Tényleg dízelmozdonyokat fog bérelni a MÁV

Tényleg dízelmozdonyokat fog bérelni a MÁV

A Nordic Refinance-től bérelni tervezett TME-dízelgépek egyik példánya (kép forrása: jarnvag.net)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A MÁV-Volán-csoport egy svéd lízingcégtől bérel dízelmozdonyokat, az első német Henschel dízelmozdony még júliusban megérkezik, és az év végéig további 14 vontatójármű állhat forgalomba – közölte a MÁV Zrt. a vasúttársaság honlapján csütörtökön. A tájékoztatás szerint a mozdonyok műszaki átalakítás és sikeres hatósági engedélyeztetési eljárás után várhatóan az ősszel állnak forgalomba, elsősorban a nyugat-magyarországi nagy utasforgalmú vonalokon.

A vasúttársaság a növekvő utazási igény és a járműhiány enyhítése érdekében tartósan bérelhető használt járművek üzembe állításán dolgozik. Tavaly ősz óta az Akiemtől bérelt Siemens EuroSprinter villamosmozdonyok után a német cég által gyártott használt járművekkel bővülhet a MÁV-Start és MÁV Rail Tours flottája – írták. Nyomatékosították: a vontatójárművek jó műszaki állapotban vannak, megbízhatóságuk jóval meghaladja a MÁV jelenlegi állományáét, kiemelkedő rendelkezésre állási mutatóval rendelkeznek. A Henschel TMe sorozatú dízelmozdonyokat korábban a Dán Állami Vasúttársaság (DSB) használta távolsági InterCity-forgalomban, onnan kerültek a Nordic Re-Finance állományába. A svéd céggel a MÁV-Volán-csoport leányvállalata, a MÁV Rail Tours Kft. köt szerződést.

A vasúttársaság először június 5-én közölte, hogy a német Henschel által gyártott 15 jó állapotú dízelmozdony bérbevételét tervezik egy svéd lízingcégtől. Akkor azt írták, hogy a vontatójárműből kettő már június második felében érkezik majd Magyarországra. Ezt követően végzik majd a műszaki felkészítésüket. A mozdonyok műszaki átalakítása és sikeres hatósági engedélyeztetési eljárása után várhatóan augusztusban állnak majd forgalomba, elsőként az észak-balatoni vonalon, ahol a nagy utasforgalmú „Kék Hullám” vonatok és az Erzsébet táborok különvonatait továbbíthatják. A további járművek ősztől folyamatosan érkezhetnek, várhatóan év végéig állhatnak forgalomba. A társaság szerint a balatoni szezon után a nyugat-magyarországi nagy utasforgalmú vonalakon és a Budapest-Lajosmizse vonalon közlekednek majd – állt az akkori tájékoztatásban.

A dízelmozdonyok várható bérléséről először a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) számolt be. Így írtak akkor: „A helyzet annyira kritikus, hogy komplett vonalak leállása fenyeget, nem csak Bz-ből van már súlyos hiány, hanem nagydízelből is. Az M41-esek fele üzemképtelen és nincs pénz a javításukra, főleg mióta azt is privatizálták, így nem lehet csak úgy elrendelni. A Tisza-tó expresszt két hétig a múzeumi példány 1-es Nohab vitte, míg összerakták valahogy a szintén múzeumi M40 Púpost, ami forda szerint viszi. De szinte a teljes nosztalgiaflotta is folyamatosan dolgozik.” Júniusi érdeklődésünkre Dorner Lajos, a VEKE elnöke elmondta: a bérlés az utolsó lehetőség lehet, a járműhiány miatt lépéskényszerben lehetett a MÁV. Mint mondta, a magyarországi feladatra csak olyan dízelmozdonyt lehetett keresni, amelyek korábban is személyvonatot továbbítottak, ebből pedig eleve nincs sok.

Feld Márton, a Magyar Közlekedési Klub elnökségi tagja a MÁV dízel-mozdonyállományáról azt mondta a Magyar Hangnak júniusban, hogy rosszabb állapotban van, mint ahogy a sajtóban lehetett olvasni, olyanban, ami már a rendszer fenntarthatóságát veszélyezteti. A dízelmozdonyok bérlését ugyanakkor tévútnak nevezte, részint a költségessége miatt. Meggyőződése, hogy valójában motorvonatok beszerzésére lenne szükség, mert a motorvonat a gép mellett a személykocsik problémáját is megoldaná, jóval olcsóbban üzemeltethető (könnyebb, kisebb teljesítménnyel is működik). Számára kérdés továbbá az is, hogy mit fognak a bérelt mozdonyok vontatni: a 70-es, 80-as évekből megmaradt kocsikat? Ugyanakkor motorvonatok esetében Európában van elérhető állomány: Németországban már nagyrészt kivonták a forgalomból a 628-as számú dízel-motorvonatokat – tette hozzá.