Megmentenék a 70-es évek budapesti neonreklámjait

Megmentenék a 70-es évek budapesti neonreklámjait

Neonreklám az Újpesti Áruházon (Fotó: inaplo.hu)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Polgári kezdeményezéssel mentenék meg Budapest még maradt neonfeliratait. Két magánszemély, Patkós Luca és Racskó Tamás ennek érdekében petíciót indított. Azt szeretnék elérni, hogy a főváros vegye gondozásba a neonfeliratokat. Kezdeményezésüket azzal magyarázták, hogy az 1970-es években a fővárost ellepő neonfeliratokból és reklámokból mindössze néhány maradt meg, azok is többnyire elhanyagolt, megrongálódott állapotban. Mint mondják, ezek azonban a megőrzésre érdemes kulturális örökség részei, nem pedig elavult hirdetési formák.

A kezdeményezők négy jellemző esettel szoktak szembesülni, amikor megkapargatják egy-egy neonreklám sorsát. Előfordul, hogy még az eredeti helyén van, de már nem működik. Például mert már nincs is meg a vállalat, amit reklámozott. A ház, amelynek a falán van, nem újította fel. Arra is van példa, hogy leszerelték a neont, rosszabb esetben nyoma veszett, ritka esetben ismert helyen van raktárban, vagy a varsói neonmúzeumba kerül. Máskor kiderül, hogy olyan cég vagy magánszemély vásárolta meg a tulajdonosától a neonreklámot – vagy bezárt üzlet esetében csak egyszerűen leszerelte –, aki aztán ezt felújítva továbbadta sokszoros áron. Ezért kikerülnek az iparművészeti darabok a piacra. Csak a legritkább esetben lát neki az épület tulajdonosa saját erőforrásból a felújításnak – magyarázta Racskó Tamás, az egyik kezdeményező.

– Ezek a tetőkön, homlokzatokon elhelyezve házainkat, életünk tereit jelölik évtizedek óta, korszakhatárokon keresztül jelenünket gazdagítják múltunk formakultúrájával, tipográfiájával, sőt, a letűnt hatalom népnevelő ambícióira is figyelmeztetnek. Térkép, fotók, leírások őrizhetik és kutathatóvá tehetik az eltűnt neonok emlékét, de nem pótolják az eredeti élményt, a mindennapi találkozást, e környezetünket tovább jelölő örökség fennmaradását – magyarázta Fodor János, az ELTE BTK Könyvtár- és Információtudományi Intézet adjunktusa, a Neon 2017 projekt vezetője. Mint mondta, a hallgatókkal az ELTE-n azért hozták létre 2017-ben a budapesti neonok gyűjteményét, hogy legalább fotókon és leírásokon keresztül értelmezhető maradjon a fogyatkozó neonörökség. – Kutatás közben értettük meg, hogy a neonok nem csak cégérként, reklám- és cégtörténeti emlékként értékesek, de épített környezetünk színes meta-rétegeként pótolhatatlan várostörténeti örökséggé váltak” – fogalmazott.

A kezdeményezők úgy vágtak neki az aláírásgyűjtésnek, hogy ha legalább 1000 fővárosi lakos csatlakozik ahhoz két hónapon belül, akkor a kezdeményezővel a városvezetés személyesen egyeztet. Ha pedig több mint 10 ezer budapesti csatlakozik hozzá, akkor a Fővárosi Közgyűlés tárgyalja a kérdést. Az ezer aláírás egyébként a napokban összegyűlt, jelenleg 1016-nál tart a számláló, a kezdeményezéshez itt lehet csatlakozni.

A kezdeményezők egyébként négy megoldást javasolnak a neonreklámok fennmaradása érdekében.
• Az egyik, hogy ha egy épület tulajdonosai szeretnék felújítani a házuk falán található régi neonfeliratot, akkor legyen módjuk erre támogatást kérni az önkormányzattól.
• A másik, hogy eredeti helyükön nem szívesen látott neonreklámot legyen lehetőség örökbe fogadni, ha egy üzlet vagy épület vállalja, hogy felújíttatja az így megszerzett neont, és úgy helyezi el, hogy a nagyközönség számára is látható legyen. Ebben az esetben a neon az önkormányzat tulajdonába kerülne, hogy ha megszűnik az adott üzlet, akkor se kallódjon el a műtárgy.
• Ha nincs a neonra jelentkező, akkor azt javasolják, hogy a nem gondozott fényfeliratokat fogadja be az önkormányzat, majd adja kölcsön felújításra és kiállításra.
• Negyedik ötletként pedig a felújított neonokat a budapesti múzeumokkal együttműködve, vagy önálló tárlatként is ki lehetne állítani.