A területükön fut keresztül a HÉV, de semmilyen információt nem kapnak róla

A területükön fut keresztül a HÉV, de semmilyen információt nem kapnak róla

Szerelvények az óbudai HÉV vonalán (Fotó: Kiss László Facebook-oldala)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem látunk tisztán ebben a kérdésben, de jóhiszeműen azt kell gondolnom, hogy senkinek sem érdeke a fővárosi közösségi közlekedés felborítása, amivel tömegeket kényszerítenének autóba – mondta a Budai Hangnak Kiss László Óbuda-Békásmegyer polgármestere a Budapest-bérlet körüli vitáról. – Egyelőre nem világos, hogy mit szeretne a kormány, ahányan megnyilatkoztak ebben a kérdésben, annyiféle indokot soroltak fel a jelenlegi rendszer megszüntetése mellett. Nem tudom mire vélni ezt a csapongást. De mindegy is, hogy mivel akarják zsarolni a fővárost, az észszerű megállapodás az egyetlen elfogadható végeredmény. Elvárom, hogy a kormány és a főváros egyezzen meg, mert az nem lehetséges, hogy a III. kerület lakosai a Budapest-bérletükkel ne utazhassanak a HÉV-en. Ez nonszensz.

A polgármester által említett probléma lényege, hogy a kormány fel akarja mondani a fővárossal kötött korábbi közlekedési szerződéseit, ami a Budapest-bérlet megszűnéséhez vezetne. A főváros közigazgatási határán belül használható Budapest-bérlet előnye, hogy nemcsak a BKK járatain érvényes, de a megvásárlásával a MÁV által üzemeltetett HÉV-et, meghatározott vonatokat, illetve a Volánbusz fenntartotta elővárosi buszokat is igénybe lehet venni. A BKK a szolgáltatásokért cserébe fizet a MÁV-HÉV-nek, illetve a Volánbusznak, összesen közel 7 milliárd forintot. Ezt az összeget kezdték el kevesellni az érintettek – különösen Lázár János építési és közlekedési miniszter –, és a szerződések felmondásával igyekeznek több pénzt kipréselni a fővárosból. Ha nem sikerül megállapodni, és a kontraktusokat valóban semmisnek tekintik, akkor a budapestiek nagyon rosszul járhatnak – főleg azok, akik rendszeresen használják a HÉV-et, valamint az elővárosi buszokat. Nekik ugyanis a BKK-bérlet mellett az inkriminált járatokra külön jegyet vagy bérletet kellene váltaniuk, ami akár meg is duplázhatja a költségeiket.

A kormány álláspontja szerint ezzel nem lenne semmi baj, hiszen a fővárosi utazóközönség választhatja az ország- vagy vármegyebérletet – csakhogy az jelenleg nem érvényes a fővároson belül. A szerződés felmondása ráadásul kaotikus jogi helyzetet eredményezne, hiszen a MÁV-HÉV és a Volánbusz sem adhatna el jegyet a fővárosi szakaszokon, sőt még a járatok üzemeltetéséhez sem lenne joga – hívta fel a figyelmet a helyzet súlyosságára Vitézy Dávid, korábbi közlekedési államtitkár a G7 gazdasági portál podcastjában.

Kiss László mindenesetre bizakodó, hiszen mint mondta, a budapesti „közlekedési kataklizma” mindenkinek, így a Fidesznek is ártana. A polgármester szerint ugyanakkor a megállapodás csak egy lépés a közösségi közlekedés helyzetének rendezése felé, számos tennivaló akad még azon túl is. Ilyen például az Óbuda-Békásmegyer mindennapjait meghatározó H7-es HÉV helyzete. Mint ismert, a főváros messze legnagyobb forgalmat bonyolító, a Batthyány tértől a II. és a III. kerületen át Szentendre felé közlekedő HÉV vonalának járatait (a ráckeveihez hasonlóan) január 8-ától ritkították, mert elöregedtek a szerelvények. A vasúttársaság közleménye szerint „több jármű vár érdemi javításra, felújításra, mint amennyire az összes járat forgalomba adásához szükség volna”.

– A HÉV járatainak ritkítása érezhető hatással lesz nemcsak a III. kerület, de a főváros, sőt az agglomeráció közlekedésére is – fogalmazott Kiss László. – És itt nemcsak az a probléma, hogy ritkábban járnak a szerelvények, de a régóta ígért rekonstrukciót is halogatja a kormány. 2016 végén azzal az indoklással vették el a fővárostól a HÉV-vonalakat, hogy a MÁV sikeresebben üzemeltetheti majd a járatokat, ehhez képest az elmúlt hét évben semmiféle javulást nem láttunk, sőt: a mostani döntés azt jelzi, hogy a helyzet sokkal rosszabb lett, hiszen egyre kevesebb szerelvény van bevethető állapotban. Már rég el kellett volna kezdeni a HÉV-vonalak felújítását, ezt azonban újra és újra lesöpri az asztalról a kormány.

Tovább nehezíti a kerület életét, hogy az önkormányzat semmilyen érdemi tájékoztatást nem kap az állami felügyelet alatt működő HÉV-ről: a MÁV még a külön megkeresésekre sem reagál. Ez azokban az esetekben igazán problémás, amikor meghibásodás, baleset vagy egyéb váratlan helyzet esetén az utazóközönség az önkormányzathoz fordul információért. Ez történt tavaly augusztusban is, amikor az egyik szerelvény füstölni kezdett az Aquincum megállónál, és bár szerencsére személyi sérülés nem történt, a meghibásodás átírta a menetrendet. Erről azonban a MÁV nem tájékoztatta a kerületet, így a helyi utazóközönség hiába kért segítséget az önkormányzattól.

Kiss László szerint a párbeszéd hiánya alapvető probléma, hiszen bár Óbuda-Békásmegyer területén fut keresztül a HÉV, a kerület sem a járművek, sem a sínek állapotával nincs tisztában. – Ez nemcsak bosszantó, de veszélyes is, hiszen nem tudjuk garantálni a helyi lakosok biztonságát egy olyan vonalon, amelyet a kerületiek nagy számban használnak.

Ennek a cikknek a nyomtatott változata a Magyar Hang 2024/3. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg január 19-én.