A választás előtt aktivizálódtak a korábban apolitikus francia influenszerek

A választás előtt aktivizálódtak a korábban apolitikus francia influenszerek

Franciaország egyik legnépszerűbb influenszere, Léna Situations (Forrás: Instagram/Lena Situations, Noam Galai)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az év elején többen unikális jelenségként beszéltek arról, hogy a magyar influenszervilág élesen beleállt egy politikai kérdésbe. Úgy tűnik, mégsem csak nálunk jellemző ez: a korábban inkább apolitikus francia influenszerek is aktivizálták magukat a nemzetgyűlési választás előtt.

A Le Figaro cikke szerint az Izrael és Hamász közti konfliktus is jelentős szerepet játszott a változásban. De volt, aki a kényszerítő körülményekre hivatkozott. Az egyik legnépszerűbb influenszer, a 21 millió feliratkozóval bíró, gyúrós tartalmairól ismert Tibo InShape szerint mindenki tudni akarta, kire szavaz. Elege lett a gyanúsítgatásból, hogy a Nemzeti Tömörülésre, ezért hozta nyilvánosságra: az elnöki koalíció, az Ensemble mellé állt. Mint fogalmazott, megunta, hogy folyamatosan rasszistának és fasisztának nevezik, amiért feltételezhetően jobboldali elköteleződésű. El is ismerte, hogy valóban hasonló a világnézete, de ez nem jelenti, hogy egyet is értene minden jobboldali elképzeléssel.

A szintén videós Léna Situations is sokat posztolt Instagramra a választásokról, míg a Sally néven ismert influenszer arra buzdította követőit, hogy ne szavazzanak a Nemzeti Tömörülésre. Mindketten Franciaországban születtek és nőttek fel, de előbbi algériai gyökerekkel rendelkezik, míg utóbbi fekete bőrszínű, elmondása szerint pedig volt is már rasszista támadás áldozata. A mostani választás előtt Sally arról is beszélt közösségének, milyen következményei voltak más országokban annak, ha egy erősen jobboldali párt került hatalomra.

Azt már Adam Bros médiaszakértő fejtette ki a Le Figarónak: az egész az Izrael és Hamász közti konfliktussal kezdődött. Többen felszólították a történteket követően az influenszereket, hogy nyilvánuljanak meg a témában, és már azokat is bojkottal fenyegették, akik kerülték a megosztó állásfoglalást. Pedig az Otta nevű közösségi médiás ügynökséget alapító Stéphanie Laporte azt ecsetelte a lapnak: korábban a politikai semlegesség biztosította, hogy az influenszer ne kényszerüljön elköteleződni egy adott irányba, potenciálisan kizárva az együttműködést bizonyos brandekkel vagy médiumokkal. A cél az volt, hogy egységbe tereljék követőiket, minél több feliratkozót szerezzenek, tehát hasznosabb volt nem élesen kommunikálni a politikai nézeteket. Ez azonban mostanra megváltozott, legalábbis abban a tekintetben, hogy most már nem maradhatnak csendben. Viszont a követővesztés valóban fenyeget. A Squeezie nevű influenszer például számos Nemzeti Tömörülés-szavazót elvesztett azok után, hogy megszólalt a nemzetgyűlési választásokról – magyarázta a Le Figarónak Adam Bros.

Squeezie, akinek 18,9 millió feliratkozója van, Instagram-oldalán tett közzé nyílt levelet fiatal követőit megszólítva, arra biztatva őket, hogy ne szavazzanak a Nemzeti Tömörülésre. A megszólalás után akadt, aki azt mondta, Squeezie példája vette rá őt is, hogy a választásokról beszéljen. Stéphanie Laporte szerint most már nincs visszaút, és hasonló világ kezd kialakulni náluk, mint az Egyesült Államokban. Az előfizetők viszont nemcsak az állásfoglalást várják, hanem nyilván azt is, hogy kedvenceik az övéikhez hasonló véleményt fogalmazzanak meg. Adam Bros szerint ráadásul minél inkább reagál valaki, annál jobban belekerül a spirálba: a követők egyre több és több témában fogják állásfoglalásra felszólítani hőseiket.