Élőszereplős Dumbo és az új Star Wars-trilógia lezárása: ezeket várjuk idén
Samuel L. Jackson, James McAvoy és Bruce Willis az Üveg című filmben

Amikor néhány éve kiszivárgott, hogy a Disney élőszereplős filmeket készít a legendás rajzfilmjeiből, inkább csak ugratásnak, álhírnek tűnt a dolog, mára azonban kiderült, a stúdió komolyan gondolja a feldolgozásokat. Az első nagyobb csomag 2019-ben érkezik: március végén a nagyfülű kiselefánt meséje, a Dumbo, májusban az Aladdin, július közepén pedig Az oroszlánkirály. Bár a Disney semmit sem bíz a véletlenre, és mindhárom film sztárparádét ígér, kérdés, hogy a kultikus rajzfilmek miként működnek majd élőszereplőkkel.

Pedig a stúdiónak nagy szüksége lenne a sikerre, hiszen 2018-ban három nagyszabású filmjükkel is csúnyát buktak. A leglátványosabb kudarcot a három közül a Han Solo fiatalkorát bemutató, Solo: Egy Star Wars-történet című Csillagok háborúja-film produkálta, amely egyes kritikusok szerint a gyenge szerepléssel a teljes szériát veszélybe sodorta. Ez azért különösen izgalmas, hiszen idén decemberben kerül a mozikba az űreposz kilencedik felvonása. Az egyelőre cím nélküli epizód vízválasztó lehet: ha nem sikerül meggyőzni a Solo és Az utolsó Jedik című nyolcadik rész miatt elbizonytalanodott rajongókat, előfordulhat, hogy hosszú ideig ez lesz az utolsó Csillagok háborúja-rész.

Nemcsak emiatt fájhat azonban a Disney feje, egy másik sorozata miatt is izgulhat 2019-ben. Ha csupán a bevételeket nézzük, az elmúlt évtized a szuperhősökről szólt a moziban. A képregények alapján futószalagon gyártott filmek egyesével annyi pénzt termelnek a Disney-nek, amiből nagyjából harminc évig lehetne finanszírozni a teljes magyar filmipart. De hiába a félelmetes közönségsiker, a Marvel képregényekből készült széria szintén válaszút előtt áll. Az április 25-én bemutatandó Bosszúállók: Végjáték lezár egy korszakot (a sorozat harmadik fázisát), és egyben megágyaz a következőnek, amelyben, ha az idei premier a várakozások szerint teljesít, várhatóan szinte minden hónapban kapunk majd egy új szuperhőst a nyakunkba.

Az egyik ezek közül Marvel kapitány lesz, aki – megelőzve a Bosszúállókat – március 7-től bizonyítja, a nagy stúdiók immár a női hősöktől sem riadnak vissza. Már e hevenyészett felsorolást látva is erős lehet a gyanúnk, hogy a Disney uralja a globális filmpiacot. Az eddig említettek mellett ráadásul további blockbusterekkel is készül a stúdió, folytatást kap minden idők legsikeresebb rajzfilmjei közül kettő is. A Toy Story negyedik része júniusban, a Jégvarázs második felvonása pedig novemberben kerül a mozikba.

Tobzódni fogunk a folytatásokban idén is. Második résszel tér vissza a horror királya, Stephen King monumentális regényéből készített Az. A kamaszból felnőtté érett hősök újra szembenéznek a gyilkos bohóccal, ez pedig, az első részből kiindulva, ismét a frászt hozza majd a közönségre. De folytatást kap a leghíresebb japán szörny, Godzilla (májusban), a Man in Black (május), John Wick (május), Pókember (július), A kis kedvencek titkos élete (július) és a Terminátor (október) is.

Annak sem kell csalódnia azonban idén, akinél a stúdiók profitmaximalizáló szórakoztatását felülírják a művészi szempontok. Februártól láthatjuk itthon a tavaly bemutatott Green Book című filmet, amely a '60-as években játszódik Amerika déli részén, ahol egy fajgyűlölő kidobóember tudtán kívül egy fekete jazz zongorista sofőrjéül szegődik. A főszerepben az Oscar-jelölt Viggo Mortensen és az Oscar-díjas Ali Mahershala. Március végén mutatják be a magyar mozik Jacques Audiard The Sisters Brothers című westernbe oltott fekete komédiáját, amelyért a francia alkotó a Velencei Filmfesztiválon megkapta a legjobb rendezésért járó Ezüst Oroszlánt.

Májusban Brad Pittet kísérhetjük el az űrbe. Az Ad Astra című alkotásban a színész a Naprendszerben elveszett apját igyekszik felkutatni, ám téren és időn át vezető útján apja helyett olyan titokra lel, amely alapjaiban változtathatja meg az emberiség létét. Nyáron egy másik időutazáson is Brad Pitt nyomába eredhetünk: július végén mutatják be Quentin Tarantino új filmjét, a Volt egyszer egy Hollywoodot, ami az álomgyár aranykorának végéről mesél. Brad Pitt és Leonardo DiCaprio egy kiégett színész-kaszkadőr párost alakítanak, akik a szomszédukban lakó Sharon Tate színésznő segítségével kerülnének vissza a filmiparba. Ők azonban még nem tudják, amit mi, nézők már igen: a kilencedik hónapban járó Sharon Tate a Manson-család őrült gyilkosainak áldozata lesz. Tarantino előszeretettel formál fikciót a valós történetekből, megváltoztatva a történelem menetét, a Volt egyszer egy Hollywood ehhez mérten dokumentálja az amerikai filmipar legendás korszakát.

Meglehet, nem kevesen lesznek, akik az évet rögtön egy új kedvenc avatásával nyitják. M. Night Shyamalan következő filmje jó eséllyel teheti fel a koronát az eddigi életműre, hacsak a rendezőnek nem sikerül ezúttal végzetesen mellényúlnia. Ezt az alapanyagot viszont nehezen tudná elrontani: az Üveggel a Széttörve és A sebezhetetlen, tehát az eddigi két emblematikus Shyamalan-film közös folytatása készül el. Előbbit néhány éve a rendező nagy visszatéréseként köszönthettük, utóbbi pedig talán legfontosabb munkája A hatodik érzék mellett, így olcsó panelek egybepakolása helyett ezúttal is jelentős mozi születhet.

Hasonló várakozás előzi meg az utóbbi években berobbant rendezőzsenik újabb dobásait. Jordan Peeele egyedi megközelítésű etnikai horrorja, a Tűnj el! nagyot szólt 2017-ben, olyannyira, hogy végül a legjobb eredeti forgatókönyvnek járó Oscar-díjat is sikerült elnyerni. Sokan kíváncsiak hát a szintén a horror és thriller határmezsgyéjén mozgó Mi című alkotásra, ami feltehetőleg ismét a feketék helyzetére kíván reflektálni. A sztori szerint egy békésnek induló családi nyaralás fordul káoszba, amikor a tengerparti házhoz váratlan vendégek érkeznek.

https://www.youtube.com/watch?v=lrnaJmnFGLU

Politikailag inkorrekt szórakozást kínálhat Taiki Waititi soron következő produkciója, a Jojo Rabbit is. Az új-zélandi filmest ismerjük a Thor: Ragnarök rendezőjeként, de a kritikusokat eddig leginkább a Hétköznapi vámpírokkal és a Vademberek hajszájával nyűgözte le. Az emlékezetes beszólásokkal telepakolt, nagyon is szerethető kalandfilm után egy világháborús vígdráma érkezik Hitlerrel a középpontban. Charlie Chaplin után ezúttal maga Waititi vállalkozik rá, hogy gúnyt űzzön a diktátorból.

Ha már politikai szatírák, érdemes megemlékeznünk egy magyar indulóról is. Fekete vígjáték ritkán készül itthon, így maximum az olyan több évtizedes remekművek ismételt vetítésének örülhetünk, mint amilyen A Tanú is. Új színt hozhat Bodzsár Márk készülő filmje, a Kádár-érát megidéző Drakulics elvtárs. Az Isteni műszak után számítani lehet rá, hogy a rendező nem fogja vissza magát, és nem tér ki a vaskosabb poénok elől sem. Az új filmben olyan nagyszerű színészek komédiáznak majd, mint Borbély Alexandra, Balsai Mónika, Thuróczy Szabolcs és Rába Roland. Ha már politikai vígjáték, nem maradhat ki Deák Kristóf készülő tévéfilmje, a Foglyok sem, ami az ötvenes évek jóval komorabb mindennapjait figurázza ki. Ha a várakozások nem csalnak, akár egy Sztálin halála-szintű éjsötét szatíra születhet.

„Miért mindig azt képzeljük el, hogyan fordulhat rosszra minden?" | Magyar Hang

Az ötvenes évekbe repít vissza Deák Kristóf új tévéfilmje, a 2019-ben érkező Foglyok. Az ávósok túszejtése valós történeten alapszik, a nyomasztó korszak ugyanakkor abszurd fekete komédiában elevenedik meg. A Mindenki Oscar-díjas rendezőjével és a film egyik főszereplőjével, Sodró Elizával ültünk le beszélgetni.

Meglepő, de hasonlóan szórakoztatónak ígérkezik a norvég black metal botrányos hőskorát megéneklő Lord Of Chaos is. Jonas Akerlund filmje az eddigi kritikák alapján nem veszi túl komolyan az egyik pillanatban a színpadon lévő, a másikban már bűncselekményeket elkövető figurákat. Az érintett zenészek közül többen nem is örültek a filmnek, amiben a hírhedt Varg Vikernest például Emory Cohen, áldozatát pedig Macaulay Culkin öccse játssza.

Az ún. „domestic noir” műfaj szerelmesei az A. J. Finn regényéből készült The Woman In The Window érkezéséig számolják a napokat. A lány a vonaton után ezúttal izgalmasabb adaptáció is születhet egy olyan thriller-regényből, amiben a legveszélyesebb helynek otthonunk, illetve legszűkebb környezetünk bizonyul. Persze, nem új dologról van szó, emlékezzünk csak az olyan több évtizedes mozikra, mint A kéz, amely a bölcsőt ringatja, de a műfaj kétségkívül reneszánszát éli. Olyannyira, hogy a Fox 2000 már azelőtt megvásárolta a megfilmesítési jogokat, hogy a szomszédjait kileső, agorafóbiás nő sztorija egyáltalán megjelent volna.

Bűnös élvezet is akad 2019-re, már ha az Isn't It Romantic-ot annak tekinthetjük majd. Todd Strauss-Schulson filmje, amiben egy fiatal nő benn ragad egy romantikus komédiában, többféle eredményt hozhat. Születhet akár a Horrorra akadva sokadik epizódjához hasonló, kínos rettenet, de akár valami igazán eredeti kikapcsolódás is, mint amilyenek mondjuk Sacha Baron Cohen filmjei. A rendező korábbi filmje, a Kalandférgek karácsonya erősen közepes lett, itt viszont a zseniális alapötletből még bármit ki lehet hozni.

Szerző: Ficsor Benedek–Lakner Dávid

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang idei 1. számában jelent meg, 2019. január 4-én.