Tovább bővíti debreceni bázisát a BMW, egy akkumulátor-összeszerelő üzemet is létrehoznak, így befektetésük összeértéke eléri a 800 milliárd forintot – jelentette be pénteken Szijjártó Péter külügyminiszter.
Munkahelyek, aranyáron
Az MTI által idézett bejelentés szerint az új gyár ötszáz munkahelyet teremthet az eredetileg tervezett ezren felül, ehhez pedig az állam 13,5 milliárd forintos támogatást is nyújt. Vagyis, egy BMW-s új munkahely megteremtése 27 millió forintnyi közpénzbe kerül. Ez több mint duplája annak, mint amit a kormány 2018-ban szánt egy debreceni BMW-s státusz biztosítására, a korábban vállalt ezer munkahelyet ugyanis 12,3 milliárddal támogatta a magyar állam.
Szijjártó szerint a debreceni BMW-gyár azért is lesz meghatározó jelentőségű, mert működése teljesen elszakad majd a fosszilis energiahordozóktól – 2025-ben Magyarországon kezdik meg ugyanis a BMW első, teljesen elektromos platformja, a Neue Klasse gyártását.
Szijjártó Péter hangsúlyozta, hogy a beruházás további lendületet ad a magyar autóiparnak, amelynek termelési értéke 23 százalékkal nőtt az idei év első kilenc hónapjában, így meghaladva a 8700 milliárd forintot, s ez idén először átlépheti a 10 ezer milliárd forintot. „Magyarország mára az elektromos autóipari átállás Európa-bajnoka lett, és joggal emlegetnek minket a világbajnoki cím várományosai között is” – jelentette ki.
A külügyminiszter szerint Magyarországon a kontinens legkedvezőbb beruházási környezetét hozták létre az elektromos autóipari cégek számára: Németországon és Kínán kívül egyedül Magyarországon lesz jelen gyártókapacitással a három nagy német prémium márka, valamint az elektromos akkumulátorok világpiacát uraló kínai és dél-koreai vállalatok közül három is ide helyezte európai gyártási központját.
Honvédségi géppel repült a BMW főnökéhez
Szijjártó Péter éppen egy hete repült a honvédség egyik luxusgépével Münchenbe, ahol többek között a BMW-csoport fejével, Oliver Zipsével tárgyalt. Egynapos látogatása során Szijjártó egyeztetett Forian Herrmann bajor kancelláriaminiszterrel, Melanie Huml európai és nemzetközi ügyekért felelős miniszterrel, a Knorr-Bremse és a Schaeffler AG vezetőivel is.
A magyar kormány a Forbes júniusi becslése szerint összesen 126 milliárd forinttal segítette a több év után akkor még az alapkő-letételnél tartó BMW- beruházást. Ebből az összegből csupán a munkahelyteremtő 12,3 milliárdot fordították közvetlenül a gyárra, ám számos olyan infrastrukturális (közúti, vasúti, közmű) beruházást is az államkasszából fizetnek, ami végső soron a BMW-komplexumot segíti, igaz, nem csak azt. A kiszolgáló infrastruktúra jó részét pedig nem meglepő módon a kormánykedvenc nagyvállalkozók: Szíjj László, Garancsi István és Mészáros Lőrinc cégei építhették.
A Szijjártó által bejelentett új munkahelyteremtő finanszírozással tehát becslések szerint 140 milliárd forint körül járhat a BMW közvetett és közvetlen állami támogatása.