Így gyakorol további nyomást Kína Tajvanra

Így gyakorol további nyomást Kína Tajvanra

Csónak a délkelet-kínai Fucsien tartományban fekvő Pingtan tengerpartján 2022. augusztus 5-én. A szárazföldi Kínának ez a legközelebbi pontja Tajvanhoz, amely a Tajvani-szoros túloldalán, innen 68 tengeri mérföld távolságra terül el (Fotó: MTI/AP)

Fotó: Ng Han-kuan

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Peking csütörtöktől váratlanul egyoldalúan „kiigazította” a Tajvani-szoros érzékeny középvonala fölött húzódó polgári légi közlekedési útvonalat. A déli irányú M503-as légi útvonal körüli változás nehéz helyzetbe hozta a sziget légvédelmi kapacitását: elemzők szerint a hat tengeri mérföldes kiigazítás azzal a kockázattal jár, hogy Tajvan elveszíti légvédelmi mélységét és reagálási idejét egy támadás esetén.

Kedden késő este a Kínai Polgári Légiközlekedési Hatóság (CAAC) rövid közleményben közölte, hogy törli az M503-as légi útvonal déli irányú üzemeltetésére vonatkozó „kompenzációs intézkedést”. Az útvonal a szoros középvonalától – Tajvan és a szárazföldi Kína közötti képzeletbeli középponttól – nyugatra található. A CAAC bejelentésére alig néhány héttel azután került sor, hogy a tajvani szavazók Peking vágyai ellenére William Lai Ching-te alelnököt, a Demokratikus Progresszív Párt (DPP) képviselőjét választották meg a sziget következő vezetőjének. Peking Tajvant Kína részének tekinti, amelyet szükség esetén erőszakkal kell újraegyesíteni, és „makacs szeparatistának” nevezte Lai-t, és arra figyelmeztetett, hogy személye a háború veszélyét hordozza magában. - Kína friss döntése, hogy megváltoztatja a Tajvani-szorosban a repülési útvonalakat, aggodalmat keltett a repülésbiztonsággal kapcsolatban, különösen a Tajvan ellenőrzése alatt álló Kinmen és Matsu szigetek környékén – jelentette be a szigetország közlekedési minisztere. 

Pénteken egy sajtóközleményt is eljuttattak szerkesztőségünkbe, melyben ez áll: „A Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (ICAO) előírásainak megfelelő előzetes konzultációk nélkül a Kínai Polgári Repülési Hivatal január 30-án egyoldalú bejelentést tett, amellyel gyakorlatilag hatályon kívül helyezte a 2015-ös, az M503, W122 és W123 útvonalakra vonatkozó, Tajvannal kötött megállapodást. Ez nemcsak a légi közlekedés biztonságát, a régió békéjét és stabilitását veszélyezteti súlyosan, hanem aláássa a kölcsönös bizalmat és a Tajvani-szoros status quóját is. A Külügyminisztérium (MOFA) a leghatározottabban elítéli Kínát, és követeli, hogy haladéktalanul kezdjen tárgyalásokat Tajvannal.”

Az ICAO légiforgalmi szolgáltatások tervezéséről szóló kézikönyvének 4.2.6. szakasza előírja, hogy az útvonalhálózatot csak az összes érintett féllel történő egyeztetés után szabad módosítani. Tajvan Polgári Légiközlekedési Hivatala az egyetlen illetékes hatóság a tajpeji repüléstájékoztatási körzetben, amely az M503 útvonal mellett fekszik. Kína bejelentése, miszerint a Tajvannal való előzetes egyeztetés nélkül megváltoztatja a kapcsolódó útvonalhálózatot, az ICAO-előírások súlyos megsértését jelenti, és megerősíti Kína felelőtlen tekintélyelvűségét – vélik Tajvanon. „Kína e durva és ésszerűtlen fellépése, valamint az, hogy a tajvani elnökválasztás óta gyakorlatilag mindennap megfigyelő léggömbökkel repül Tajvan légterébe, súlyosan érintette a regionális repülésbiztonságot, valamint a Tajvani-szoroson átnyúló békét és stabilitást, ami a Tajvani-szoros status quojának megváltozását jelzi. A MOFA ezért sürgeti a nemzetközi közösséget, hogy fordítson kellő figyelmet erre az ügyre, és közösen követelje, hogy Kína haladéktalanul tárgyaljon Tajvannal az új repülési útvonalak aktiválásáról. Ha nem tárgyal a potenciális légiközlekedési kockázatok kezelése érdekében, akkor Kínának kell teljes felelősséget vállalnia mindenért” – fogalmaznak a közleményben.