Mélyszegénységben élő, jórészt roma családokat segít 1999 óta az Igazgyöngy Alapítvány, amely új, komplex módszereket vezetett be az oktatásban és a szociális munkában, tíz éve egyszerre dolgozva a gyerekek és a szülők felzárkóztatásán. L. Ritók Nórával erről, az ingyenes tankönyvről, a tanárhiányról, a tanult tehetetlenségről és az elmaradó jelzésekről beszélgettünk.
Részletek a Magyar Hang október 18-i (2019/42.) számában megjelent interjúból!
(...)
– A családpolitika a tehetősek gyerekvállalását ösztönzi, közben továbbra is a szegénységben élő, főleg a roma családok gyerekvállalási kedve nagyobb. Ön szerint ez hosszú távon is így marad?
– Lassú változást látok. Egyre több családban tapasztalom, hogy a fiatalok már nem terveznek 5-6 gyereket, sőt kijelentik, hogy kettőnél meg szeretnének állni. Csakhogy nagyon sokszor mégis becsúsznak további gyermekek, a felnevelésükhöz azonban a körülmények nem megfelelőek. A mélyszegénységben élők nem férnek hozzá a fogamzásgátláshoz, mert piaci áron számukra elérhetetlenek a fogamzásgátló szerek. Gyakran a szükséges tájékozottság sincs meg. Mi ebben szeretnénk segíteni a nőket, hogy ne az abortusz legyen a megoldás számukra.
– Sokszor hallom azt az érvet, hogy egy komplex, országos felzárkóztató program iszonyatos összegekbe kerülne. Meg tudná ezt engedni magának Magyarország?
– A kérdés inkább úgy vetődik fel, hogy megengedhetjük-e majd magunknak azokat a sokkal nagyobb kiadásokat, amelyeket az iskolából most kimaradó, szakképzetlen, munkalehetőség nélkül maradó emberek megélhetésére kell fordítanunk akár közmunkaprogram formájában, akár más módon. Hosszú távú gondolkodásra lenne szükség ezen a téren: mi a Told nevű zsákfaluban indított felzárkóztató mintaprogramunkat húsz évre terveztük. Ebben a témában a befektetett munka nagyjából ilyen időtávban térülhet meg.
(...)
Iskolakezdés van, mit kérnek a mélyszegénységben élő szülők? Nem válik ez egy idő után ördögi körré? Miért nem segít a közmunka? Kihez fordulhatnak a rászorulók, ha nem önökhöz? Használt a kötelező óvoda? Miért lenne fontos a logopédus a gyerekeknek? Ha egy fiatal tanár elkezdi a munkát egy olyan iskolában, ahol többségben vannak a hátrányos helyzetű gyerekek, milyen segítséget kaphat? Miért baj, hogy az intézmények nem beszélnek a bajokról? Ön is azt tapasztalja, hogy növekszik a kábítószerhasználók száma? Hogyan lehet küzdeni ez ellen? Miért baj, hogy „elszabadult” a feketemunka? A válaszokat keresse a Magyar Hang október 18-án megjelent 2019/42. számában!
Hetilapunkat megvásárolhatja az újságárusoknál, valamint elektronikus formában a Digitalstandon! És hogy mit talál még a 2019/42. számban? Itt megnézheti!