Hiába keresik a kanadaiak a Facebookon a híroldalakat

Hiába keresik a kanadaiak a Facebookon a híroldalakat

Fotó: Unsplash/Thought Catalog

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Elérhetetlenné teszi a Meta a kanadaiak számára a híroldalakat, hivatkozva egy nemrég hozott törvényre – számolt be róla többek közt a Le Monde és a The Guardian. Kanadában ugyanis olyan törvényt fogadtak el, amely alapján a nagy techcégeknek méltányos kereskedelmi megállapodást kellene kötniük a különböző médiaszolgáltatókkal. A Meta viszont úgy döntött, nem fizet a tartalmak terjesztéséért, helyette egyszerűen láthatatlanná teszi ezeket az oldalakat. Azt egyébként már Európában is tapasztalni, hogy a Facebook algoritmusa korlátozza a híroldalak, illetve a megosztott linkek eléréseit, és inkább a mindenféle vizuális tartalmakat részesíti előnyben. Mindezt arra az elgondolásra alapozva, hogy a felhasználók inkább a családi fotókra, kiscicás tartalmakra kíváncsiak, nem pedig a hírtartalmakra.

Kedden a Radio-Canada oldala már elérhetetlenné is vált a kanadai facebookozók számára. Augusztus elsejétől a többi hírszájtot is hiába keresik, jelenleg nem találják meg a közösségi oldalon. A Meta kommunikációs igazgatója, Andy Stone hangsúlyozta, a döntést a következő időszakban teljeskörűen végre kell hajtani. A tiltás nemcsak a kanadai, de a külföldi portálokra is vonatkozik, tehát a kanadaiak számára elérhetetlenné válnak az olyanok Facebook-oldalai is, mint a BBC vagy a CNN. A döntés nyilvánvalóan érinti a kanadai magyarságot is, hiszen így számukra is elérhetetlenné válhatnak Facebookon a magyar oldalak.

Kanada örökségvédelmi minisztere, Pascale St-Onge, aki a Metával való kapcsolattartásért felel, a lépést felelőtlennek nevezte. Hozzátette, a Meta inkább elzárja a kanadaiakat a minőségi tartalmaktól és a helyi hírektől, mintsem hogy igazságos részt fizetne a híroldalak számára a tartalmak megjelenítéséért. A CBC kanadai közszolgáltató szintén felelőtlennek nevezte a döntést, megjegyezve, hogy a Meta kihasználja a piaci erejét. St-Onge kijelentette, Kanadában az összes online hirdetési pénz nyolcvan százalékát a Google és a Meta kapja.

A törvény szerint nemcsak a Metának, de a Google-t tulajdonló Alphabetnek is tárgyalnia kellene a kanadai médiaszolgáltatókkal egy kereskedelmi szerződésről. Az Egyesült Államokban Kalifornia szintén hasonló törvényt fontolgatott, mire a Meta közölte, hogy ez esetben kivonják onnan a szolgáltatásaikat. A Meta úgy látja, a médiumok önként használják a platformot olvasottságuk és a profit növelésére, miközben tisztában vannak vele, hogy az olvasók nem a hasonló tartalmak miatt vannak jelen a Facebookon. A cég hozzátette, a hírcikkek a felhasználók hírfalának csupán három százalékát teszik ki, így ezeknek a tartalmaknak nincs gazdasági értékük. Kanada miniszterelnöke, Justin Trudeau hétfőn arról beszélt, hogy hibás a hasonló érvelés, egyben veszélyes a demokráciájukra, veszélyes a gazdaságukra.

A Google a Metához hasonló lépésre készül a kanadai hírtartalmakkal szemben.