Uber működését. „Hungary is a shitshow”, állapította meg az egyik vezető, majd a cég kivonult a magyar piacról.
A teljes cikk az alábbi linken tudják elolvasni. A nemzetközi szálakról szóló Direkt36-feldolgozást pedig itt olvashatják.