Egy nagyvállalat használja a Miki egér alakját, és a Disney sem tud mit kezdeni velük

Egy nagyvállalat használja a Miki egér alakját, és a Disney sem tud mit kezdeni velük

Ez a Miki egér nem a Disney Miki egere, hanem a tőle teljesen független paraguayi Miki egér

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

1935-ben a paraguayi Pascual Blasco kis gyümölcsöket és fagylaltot áruló boltot alapított, amit Mickey-nek nevezett el. Walt Disney Miki egér (Mickey egér) karaktere néhány évvel azelőtt vált az egész világon népszerűvé, de a mára Paraguay egyik legnagyobb élelmiszeripari cégévé gyarapodott Mickey-t irányító Blasco-leszármazottak szerint semmi sem bizonyítja, hogy a dédnagypapa valóban a Disney-rajzfilmfigurából merített ihletet a vállalat elnevezéséhez. „Az elnevezés eredete rejtély" – nyilatkozta a New York Timesnak Viviana Blasco, a céget irányító öt testvér egyike. 

Érvelésük szerint az is csak véletlen egybeesés – és így nem számít a szerzői jogok és védjegyek megsértésének –, hogy a cég logója és kabalaállata is a megszólalásig azonos a Walt Disney-féle Miki egérrel. A cég 280 alkalmazottja Miki egeres egyenruhában dolgozik, és a számos termék mindegyikén megjelennek az egér ikonikus jellegzetességei (közöttük a kerek fülei, amelyek vonala külön is a Disney által bejegyzett védjegyet képez. A Mickey cég hallatlanul népszerű Paraguayban, szinte mindenki őriz nosztalgikus emlékeket a 90 éves cég termékeivel, például az édességekkel, szószokkal, drazsékkal, levesporokkal kapcsolatban. Az országban a Mickey név már inkább a céghez, semmint a rajzfilmkarakterhez kapcsolódik. Az embernagyságú Miki egér-jelmezbe bújtatott statiszták a paraguayi esküvők gyakori vendégei.

A Disney persze ezt a nyilvánvaló szerzőijog-bitorlást nem nézi jó szemmel, de a sokadik általuk indított perben megint a cég javára döntött a paraguayi legfelsőbb bíróság. Ez nem független attól, hogy Paraguay a világ szellemi tulajdont egyik legkevésbé védő országa (a felmérésben szereplő 125 ország közül a 86. helyen szerepel, a jogvédelemre kapható maximális 10 pontból 1,7 ponttal). Az országban számos cég kizárólag hamis Nike, Adidas és más ismert cipőmárkák gyártásával foglalkozik, a helyiek szerint a paraguayiak kreativitását dicséri, hogy milyen ügyesen kihasználják az ismert márkákban rejlő lehetőségeket. Azt a Blasco leszármazottak sem tudják kizárni, hogy az alapító dédpapa „láthatta a Disney-féle Miki egeret az utazásai során”, de nem ismerik el, hogy a cégük arculata teljes mértékben a rajzfilmfigurára épül.

Érvelésük szerint ők majdnem olyan idősek, mint az igazi Miki egér, és nem kihasználták a figura népszerűségét, hanem vele párhuzamosan, saját erejükből építettek fel egy nagyon erős márkát Paraguayban, amely mára beleivódott az ország kulturális hagyományaiba. Ebben van igazság, hiszen az országban a cég az arculati elemeivel díszített ajándéktárgyakat, pólókat, iskolai füzeteket és ezer más csecsebecsét is árul és ezeket a vásárlók többsége nem a rajzfilmfigurával, hanem az élelmiszeripari termékekkel köti össze. Sokak emlékeznek gyerekkorukból arra, ahogy a Miki egér jelmezes alkalmazottak minden karácsonykor édességet osztogatnak a gyerekeknek, sőt még fényképezkednek is velük.

Szó sincs arról, hogy Paraguayban ne ismernék a rajzfilmes Miki egeret, és valószínűleg a vásárlók nagy része számára is egyértelmű, hogy a cég neve és kabalafigurája a Walt Disney szerzői jogi tulajdona (bár az eredeti Miki egér szerzői jogi védelme már lejárt, a cég a későbbi ábrázolásokat használja, amelyek még sokáig nem lesznek szabadon hozzáférhetők). Viszont a paraguayi Mickey az élelmiszeripari cég bejegyzett védjegye már 1956-ban az országban, amit azóta meg is újítottak, amikor lejárt volna, és a Disney akkor elfelejtett tiltakozni a bejegyzés ellen, amikor lehetett volna. A paraguayi Miki egér él és élni fog.