A városi éjszakák visszatérő, bár nem várt alakja: a driftelő „Tahó”

A városi éjszakák visszatérő, bár nem várt alakja: a driftelő „Tahó”

Traffibox a Szentendrei úton (Forrás: Obuda.hu)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A városi éjszakák visszatérő, bár nem várt alakja: a driftelő „Tahó”. (A drift esetén a szándékosan túlkormányzott jármű kerekei elvesztik a tapadást, így az autó a hagyományos kanyarodás helyett ívben sodródva csúszik. A versenypályán látványos, ám a közutakon balesetveszélyes – szerk.) Személyesen csak elvétve látjuk, akkor is száguldásban elmosódó sziluettjét. De a felhördülő motorhangot, a betonon izzó gumik visítását mindenki ismeri. Ilyenkor egy fél kerület, lakótelep sziszegi elfúló hangon a párnába: „Ha felébreszted a gyereket, agyonverlek.” A Tahó jobb esetben jön és megy, épp csak megtúráztatja a „bömöst” a kihalt utcán, de ha nincs szerencsénk, beleszeret a környékünkbe – netán ott is lakik –, és hasonszőrű barátaival csapatostul parádézik otthonunk közelében.

„Apu, vedd meg nekem a várost”

Ezzel szembesültek augusztusban a II. kerületiek. Többek között a Rózsadomb Centernél, a Törökvészi és a Pasaréti úton is rendszeressé váltak a driftelések, annyira, hogy Őrsi Gergely polgármester a rendőrségtől kérte: ha kell, akár mindennap razziázzanak a kerületben. Az ellenőrzések tucatnyi helyszíni és közigazgatási bírságot hoztak – kiderült, hogy volt olyan rózsadombi Mad Max, aki 250 milliós Ferrarival döngetett a budai éjszakában, vélhetően a Wellhello slágerének refrénjét dúdolva: „Apu, vedd meg nekem a várost…” Nem sokkal volt jobb a helyzet Adyligeten sem, ahol egy olvasónk szerint, a Nagykovácsi felől érkezők szabályosan átdöngettek a családi házas városrészen, figyelmen kívül hagyva a zebrákat és a lakók lassítást kérő üzeneteit. Megoldást csak a traffipax hozott, amelyet Őrsi Gergely személyesen adott át; azóta lassult a közlekedés tempója is.

Óbuda-Békásmegyeren szintén a gyorshajtók és a gyorsulási versenyek okoznak fejfájást a lakóknak, a következmények pedig akár tragikusak is lehetnek. Tavaly három bivalyerős sportkocsi között alakult ki spontán verseny az Árpád hídon, ami egy kerékpáros halálához vezetett, idén nyáron pedig egy lopott taxival száguldozó férfi okozott három halálesettel, négy súlyos sérüléssel járó karambolt.

Lesből támad a „pofátlanító”

A III. kerület a meglévő sebességmérők mellett idén szeptember elején öt új traffibox felállításával próbálta megfékezni az ámokfutókat; a 85 millió forintból kiépített szerkezetek annyiban térnek el a megszokott traffipaxoktól, hogy az öt dobozban 2-3 kamerát cserélgetnek ad hoc jelleggel, így a sofőrök sem tudják, épp melyik ládából készül róluk fotó. Emellett, a Budapesti Rendőr-főkapitányság (BRFK) az Árpád hídon rendszeresen bevetette „pofátlanító autóit” is, a jelzés nélküli mérőkocsik pedig szintén hatékonyak a tettenérésben. Lapunk kíváncsi volt rá, hogy a kerületek keményebb fellépése, a szeptemberben hozott óvintézkedések mennyire érték el a célszemélyt: a magát mindenki más felé helyező, vélt dominanciáját gázfröccsökkel és fékcsikorgásokkal hirdető Tahót.

Kérdéseket küldtünk a II. és a III. kerületi önkormányzatnak, valamint a BRFK sajtóosztályának is. A beérkező válaszok és adatok alapján úgy tűnik, a címzett vette az üzenetet, és – ahol látványosan ellenőrzik – szerényebben közlekedik. „A kerületben gyakorlatilag megszűnt a driftelés, az elmúlt hetekben nem érkezett panasz” – írta a Budai Hangnak Gyülvészi András, a II. kerületi önkormányzat sajtófőnöke. Hozzátette, az Őrsi Gergely által kezdeményezett razziákban több tucatnyi eljárás indult, és van olyan rajtakapott sofőr, akit eltiltottak a járművezetéstől. A városrészben egyébként tavaly július és december között hét traffiboxot telepítettek, köztük az Árpád fejedelem útján, a Nagykovácsi és a Törökvészi úton, az önkormányzat pedig további hármat helyez ki hamarosan (Budakeszi út, Pusztaszeri út, Hűvösvölgyi út).

A BRFK kérdésünkre számszerűsítette is a kerületi eredményeket: 2023 és 2024 júliusa között több mint 3 millió gépjármű hajtott el az eszközök előtt, és ebből az óriási számból egy év alatt 10 466 esetben mértek gyorshajtást. A legnagyobb sebességtúllépés két alkalommal is az Árpád fejedelem útján történt, ahol a megengedett 50 kilométer per óra helyett 111-gyel száguldottak az autósok. A felelőtlen sofőrök fejenként 169 000 forint közigazgatási bírságot kaptak. A rendőrség szerint a traffiboxok kimutathatóan hatásosak: míg 2022 és 2023 júliusa között 170, személyi sérüléssel járó autóbaleset történt a II. kerületben, a következő egy éves etapban ez a szám 124-re esett vissza, ami 27 százalékos csökkenést jelent.

Felszámolt gyorsulási bajnokságok

Taroltak a szeptembertől működő traffiboxok Óbudán is, ami némileg meglepő, mert a III. kerületi önkormányzat jó előre beharangozta a dobozok kihelyezését. Ebben az esetben is az üzemeltetést végző rendőrök adataira támaszkodhatunk: a kamerák több mint 440 ezer, a kerületen áthaladó autót észleltek, és egy hónap alatt több mint 1800 gyorshajtást rögzítettek. Ebből a legtöbb szabálytalankodót a Szentendrei úton, a Kaszásdűlőnél kihelyezett sebességmérő szűrte ki: 158 ezer autósból 1211 gyorshajtót értek tetten, köztük olyat is, aki 132 kilométer per órával száguldott. A legnagyobb óbudai forgalmat – közel 210 ezer járművet – a (Csillaghegy és Budakalász között fekvő) Batthyány utcában mérte a traffibox, ez az útszakasz azonban kevesebb sofőrt csábított könnyelműségre, hiszen „csak” 575 gyorshajtót mértek be. Az óbudai kamerák elképesztő bevételt hoznak a hatóságoknak. Mint megtudtuk, idén az álló traffipaxok felvételei alapján 273 millió forintnyi összegű bírságot szabtak ki a lefülelt szabálytalankodókra.

Hatásosnak tűnnek az Árpád hídi időszakos sebességmérések is, főleg, ha nagy hírverést csapnak körülöttük. A BRFK júliusban jelentette be, hogy a következő hetekben traffipaxozni fogják a híd forgalmát, és ennek hatására harmadára esett vissza a gyorshajtók száma: augusztus 12–25. között csupán 64-et értek tetten, míg a jelzés nélküli mérőautók további 13-at buktattak le. Érdekes, hogy ehhez képest egy szeptember 26-ai mérésen a hídon traffipaxozó óbudai rendőrök két órán belül 62 gyorshajtót buktattak le, majdnem annyit, mint korábban két hét alatt. A magyarázat az lehet, hogy az alkalmi jellegű ellenőrzést nem reklámozták, tehát a közlekedők sem tudtak számolni vele.

Ez is jelzi, mekkora visszatartó ereje van a jól látható helyen zajló, alaposan meghirdetett sebességmérésnek. A rendőrség, saját értékelése szerint egyébként mára nagyjából felszámolta a szervezett fővárosi illegális versenyeket is. Persze a spontán „bajnokságok” ettől még előfordulnak, különösen tiszta, hétvégi éjszakákon, parkolók közelében. Mert bár a rendőrség vadászik rájuk, Tahó és barátai továbbra is szívesen mutatják meg a lakó telepnek, hány lóerő van a pimpelt izomautójukban. Ha kíváncsiak vagyunk rá, ha nem.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2024/42. számában, a Budai Hang mellékletben jelent meg október 18-án.