Direkt36: Az Uber kiszivárgott irataiból kiderül, hogyan nyitnak meg lobbisták ajtókat az Orbán-kormányban

Direkt36: Az Uber kiszivárgott irataiból kiderül, hogyan nyitnak meg lobbisták ajtókat az Orbán-kormányban

Autók az Uber közösségi személyszállító Az utolsó kör elnevezésű demonstrációján Budapesten, a Hősök terén 2016. július 23-án. A cég 2016. július 24-én felfüggesztette a szolgáltatását Budapesten, amikor életbe lép a működését ellehetetlenítő jogszabály (Fotó: MTI/Balogh Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Mintegy 124 ezer irat, köztük 83 ezer email és további ezer, beszélgetést rögzítő fájl került ki azzal kapcsolatban, hogyan próbált meg lobbizni világszerte a politikusoknál 2013 és 2017 között a világ egyik legnagyobb online közösségi taxiszolgáltatásává terebélyesedő Uber. A masszív adathalmazt a brit The Guardian szerezte meg, és a dokumentumokat egy nemzetközi újságírói együttműködésben dolgozták fel az International Consortium of Investigative Journalists (ICIJ) nevű tényfeltáró újságírói hálózattal. A 29 ország mintegy 180 újságírója részvételével zajló projektnek egyedüli magyar tagja a Direkt36 volt.

Ezeket feldolgozva a Direkt36 arról írt, hogy az Ubernek és lobbistáiknak sikerült bejutniuk több miniszterhez és más magasrangú döntéshozóhoz, de azt nem tudták elérni, hogy nekik megfelelően alakuljanak a szabályok, és a cég 2016 elején kivonult a magyar piacról. A kormány hivatalos álláspontja az volt, hogy az Uber akkor maradhat, ha ők is betartják a taxizásra vonatkozó szabályokat.

A tényfeltáró portál beszámolt egy esetről, amikor egy magyar lobbista útján 2015 februárjában elérték, hogy fogadja az Uber képviselőit a közlekedésért is felelős Seszták Miklós miniszter. A találkozó azonban végül váratlanul meghiúsult, a Direkt36 szerint azért, mert a miniszter azt mondta a lobbistának, hogy Varga Mihály pénzügyminiszterrel átbeszélték az autómegosztó szolgáltatások ügyét és arra jutottak, hogy politikailag túl veszélyes volna hagyni szabadon működni az Ubert Magyarországon, kockáztatva ezzel, hogy a taxisok sztrájkba kezdenek.

A Direkt36 összefoglalója szerint az Uber Files nevű nemzetközi tényfeltáró program Magyarországgal kapcsolatos belső irataiból még egy sor más érdekesség is kiderült:

• Az Ubernek dolgozott Kónya Imre, az MDF-kormány egykori belügyminisztere, aki többek között Pintér Sándor jelenlegi belügyminiszterrel tárgyalt az amerikai cégről.
• Az Uber elsők között tárgyalt Vitézy Dávid akkori BKK-vezérrel (jelenleg a Technológiai és Ipari Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára), ő azonban épp abban az időben veszítette el befolyását a fővárosban.
• Az Uber képviselői kapcsolatban voltak Lázár János egyik bizalmi emberével, és egy alkalommal magával Lázárral is találkoztak.
• Az Uber egyik munkatársa felvette a kapcsolatot Kóka János egykori gazdasági miniszterrel, aki segítőkész volt, mondván, hogy amúgy se szereti a taxisokat, de aztán végül nem lett köztük komolyabb együttműködés.
• Az Uber nagy nyomás alatt volt a NAV részéről. Az adóellenőrök több százszor vizsgálták az Uber-sofőröket, a cég budapesti irodájában tartott NAV-razzián pedig az Ubernek még a titkos „kill switchet” is be kellett vetnie, hogy a hatóság számára elérhetetlenné tegye a munkatársai számítógépén tárolt adatokat.
• Az Uber még egy fagylaltosztási akciója miatt is ellenőrzést kapott a hatóságoktól
• 2016 közepére világossá vált, hogy a taxistörvény végleg illegálissá teszi az Uber működését. „Hungary is a shitshow”, állapította meg az egyik vezető, majd a cég kivonult a magyar piacról.

A teljes cikk az alábbi linken tudják elolvasni. A nemzetközi szálakról szóló Direkt36-feldolgozást pedig itt olvashatják.