Barócsi Dénes: lassan, de folyamatosan nő az interneten rádiózók száma

Barócsi Dénes: lassan, de folyamatosan nő az interneten rádiózók száma

A Klubrádió az interneten hallható Forrás: Klubrádió Facebook-oldala

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem meglepő, hogy az analóg sugárzása kényszerű leállása után reggelente és a délutáni-kora esti idősávban is 20-22 ezer ember hallgatja az interneten a Klubrádiót. Az előző héten ugyanis tesztelte online streamjét a rádió, és akkor közel 25 ezren csatlakoztak fel a rádió felhívására – mondta lapunk érdeklődésére Barócsi Dénes, a rádiós csatornákat összegyűjtő és azok adatait feldolgozó onlinestream.live üzemeltetője.

Ennek oka a rádió elkötelezett hallgatótábora, amely az analóg sugárzás február 14-én éjfélkor történt lekapcsolása után online kezdte hallgatni a rádiót. Ennek érdekében a Facebook közösségi oldalra és a Youtube-ra is magyarázó leírások és videók kerültek fel, hogyan kapcsolhatják be az adást azok, akik eddig nem hallgattak az interneten rádiót. Mindenesetre az adó – a korábbiakhoz képest – megduplázta az online hallgatói számát.

Az oldal adatai szerint a rádiót hétfőn reggel 20 ezren hallgatták a rádió online streamjén – erről akkor a media1.hu írt –, amivel a harmadik leghallgatottabb online adás volt (a Rádió1 és Retro rádió előzte meg). Napközben ugyan a Klubrádió hallgatottsága is csökkent (10 ezer körüli csatlakozóra), de a délután-kora este ismét elérte a hallgatóinak száma a 20 ezret, azzal akkor a leghallgatottabb rádióstream is volt. Ezek az arányok azóta is érvényesek az oldal statisztikái alapján.

A Klubrádió ugyanakkor kimutatható mennyiségű új online rádióhallgatót is hozott – derült Barócsi Dénes szavaiból. A naponta átlagosan rádiót hallgatók száma ugyanis növekedett. Jellemző egyébként, hogy ha valamelyik rádióval hasonló esemény történik, mint a Klubrádióval – nevezetesen, hogy elveszíti az online frekvenciáját –, akkor hirtelen megnő az online rádiózók száma.

Így történt ez korábban a szintén az analóg sugárzását befejező Cool Fm-mel. Az online térbe szorulásával veszített hallgatókat, de aztán ott stablizálta pozícióit, napközben ezer fölötti hallgatója van.

Barócsi Dénes elmondta, a hallgatói szám változása naptári évben is megfigyelhető: januártól jellemzően júniusig folyamatosan nő a napi online rádiózók átlaga, majd a nyári szabadságok idején stagnál vagy valamelyest csökken. Ősszel „korrigálnak vissza” a számok, amikor december végéig – jellemzően a karácsonyi időszakig – ismételten növekszik a hallgatók tábora.

Egyre többen hallgatnak online rádiót

Kérdésünkre beszélt arról is, hogy Magyarországon évről évre nő a rádiót az interneten keresztül hallgatók száma. Ez a folyamat egy lassú emelkedésként írható le. Ennek okai összetettek: változnak a fogyasztói szokások, a felnövő fiatalok otthonosan mozognak az internet világában, és az analóg rádiózás lassú térvesztése is megfigyelhető, különösen az előző évek fejleményei okán, hiszen kevesebb az analóg – tehát a hagyományos készülékkel fogható – rádiócsatorna. Továbbá az online világban nagyobb a választék, ami vonzó a fiataloknak, hiszen akadnak több műfajban csatornát működtető rádióadások már Magyarországon is.

Ugyan előrelépett az online rádió Magyarországon az előző évekhez képest, de még mindig az a jellemző, hogy szerkesztett, beszélős műsorokat készítő rádióadások alig vannak, főként zenét játszó rádióadások a jellemzőek. Barócsi Dénes erre azt mondta, hogy az online rádiózás eleve alacsonyabb költségvetésű tevékenység, töredékért fenntartható, mint amibe egy, az éterben sugárzó hagyományos rádió fenntartása kerül.

Az online rádiók jellemzően stúdiót sem tartanak fenn, egy szerveren futó program válogatja a zeneszámokat, amit néhány reklám szakít meg. Még olyan internetes rádióból is kevés van, amelyben egy-egy műsorvezető néhány órás szerkesztett műsort készít. Az online rádiókra nem érvényesek azok a törvényi előírások sem, amelyeket az analóg frekvenciára engedélyt nyert rádióknak be kell tartaniuk, így nincs például magyar zenei kvóta, műsorkvóta és más kötöttségeknek sem kell érvényesülniük.

A jövőt illetően azt mondta, hogy a tendenciák azt mutatják, hogy tovább fog nőni az online rádiózás népszerűsége. Ha nem lesznek olyan történések a rádiós piacon, mint ami legutóbb a Klubrádióval történt, akkor a lassú növekedés fog folytatódni. Az online rádiózás pedig egyre inkább kihívóként fog megjelenni a hagyományos analóg rádiózással szemben – magyarázta Barócsi Dénes.