Pénzünknél leszünk?

Pénzünknél leszünk?

CAF Urbos 3 típusú villamos az 1-es vonalon az Árpád híd melleti Göncz Árpád városközpont metróállomásnál (Fotó: Albert Lugosi/Flickr)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Rég tapasztaltam akkora lelkesedést közéleti bejelentés után, mint hétfőn. A fővárosi tarifareform hatására több ismerősöm tervezgetésbe fogott. Ki a Dunakanyarba kirándulna többet, más – távolabbi város lakójaként – már a pesti álláskeresést is elképzelhetőnek tartja. Ahogy a legtöbben, úgy magam is váltanék fővárosiról megyebérletre, de már az országbérletet is reális opció. Hiszen ha az eddigi fővárosi bérletáron felül csak kilencezret kell ráfizetni, akkor már havi két hosszabb út esetén is jobban jön ki az ember. Leginkább a diákok örülhetnek, akik közel kétezer forintért utazhatnak majd országon és fővároson belül. A havi Budapest-bérlet értelmét is vesztette egy közel azonos összegű megyebérlet mellett. A Budapesti Közlekedési Központ rögtön árcsökkentést is ígért. A hétfői találgatások viszont jelentősebb változásról szóltak, az ötszáz forintos enyhítés nem feltétlenül lesz meggyőző egy megyebérlet mellett.

Mindez éles fordulatot jelent a korábbiakhoz képest, amikor még azt kellett találgatni, hogyan szállhatunk márciustól az agglomerációs hévekre. A külső kerületek lakói esetében még az is felmerült, hogy akár dupla annyit kell majd fizetniük, ha rendszeresen ingáznak a városközpontba. Most viszont minden utas esetében enyhülnek a terhek, ami Vitézy Dávid számításai szerint alsó hangon húsz-, Karácsony Gergely szerint viszont „csupán” négy-ötmilliárdos kiesést jelent majd.

Az egyelőre rejtély, miből akarják majd pótolni, mindenesetre ha nem sikerül megoldást találni, azt nyilván az utasok a saját bőrükön fogják érezni. Jelenleg abban bízhatnak a döntéshozók, hogy a tarifarendszer rendkívül kedvező átalakítása felhajtóerővel bírhat, többen választják majd a tömegközlekedést. De vélhetően még ha lesz is ilyen hatása, az nem fogja pótolni a teljes kieső összeget. Karácsony Gergely és Lázár János persze nem szívjóságból hozták a döntést: kárcsökkentésre volt szüksége mindkét félnek az elmúlt két hónap botrányait követően. Walter Katalin BKK-vezér kellemetlen kijelentései után a főváros rákényszerült a járatritkítás visszavonására is. A megye- és országbérletek közös elszámolása nem lesz elegendő, a fővárosnak és az államnak ezt követően még szorosabban kell majd együttműködnie, hogy a hiányt pótolni tudják. Ha ez tartósan sikerülni fog, akkor mondhatják majd el, hogy valóban jó döntést hoztak a tarifareformmal.

Iratkozzon fel reggeli hírlevelünkre, melyben az elmúlt 24 óra és az előttünk álló nap legfontosabb híreit gyűjtjük csokorba, ráadásképp elolvashatja napindító közéleti jegyzetünket, a koffeint. Pár perc az egész, és tájékozottan, felvértezve kezdheti napját!