Kamatokkal együtt már 40 milliárd forintnál is többet követel az öt évvel ezelőtt indult metróperben a BKV az az orosz Metrowagonmash-tól – tudta meg a Népszava. Csakhogy a per vége egy kicsit sem közeledik, mert még mindig csak az iratváltásoknál tartanak.
A 3-as metróvonal járműállományának korszerűsítéssel egybekötött felújítására 219,2 millió euróért, akkori áron mintegy 69 milliárd forintért vállalkozott az orosz gyártó, de Bolla Tibor BKV elnök-vezérigazgató már 2017-ben arra figyelmeztette az orosz cég vezérigazgatóját, hogy addigra 11 alkalommal csúszott ki a szállítói szerződésben rögzített határidőkből. A késések között már akkor akadt egyéves, miközben a kontraktust alig két évvel korábban írták alá. Bolla Tibor egyúttal felkérte az orosz cég vezetőjét, tegyen valamit annak érdekében, hogy a leszállított szerelvények műszaki állapota, rendelkezésre állási szintje „radikálisan” javuljon.
A BKV végül 2019 februárjában perelte be az orosz céget akkor még csak 6,8 milliárd forint kötbér és kamatainak megfizetését kérve, mivel a „Metrowagonmash a szállítói szerződésben vállalt feladatok jelentős részét késedelmesen vagy egyáltalán nem teljesítette”. A pert évekig azzal blokkolta az orosz cég, hogy egyszerűen nem vette át a periratokat. Tavaly taktikát váltottak, a dokumentumokat végre sikerült kézbesíteni. Igaz, postafordultával ellenkérelmet nyújtottak be.
A Népszava most megkérdezte a BKV-t az ügy állásáról, mire azta választ kapták, hogy „a Metrowagonmash elleni per folyamatban van első fokon a Fővárosi Törvényszék előtt, a felek között iratváltások történtek”. A BKV „jelenlegi követelése nagyjából 100 millió euró (39 milliárd forint) és 243 millió forint, továbbá ezen összegek kamatai” – írták válaszukban. A Népszava szerint a per eddigi történései alapján nem sok jóra számíthat a BKV.