Hetvenöt év után megoldódhat a világhírű zenész eltűnésének rejtélye

Hetvenöt év után megoldódhat a világhírű zenész eltűnésének rejtélye

Glenn Miller 1942 körül (Forrás: Wikipédia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A világ leghíresebb pilótája, Amelia Earhart eltűnése mellett a repülés történetének egyik legnagyobb rejtélye, hogy mi történhetett az egyik leghíresebb amerikai jazz-zenésszel, Glenn Millerrel. A hivatalos álláspont szerint repülője 1944. december 15-én a La Manche csatorna fölött zuhant le, de azóta képtelen teóriák sora látott napvilágot a halálával kapcsolatban.

A harmincas évek

legnagyobb hatású muzsikusa, Alton Glenn Miller 1904. március

1-jén született az iowai Clarinda kisvárosában. Ősei

közép-nyugati pionírok voltak, akik a nagy aranyláz idején

telepedtek le a vadnyugaton. Farmer szülők gyerekeként nőtt fel,

de már kiskorában tisztában volt vele, hogy zenész lesz belőle;

még nem volt tíz éves, amikor kornetten és mandolinon játszott.

Az első harsonáját tehénfejésért kapott fizetéséből vette

tizenkét évesen és rögtön csatlakozott is az iskolai zenekarhoz.

Később bár amerikai futballban is igen tehetségesnek bizonyult –

egy szezonban posztján Colorado állam legjobbjának választották

–, de végül mégis a zene győzedelmeskedett, az egyetem helyett

a színpadot választotta.

Millert magával ragadta a New Orleans-i fekete jazz, tehetségére pedig hamar felfigyeltek. Huszonkét évesen megkapta élete nagy lehetőségét: a húszas évek legsikeresebb szving muzsikusa, a dobos Ben Pollack meghívta a zenekarába, ahogy Victor Young is, utóbbival kísérte például Judy Garlandot és Bing Crosbyt is. Miller egy idő után aztán belátta, az improvizáció nem az ő útja, sokkal inkább a zeneszerzés és a hangszerelés.

Chattanooga Choo Choo - Glenn Miller

Chattanooga Choo Choo - Glenn Miller

Négy harmonizáló

szaxofon és a felettük a dallamot játszó klarinét – ez volt

Glenn Miller korszakos ötlete. Először a brit Ray Noble számára

összehozott amerikai zenekarban vetette be ezt a megszokottól

eltérő zenei megoldást, ami óriási sikert aratott a közönség

körében. 1938-ban Miller pedig elérkezettnek látta az időt, hogy

megalapítsa saját big bandjét. A Glenn Miller Band egy év alatt

meghódította egész Amerikát, a Chattanoga Choo Choo pedig elhozta

a zenetörténet első aranylemezét, több mint egymillió eladott

példánnyal. Ezzel pedig egyenes út vezetett a Carnegie Hallba és

a CBS rádióhálózaton élőben sugárzott heti három fellépéshez.

És megszülettek a legnagyobb slágerek, mint az In the Mood, a

Moonlight Serenade, a String of Pearls vagy a Tuxedo Junction.

Művészből katona

A zenekar

megállíthatatlannak tűnt, de a háború egyre valóságosabbá

vált a tengerentúlon is, és Miller a lelkiismeretére hallgatott.

Jelentkezett a haditengerészethez, de 38 évesen már öreg volt a

katonasághoz, így eltanácsolták. A szárazföldi egység, a U. S.

Army azonban igényt tartott a szolgálataira. De csak mint zenész.

A világsztár harsonás lett az alabamai Montgomery közelében lévő

kiképzőbázison, majd már századosként megkapta az ötvenfős

Army Air Force zenekar vezetését. Innentől kezdve Miller

legfontosabb feladatának a frontkatonák szórakoztatását

tartotta, hitte, a zene által csak jót tehet a hazájuktól távol

harcoló katonáknak. Kezdetben az amerikai helyőrségekben léptek

fel, de a háborús helyzet megváltozásával 1944-ben áttelepültek

Angliába. Csak abban az esztendőben több mint hétszáz koncertet

adtak a zenekarral Európában, ebből négyszáz alkalommal a

frontvonalon léptek közönség elé.

„Az otthonról jött

levél után a legnagyobb segítség az európai fronton harcoló

katonák moráljának” – James Doolittle amerikai tábornok, az

1942. április 13-i, Tokió elleni légitámadás vezetője így

jellemezte, mit is jelentett Glenn Miller muzsikája a háborúban

harcolók számára.

Glenn Miller - In The Mood

A big classic!

1944 karácsonyára és az újévhez kapcsolódva a francia és belga laktanyákban és helyőrségeken szervezett Miller egy kisebb turnét, amiben nagy segítséget nyújtott neki például David Niven brit színész is, aki a második világháború idején az angol katonai titkosszolgálat alezredeseként szolgált. A tervek szerint a turné december 18-án indult volna Párizsból, de pár nappal korábban Miller váratlanul, egy magánügyben, amiről senki nem tudott semmit, már el akart utazni a francia fővárosba. December 15-én Miller a Bedford közelében fekvő Twinwood Farm-i katonai repülőtérről egy kismotoros UC-64A Norseman géppel indult Párizsba. A rossz időjárási viszonyok ellenére a gép helyi idő szerint 13 óra 55 perckor szállt fel Glenn Millerrel, Norman Bassell alezredessel és John R. Morgan századossal, a gép pilótájával a fedélzetén. A repülési terv szerint a Dieppe felett érték volna el a francia partokat a La Manche csatorna átrepülése után.

A Norsemannal azonban a parttól 10-12 kilométeres távolságra megszakadt a kapcsolat, és a gép eltűnt a La Manche csatorna felett. Don Haynes Miller rendezvényszervezője és a zenekar hiába érdeklődött december 18-án Miller felől a megbeszélt párizsi szállóban, az Hotel des Olympiades-ban, Glenn Millert senki nem látta. Egészen december 23-ig sem a katonai, sem a polgári hatóságok nem tájékoztattak senkit arról, hogy mi történt Millerék gépével, sőt semmilyen erőfeszítést nem tettek a gép felkutatására.

Bevetés közben eltűnt

Több

teória is született arról, hogy mi is történhetett Glenn Miller

gépével. A hivatalos álláspont szerint német vadászgépek

semmisítették meg, de a Luftwaffe aznapi vezénylési

naplója szerint egyetlen német vadászgép sem járőrözött a La

Manche csatorna felett.

Brit

hadtörténészek szerint ezzel szemben a legvalószínűbb, hogy

bevetésről visszatért brit bombázók találhatták el véletlenül

a gépet, amikor meg akartak szabadulni a csatorna felett a

bombaterhüktől. Voltak, akik szerint bejegesedtek a motort

üzemanyaggal ellátó csövek, ez okozhatta a tragédiát.

De akadt, aki

ennél merészebb ötlettel állt elő: e szerint a muzsikus épségben

megérkezett a francia fővárosba, ahol a szenteste előtti éjszakát

egy bordélyban töltötte egy utcalánnyal, de szívrohamot kapott,

és meghalt. Mindezt a német Bild újságírója, Udo

Ulkfotte állította, aki kutatása során titkos amerikai

dokumentumokat talált. Állítása szerint az

amerikaiak el akarták tussolni a kompromittáló ügyet, ezért

terjesztették el, hogy Glenn Miller eltűnt, akinek a holttestét a

katonai elhárítás tüntette el. Ebben a felvetésben arról

viszont már nem szólt a fáma, hogy mi lett a géppel és a két

pilótával.

2008-ban

egy másik író, Hunton Downs egy még valószínűtlenebb

feltételezéssel állt elő a The Glenn Miller Conspiracy című

könyvében. Ebben azt fejtegeti, hogy Miller a

„Napfogyatkozás-akció” nevű titkos misszió miatt utazott el

váratlanul Párizsba. A küldetés célja az volt, hogy a tűzszüneti

megállapodás miatt az akció résztvevői beszivárogjanak az

ellenség soraiba és felvegyék a kapcsolatot Karl von Rundstedt

tábornokkal, a náci haderők nyugat-európai főparancsnokával.

Miller lett volna az egyik alany, de a terv rosszul sült el, a

világhírű zenészt elfogták, megkínozták és megölték, majd a

holttestét kidobták egy bordélyház elé. Hunton Downs szerint nem

is az amerikaiak, hanem a németek terjesztették a halálával

kapcsolatos dezinformációt.

Ami

viszont biztos, a negyven éves Glenn Millert „küldetés közben

eltűntnek” nyilvánították, mivel holttestét soha nem találták

meg.

Mégis lezuhant?

Most úgy tűnik, Glenn Miller rejtélyes halála talán megoldódhat. Egy visszavonult angol nyugdíjas meg van győződve ugyanis arról, hogy Miller gépének roncsait húzta ki harminckét évvel ezelőtt a brit partoknál. Elmélete az amerikai repüléstörténeti kutatóintézet (TIGHAR) munkatársai szerint is megállja a helyét, úgy vélik az idős halász valóban az 1944-ben eltűnt repülőgépre találhatott rá. Sajnos amikor megtalálta a roncsokat, vissza is dobta őket a vízbe, viszont szerencsés momentum, hogy feljegyezte a lelőhely koordinátáit. Ennek ellenére sincs könnyű dolga most a kutatóknak, akik elővették az ügyet, hisz a tragédia óta eltelt hetvenöt év alatt a repülőgép nagyban károsodhatott, szinte felismerhetetlenné torzulhatott.

A TIGHAR ügyvezetője, Richard Gillespie szerint bármi is került elő 1987-ben a tengerből, az ma már biztos, hogy nem úgy néz ki, mint akkor. Miller gépe nem fémből készült, az acélszerkezetre került borítás mára pedig teljesen megsemmisülhetett, akár csak a fából készült szárnyak. Így, Gillespie szerint egy egyszerű acélváz maradhatott csak meg, ami egyáltalán nem hasonlít egy repülőgépre.

Szerencsére

azonban 1944-ben Miller gépe volt az egyetlen Angliában, amelyet

egy különleges Pratt&Whitney típusú motorral szereltek fel,

így ha a roncs a Wasp (Darázs) becenevű motort rejti magában, az

egyértelműen bizonyíthatja, hogy a zenész repülőgépének

maradványait találták meg.

A

kutatás jelenleg még korai fázisában tart, számos előzetes

felmérést kell elvégezni mielőtt leküldenék a csaknem negyven

méteres mélységbe a búvárokat.

– Ha

egyszer kimondjuk, hogy megtaláltuk Glenn Miller gépét, mindenki

lélegzetvisszafojtva figyeli majd a történéseket – tette hozzá

Gillespie – de ez egy kockázatos játék, amellyel jól eséllyel

bolondot is csinálhatunk magunkból. De ha nem is próbáljuk

megtalálni, akkor sosem akadunk a nyomára. Legfontosabb feladatunk,

hogy a mítoszokat történeti kutatásokkal helyettesítsük, és

megoldjuk végre a rejtélyt.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2019/4. számában jelent meg, 2019. január 25-én.

Hetilapunkat megtalálja az újságárusoknál, vagy elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy miről olvashat még a 2019/4. Magyar Hangban? Itt megnézheti.