A koronavírus lenullázta az európai autópiacot

A koronavírus lenullázta az európai autópiacot

Képünk illusztráció, egy autógyár üzemcsarnoka (Fotó: REUTERS/Balogh László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az egy évvel korábbiakhoz képest drámai mértékben, átlagosan 76 százalékkal esett vissza az Európai Unióban áprilisban értékesített új autók száma. Az autógyártók Olaszországban és Spanyolországban szó szerint lenullázták magukat, hiszen ezekben az államokban a visszaesés 97 százalékos volt – írja az mfor.hu.

A rendkívül rossz adatok hátterében a koronavírussal kapcsolatos korlátozások álltak, hiszen eltűntek a vásárlók, és sok helyen az autókereskedéseket is bezárták. Az értékesítés mellett a nagy autógyártók a termelést is korlátozták, ami teljessé tette a szektor problémáját. A legfrissebb iparági adatok kedden jelentek meg, és óriási problémákat jeleznek.

Az új gépjármű-regisztrációk száma áprilisban 76,3 százalékkal esett vissza az egy évvel korábbiakkal összevetve, közölte az Európai Autógyártók Szövetsége (ACEA). Olaszországban és Spanyolországban volt a legrosszabb a helyzet, előbbiben 97,6, utóbbi esetében pedig 96,5 százalékkal zuhant az értékesítés.

Ezekhez képest Magyarországon kifejezetten jó hónapot zártak a kereskedők, hiszen a forgalom csak a felére esett vissza. A legkisebb visszaesés az EU három északi államában volt: Svédországban, Dániában és Finnországban is 37 százalék körül alakult a gyengülés.

A koronavírus miatti első teljes korlátozással eltelt hónapban tehát még soha nem esett még vissza ilyen mértékben az értékesítés, de a 270 ezer eladott autó önmagában is negatív rekord. Egy évvel korábban egyébként 1,143 millió autót adtak el. Más kérdés, hogy már a márciusi számok is előre jelezték a problémákat, hiszen akkor is éves bázison 55 százalékos volt a zuhanás.

Az EU legnagyobb piacai egyébként elég vegyes képet mutatnak, hiszen az olasz és spanyol összeomláshoz hasonló képet látunk az unióból távozóban lévő Egyesült Királyságban (97 százalék) és Franciaországban is (89 százalék), míg Németországban ennél kisebb, 66 százalékos volt a visszaesés.

A számokat látva nem véletlenül lobbiznak az autógyártók, hogy a kormányok indítsanak roncsprémium programot. Németország azonban egyelőre vonakodik ettől.