Tagadja bűnösségét a szállodahajó kapitánya, az államnak közös biznisze is van a Viking Cruisesszel

Tagadja bűnösségét a szállodahajó kapitánya, az államnak közös biznisze is van a Viking Cruisesszel

A roncsfeltáró munkálatokat végző búvárok egyike nyújtja ki kezét a vízből az őt kihúzni készülő társai felé a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. MTI/Balogh Zoltán

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Pénteken tovább kísérleteznek a búvárok a Hableány roncsainak megközelítésével, amelyben valószínűleg a szerda esti baleset több halálos áldozata is van. Nap közben kezdeményezték a szállodahajó kapitányának letartóztatását, miután az elsődleges vizsgálatok szerint az ő hibájából történt a katasztrófa. Kiderült az is, a szállodahajós cég a turisztikai ügynökséggel közösen érdekelt több budapesti kikötőben is. A Hableány-katasztrófa fejleményei.

Cikkünk frissül!

Az Index azt írta, a Viking Cruises egy magyar kft.-n keresztül közösen tulajdonolja a Rogán Antalhoz tartozó Magyar Turisztikai Ügynökséggel a legfőbb dunai hajós céget, a Mahart Passnave-ot. A Mahart Passnave több mint harminc hajóval rendelkezik, de nem ez a fő értéke, mivel a hajók jelentős része elavult és öreg. Az igazi érték a cég kezében levő 70 kikötő, közöttük számos belvárosi kikötő, azaz a budapesti hajókikötők túlnyomó része. A cég most megjelent 2018-as éves beszámolója szerint tavaly több mint 3,4 milliárd forintos bevétele és egymilliárd forint feletti adózott eredménye volt. 

Eddig sikertelen roncsok mentése

A szerda esti dunai hajóbaleset következtében elsüllyedt hajótestet az eddigi merülések során a körülményekre tekintettel nem lehetett megközelíteni - közölte a Belügyminisztérium (BM) pénteken az MTI-vel. Az indoklás szerint a magas, továbbra is emelkedő vízállás, a folyó nagyon erős sodrása és a vízbeli „nulla látástávolság” nem teszi lehetővé egyetlen hagyományos eljárás alkalmazását sem. A Margit híd magasságában elsüllyedt termes személyhajó kiemelésével kapcsolatos feladatok irányításával Pintér Sándor belügyminiszter a Terrorelhárítási Központ (TEK) főigazgatóját, Hajdu János vezérőrnagyot bízta meg. A TEK mintegy hatvan mérnök, hídépítő és vízügyi szakértő, magyarországi és külföldi búvárok bevonásával továbbra is keresi azt a biztonságos megoldást, amellyel első ütemben vagy a hajótestet, vagy a nagy valószínűséggel a hajótestbe szorult embereket a felszínre lehet emelni. A lehetőségeket elvi modellkísérletekkel és gyakorlati tesztmerülésekkel is vizsgálják - olvasható a BM közleményében.

A dél-koreai média természetesen fő helyen foglalkozik a budapesti hajóbalesettel. Mára az lett a fő témájuk, hogy a hatóságok miért csak tíz perccel a baleset után kaptak riasztást, illetve miért csak 14 perccel ezután érkezett meg az első mentőhajó. A beszámolókban az is szerepel, hogy a turisták Budapesten nem kapnak semmilyen biztonsági felvilágosítást vagy balesetvédelmi oktatást hajóra szálláskor. A tévében az is rendszeresen elhangzik, hogy Budapesten nincs azonnali riasztórendszer, ellentétben a szöuli Han folyóval, ahol a mentőcsapatnak három perc alatt kell a helyszínre érkezni.

Megrázó részletek

A szerda este Budapesten történt hajóbaleset túlélői megszólaltak a dél-koreai Chosun.com portálnak, nyilatkozataikat az Index idézi. Egyikük elmondta: az ütközéskor mintegy húszan a fedélzeten voltak, körülbelül tízen pedig az alsó kabinokban, akik sajnos nem tudtak gyorsan kijönni onnan a balesetet követően. Egy Dzsong [Jeong] nevű túlélő talált egy mentőövet, és minden erejét beleadta, hogy elérje, mert tudta, hogy az élete múlik rajta. A rajta levő zsinórt egy másik ember felé dobta, így mindketten a vízfelszínen tudtak maradni, és könnyek közt nézték, ahogy a többi ember feje felbukkan és eltűnik a vízben. A hatvanéves Anmo úszni próbált, majd egy másik hajó matrózának kezében tudott megkapaszkodni. Egy idő után azonban kicsúszott és elsodródott, de sikerült túlélnie, amíg kimentették.

A szállodahajó kapitányát gyanúsítják

Ugyanakkor nem ismeri el a szabályszegést szállodahajó kapitánya, akit a szerdai dunai hajóbalesettel összefüggésben gyanúsítottként hallgattak ki a nyomozók. Erről a férfi ügyvédje tájékoztatta pénteken az MTI-t. A baleset – melyben legkevesebb heten meghaltak és 21-en eltűntek – nem sokkal este 9 óra után történt a Margit hídnál, ahol a Viking társaság Sigyn nevű szállodahajójával ütközött össze a jóval kisebb, dél-koreai turistákat szállító Hableány turistahajó, és hét másodperc alatt elmerült. Hét embert a környező hajókon utazók mentettek ki, hét embernek pedig már csak a holttestét találták meg, mindannyian dél-koreai állampolgárok voltak.

Dunai hajóbaleset: Őrizetbe vették a szállodahajó kapitányát | Magyar Hang

Hatvanöt éve nem történt ilyen súlyos hajóbaleset Magyarországon, mint szerda késő este a Duna budapesti szakaszán. A Hableány komoly sérülést szenvedhetett, mivel nagyon gyorsan süllyedt el, feltehetően nagy sebességgel ment neki a szállodahajó. Még 21 embert keresnek.

A szállodahajó 64 éves ukrán állampolgárságú kapitányát – kihallgatása után - őrizetbe vették és előterjesztést tettek letartóztatása indítványozására. A férfi ügyvédjei nevében M. Tóth Balázs azt közölte: védencük a gyanúsítással szemben panasszal élt, tagadja, hogy szabályt szegett volna vagy bűncselekményt követett volna el. Az ügyvéd közleményében úgy értékelt, a nyomozóhatóság részéről a gyanúsítás "idő előtti, jelenleg nem több egy elméletnél. „Az alapos gyanúhoz szükséges bizonyosság nem áll rendelkezésre a ténybeli információk alapján. Ilyen, az alapos gyanút megalapozó megállapítás akkor tehető, ha már megvannak a szakértői vélemények; most viszont a szakértők kirendelése még csak folyamatban van” - jegyezte meg az ügyvéd, aki hozzátette: védencük 44 éve hajóvezető, a Duna egyik legtapasztaltabb hajóvezetője, balesetet soha nem okozott. – „A férfit megrendítette a baleset következménye, sajnálja, hogy a baleset elkerülésére nem volt módja, az áldozatok hozzátartozóinak részvétét fejezi ki.”

Volt Mahart-vezér: a körülmények összejátszása vezetett a súlyos tragádiához | Magyar Hang

Számos körülmény összejátszása vezethetett a tegnap esti hajós tragédiához. Ezek tisztázásához meg kell várni a rendőrségi vizsgálat végét, de hogy ilyen súlyos tragédia lett az ütközés vége, abban komoly szerepet játszott, hogy a kisebb hajó néhány másodperc múltán felborult, és az esőnek is volt jelentősége - mondta lapunk érdeklődésére a Mahart korábbi vezérigazgatója.

Amint elkészülnek a szakértői vélemények, az Origo.hu értesülése szerint pert indít a dunai hajóbalesetben érintett svájci sétahajó, a Viking Sigyn tulajdonosa és kapitánya ellen a dél-koreai turisták budapesti útját szervező Very Good Tours utazási iroda. Tulajdonosa szerint a Very Good Tours jelentős veszteségeket szenvedett el a tragédia miatt: ugyanis vállalták a hozzátartozók Magyarországra utaztatását, közben pedig nagyon sokan mondták vissza kelet-európai útjukat. A cég visszatéríti a már befizetett budapesti utak árát, és lemondta az összes dunai hajóutat.

Budapestre érkezett Dél-Korea külügyminisztere

Mindeközben hazánkba érkezett Dél-Korea külügyminisztere, Kang Kjungvha már találkozott Szijjártó Péter magyar külügyminiszterrel.

Budapest, 2019. május 31. Kang Kjungvha dél-koreai külügyminiszter (b5) és Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter (j4) megtekinti a hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajó mentési munkálatait a Margit hídnál 2019. május 31-én. A Hableány turistahajó és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én éjszaka ütközött össze a Margit híd közelében, majd a turistahajó felborult és elsüllyedt fedélzetén 33 dél-koreai turistával és a kéttagú magyar személyzettel. A balesetben heten meghaltak, hét embert kimentettek, 21-en eltűntek. MTI/Balogh Zoltán

„A magyar hatóságok minden tőlük telhetőt megtesznek a szerdai dunai hajóbalesetet követően a mentési munkálatok sikere, az eltűntek felkutatása és a baleset körülményeinek tisztázása érdekében” – mondta Szijjártó Péter, hozzátéve, jelenleg nagyszabású műszaki előkészületek zajlanak, hogy a roncsot mielőbb felhozzák, de a nehéz és veszélyes körülmények e cél sikere ellen dolgoznak. Csütörtökön már volt egy búvármerülés, de a rossz látótávolság miatt lehetetlen volt megközelíteni a roncsot, amely hatméteres mélységben helyezkedik el, ám a vízszint még mindig emelkedik, ezért speciális módszerekre és szaktudásra van szükség. A magyar külügyminiszter elmondta, most azért küzdenek, hogy minden eltűntet megtaláljanak, ennek érdekében a kutatási területet is kiszélesítették, és a megtalált holttestek azonosításához minden segítséget megadnak. Kang Kjungvha köszönetet mondott a magyar kormány és hatóságok munkájáért.

A tragédiában érintettek családtagjainak egy csoportja is megérkezett Budapestre. A hozzátartozók repülője délután egy körül szállt le a Liszt Ferenc repülőtéren. Információink szerint mintegy 24-25 dél-koreai hozzátartozó érkezett a magyar fővárosba eddig, ám sajtóhírek alapján még körülbelül negyven családtag érkezése várható.