Nem látszik, miből futná a kormánynak a repülőtér megvásárlására

Nem látszik, miből futná a kormánynak a repülőtér megvásárlására

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér madártávlatból (Fotó: Facebook/Budapest Airport)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Ahogy arról mi is beszámoltunk, Bloomberg hírügynökség értesülése szerint négymilliárd euróért, vagyis mai árfolyamon számolva 1536 milliárd forintért szerezhet többségi tulajdonrészt az állam a Budapest Airportban. De vajon milyen út vezetett az ajánlattételig és mennyire lesújtó a költségvetés helyzete egy ekkora tranzakció előtt?

A Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető társaságra már hosszú évek óta feni a fogát a kormány: eredetileg már a 2022-es választások előtt sort kerítettek volna az ügyletre, az akkori sajtóhírek a most napvilágot látott összegnél jó 10 százalékkal magasabb összegről, 4,44 milliárd euróról szóltak. Emlékezetes: 2021 novemberében a kormány már kész tényként kezelte az ügyletet annak ellenére, hogy a felek – a német Avi Alliance repülőtér-üzemeltetéssel foglalkozó társaság vezette nemzetközi konzorcium és az állam, vagy az állam–Indotek–Mol-konzorcium – még nem csaptak egymás tenyerébe. Az év decemberében aztán maga Orbán Viktor jelentette be a visszavonulót. Mint fogalmazott, az üzletet a választások előtt semmiképpen nem ésszerű nyélbe ütni tekintettel a magas inflációra és a nemzetközi pénzügyi helyzet bizonytalanságára. „Egyelőre jól állunk, azonban a költségvetési hiányra figyelni kell. Tehát megvárjuk a választásokat, és majd utána döntünk erről – mondta akkor a miniszterelnök.

Nem túl rózsás a kép

Az eddigi tapasztalatok alapján tehát még korai lenne biztosra venni az ügyletet, érdemes azonban megvizsgálni, mit is jelentene mindez költségvetési és befektetési szempontból. Annyi már egyértelműen kijelenthető, hogy a költségvetés helyzete és az inflációs környezet sem javult 2021 vége óta: 2022 egészében 4159 milliárd forint, azaz a GDP 6,2 százaléka volt a költségvetési hiány. Igaz, még ez az összeg is csekélyebb a Covid által sújtott előző évi deficithez képest, ami GDP arányosan 6,8 százalék volt. Az infláció tekintetében azonban már fordított a helyzet: tavaly a pénzromlás üteme 14,5 százalékos volt, szemben a 2021-es 5,1 százalékkal. Ami az idei évet illeti, szintén nem túl rózsás a kép: augusztus végéig az államháztartás központi alrendszere 3298,7 milliárd forintos hiánnyal zárt, ami a teljes idei előirányzat 97 százaléka. Ha tehát mindezen adatok ismeretében idézzük vissza Orbán Viktor 2021 decemberi szavait, akkor a repülőtér visszavásárlása még kevésbé időszerűbb, mint akkoriban.

De ha már újfent napirenden van a repülőtér visszavásárlása, érdemes felidézni annak értékesítési körülményeit is. A légikikötő többségi tulajdonrészét – 75 százalék mínusz egy szavazatot – a Gyurcsány-kormány adta el még 2005-ben 464,5 milliárd forintért (a vevő, a brit BAA International Ltd. volt), míg a fennmaradó rész az állam kezében maradt. Egészen 2011-ig, amikor is a második Orbán-kormány, érvényesítve az állam opciós jogát, mindössze 36,6 milliárdért túladott a maradékon. (A vevő az akkori tulajdonos német Hochtief Csoport volt.) Ha tehát csak az összegeket nézzük, akkor elmondható: amit a kormány eladott 36,6 milliárdért, most – arányosítva – 768 milliárdért veheti vissza.

Még jócskán van növekedési potenciál

Érdemes azonban más szempontokat is figyelembe venni: privatizáció óta eltelt 18 évben jelentős fejlesztéseket hajtottak végre a tulajdonosok, amelyek összértéke megközelíti az egymilliárd eurót. Megépült egyebek mellett a 2A és 2B terminál közötti a Sky Court terminálépület, 2020-ban átadták az új utasmólót – csak ez a beruházás 33 millió eurójába (11,5 milliárd forintjába került a fenntartónak – és közel 4 milliárd forintból megépült a BUD Cargo City is, amelynek révén évi 150 ezerről 250 ezer tonnára emelkedhet a teheráru-forgalom. Mindezek mellett az elmúlt közel két évtizedben megújultak a gurulóutak és a futópályák, sor került a világítási és navigációs rendszerek fejlesztésére is.  A fejlesztések révén – és a Covid elmúltával – jelentős forgalombővülésre nyílt mód, amit a 2023-as számok igazolnak is. Ezek alapján jó esély van rá, hogy a repülőtér idei utasforgalma megközelítse a 14,5 millió főt (a 2019-es csúcsévben elérte a 17 milliót az utasszám) és igen jó év várható a cargo-üzletágban is. Annyi tehát alappal feltételezhető, hogy ha 2011 után az állam marad kisebbségi tulajdonos és csak a rá eső részt finanszírozza a fejlesztésekből, ma lényegesen jobb pozícióban futhatna neki a repülőtér felvásárlásnak.

Ágazati szakértők egyetértenek abban, hogy a Liszt Ferenc repülőtér forgalmában még jócskán van növekedési potenciál. Vélhetően erre alapoz a kormány is – Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter 2021 októberében arról beszélt, hogy realitás a 24-25 milliós éves utasszám elérése. Ehhez ugyanakkor szükséges lenne továbbvinni a harmadik terminál fejlesztését, amelynek összköltségét évekkel ezelőtt 225 milliárd forintra becsülték, de szükséges lenne megvalósítani az évtizedek óta ígérgetett, egyébként is állami hatáskörbe tartozó beruházásokat, így a repülőtéri vasútat, valamint a gyorsforgalmi út rekonstrukcióját.