A Post Mortem az első körben kiesett, nem lesz Oscar-jelölt

A Post Mortem az első körben kiesett, nem lesz Oscar-jelölt

A Bohumil Hrabal Szigorúan ellenőrzött vonatok című klasszikusa alapján készült Jirí Menzel alkotásáért kiosztott 1968-as Oscar-szobor (Fotó: Libreshot)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Nem lesz Oscar-jelölt a Post Mortem, a magyar horrorfilm már a válogató első fordulójában kiesett - derült ki az Amerikai Filmakadémia által közzétett shortlistről. Korábban már megírtuk, hogy érdemesebb lett volna a Berlini Filmfesztiválon jól szereplő Természetes fényt jelölni, de több más kritikailag népszerű vagy a jegypénztároknál jól teljesítő film is akadt volna az akkor még bemutatás előtt álló Post Mortem helyett.

Hagyományosabb horrorfilmeknek ugyanis még akkor is kisebb az esélyük az Oscar-jelölésre, ha amúgy pozitív visszhangra találnak, illetve sokan nézik meg azokat. Kivételt az olyan formabontóbb alkotások jelentenek, mint amilyen mondjuk a Tűnj el volt. A Post Mortem viszont nem ilyen lett, a magyar kritika sem dicsérte agyon az amúgy tisztességesen összerakott, a műfajon belül valóban az elsőséget magáénak tudó, de nem kiemelkedő filmet.

A nemzetközi filmek mezőnyébe bejutott Ausztria, Norvégia, Izland vagy épp Irán nevezettje is. A jelenleg versenyben lévő tizenöt film közül érdemes kiemelni a német Én vagyok a te embered, az izlandi Bárány, az iráni A Hero, a norvég A világ legrosszabb embere, a japán Drive My Car és az olasz The Hand Of God című filmeket.

Joachim Trier romantikus drámája, A világ legrosszabb embere kifejezetten jó kritikákat gyűjtött be az elmúlt hónapokban, ráadásul Cannes-ban Arany Pálmára is jelölték, Renate Reinsve pedig megkapta a legjobb színésznő díját. Az izlandi Valdimar Jóhansson filmje szintén jól szerepelt a francia fesztiválon, ahogy az Európai Filmdíjak átadásán is. Az iráni Asghar Farhadi filmjeit általában szeretni szokták a kritikusok, az A Hero ráadásul szintén díjat kapott Cannes-ban, így van arra is esély, hogy a 2012-es Nader és Simin után egy újabb Farhadi-film vihessen haza arany szobrocskát. 

Összesen tíz kategória shortlistjét tette közzé december 21-én az Amerikai Filmakadémia, köztük a legjobb eredeti dalét, a legjobb sminkét vagy a legjobb vizuális effektusokét. A legjobb nemzetközi filmek kapcsán a Variety is kiemelte, hogy Julia Ducournau Arany Pálmát nyert filmje, a Titán váratlan módon már most kiesett. Ez már csak azért is meglepő, mert számos év végi listán ott szerepel a film a legjobbak között, korábbi kritikánkban mi is csak dicsérni tudtuk az amúgy kifejezetten provokatív, nehezen befogadható drámát. A Variety szerint is számítani lehetett rá, hogy a konzervatívabb ízlésű Filmakadémia-tagok gyomrát megfekszi a film, azt viszont nem, hogy a Titán már a shortlistről is lemarad. Másrészt mondjuk az izlandi Bárány sem mondható épp egy könnyed darabnak.

A dokumentumfilmes mezőnynek viszont örülhetünk, hiszen szerepel rajta a magyar származású amerikai rendezőnő, Elizabeth Chai Vasarhelyi. A Free Solóval korábban már eljutott az Oscar-díjig, és a Jimmy Chinnel közösen készített The Rescue-nak sem rosszak most az esélyei. Több kategóriában is találkozhatunk a No Time to Die című új James Bond-filmmel, ahogy a Dűnével, a West Side Storyval vagy az új Pókember-filmmel, és szerencsére versenyben van például a nagyszerű Last Night in Soho, a kevésbé dicsért House of Gucci, de sminkes kategóriában még a Szörnyella is.