Alig egy hónappal az után, hogy Váradi József, a Wizz Air vezérigazgatója masszív hisztériának nevezte a koronavírus járványra adott reakciókat, valamint bejelentette, hogy nem lesz elbocsátás, a fapados légitársaság közel 20 százalékos leépítést jelentett be. A cégnél nem olyan rég még úgy számoltak, hogy júniusra állhat helyre a rend.
A társaság közleménye szerint – amelyet szemben a korábbiakkal, lapunkhoz nem juttatott el, így azt az Airportál.hu-tól idézzük – ezer főtől válik meg a légitársaság, emellett többi dolgozójánál is munkaidő-csökkentést, szabadságokat rendeltek el. A 19 százalékos leépítés mellett a cég vezérigazgatójának és menedzsmentjének 22 százalékkal csökken a fizetése, de a megmaradó pilóták, légiutas-kísérők és az adminisztratív dolgozók bére is mérséklődik 14 százalékkal. 32 régebbi repülőgépüket – amelyeknek lejár a lízingszerződése – visszaadják. A Wizz Air Abu Dhabi vegyesvállalat létrehozása viszont nem áll le.
Közölték azt is, hogy a Wizz Air számos költségcsökkentési és likviditást javító intézkedést hozott a koronavírus-járvány negatív gazdasági hatásainak enyhítésére. Emellett tárgyalásokat folytatnak a beszállítókkal, hogy csökkentsék a szerződéses fizetési kötelezettségeit és javítsák a fizetési feltételeket. A légitársaság közölte azt is, hogy 2020 március végén 1,5 milliárd eurós készpénztartalékkal rendelkezett, amely az egyik legerősebb az iparágon belül.
Jelentős leépítések a Wizz Airnél a koronavírus miatt | Magyar Hang
Legkevesebb húsz százalékkal csökkenti kapacitását és több szakterületen is leépítést jelentett be dolgozóinak a Wizz Air. Egy a fapados légitársaság vezérigazgatója, Váradi József által szignált, mai keltezésű, lapunkhoz is eljutott belső levél szerint az április-júniusi negyedévben számolnak komolyabb visszaeséssel, ami a cég történetében egyébként példátlan mértékű.
A Wizz Air forgalma a koronavírus-járvány miatt márciusban 34 százalékkal esett vissza az előző évhez képest, a járvány előtti kapacitásához képest 3 százalékon üzemel jelenleg. A gépeket a kormányok részére ajánlja fel áruszállító, valamint a külföldön rekedt állampolgárokat hazaszállító járatok formájában. Legtöbb megbízást a magyar kormánytól kapta eddig a légitársaság. A cégnél arra számítanak, hogy a járvány lecsengése után az eddig megszokott, éves szinten 15 százalékos növekedést tudják majd produkálni.
„Nem lesz leépítés, nem is tervezünk ilyesmit”
A Wizz Air már március elején válságüzemmódba kapcsolt. Ennek részleteiről először a Magyar Hang számolt be egy a cég vezérigazgatója, Váradi József által az alkalmazottaknak írt március 10-i keltezésű tájékoztatás alapján. Amely szerint a kapacitásokat már akkor 20 százalékkal mérsékelték, és 17 százalékos leépítést hajtottak végre a vállalat menedzsmentjében. Ebben a dokumentumban még nem esett szó a teljes állományt érintő leépítésről, arról azonban igen, hogy a Wizz Airnél pénzügyi téren is komoly szigorítások indokoltak: Váradi már akkor közölte, hogy a beszállítókkal kötött szerződéseket újratárgyalják, a fizetési határidőt pedig megpróbálják kitolni. A működési és beruházási kiadásokat csak külön felülvizsgálat után hagyják jóvá. Napirenden van az is, hogy a repülőgép-beszerzésekkel kapcsolatos kifizetéseket átütemezik.
Miután lapunk megírta a Wizz Air válságintézkedéseit, Váradi József az Indexnek adott interjújában igyekezett derűs képet festeni a helyzetről. Mint fogalmazott, azt várják, hogy májustól már visszafordul a légi iparág zuhanása, és júniusra a kereslet el fogja érni a normál szintet.
Nyilván ahogy csökken a kereslet, úgy csökkentjük a kapacitásainkat, ehhez csökkentjük az emberi erőforrást is. De nem lesz leépítés, nem is tervezünk ilyesmit. A szabadságok elosztásával, akár fizetés nélküli szabadságokkal próbáljuk megoldani a helyzetet. Vagy csak azzal, hogy a pilóták és az utaskísérők kevesebbet fognak repülni első félévben, mint a másodikban
– fogalmazott a cég vezérigazgatója a március 16-án megjelent interjúban. Váradi azt is mondta, hogy a társaság a korábban tervezettnél hamarabb veszi át az Airbustől rendelt repülőgépeket.
A Wizz Air helyzetéről már márciusban kérdeztünk ágazati szakértőket, akik érintettségüknél fogva név nélkül értékelték a helyzetet. Véleményük szerint a Wizz Air más fapados cégekhez hasonlóan a leginkább érzékeny ügyfélkörre épít. Egyik hónapról a másikra eltűntek a fogyasztók, ráadásul nemcsak néhány desztinációról van szó, hanem gyakorlatilag a nullához közelít az utazási kedv a koronavírus miatt. A Wizz Air most azért van bajban, mert a működési modellje a nagy cash flow-ra épül, vagyis gyorsan változik a cég készpénzállománya: rengeteg pénzt fizet ki alvállalkozóinak és beszállítóinak, amit optimális esetben az időről időre befolyó jegybevételekből fedez. A modellel nincs gond, ha állandó, vagy állandóan növekvő a bevétel, cserébe azonban 10-20 százalékos visszaesés is azonnali gondokat jelenthet. Váradi prognózisa pedig – tette hozzá egyikük – még optimistának mondható.