Célt érhet-e a kínaiak elleni uniós vámháború?

Célt érhet-e a kínaiak elleni uniós vámháború?

Az elektromos meghajtású kínai BYD Seal a 45. Bangkoki Autószalonon 2024. március 28-án. (MTI/EPA/Rungrodzs Jongrit)

Nagyon szigorú védővámokat vezet be az Európai Bizottság az importált kínai villanyautókra. Ez annyiban nem nagy meglepetés, hogy a bizottság már tavaly októberben elindította a szubvencióellenes vizsgálatot a Kínából származó akkumulátoros elektromos járművek behozatalára, mert szerinte az ottani gyártás versenytorzító, tisztességtelen támogatásban részesül. Számításaik szerint a kínai e-autók átlagosan 20–30 százalékkal voltak olcsóbbak az unióban, mint a nem kínai márkák modelljei. Az unió már korábban is próbálkozott azzal, hogy védővámmal töri le egyes termékek kínai importját, de például a napelemek terén ezt öt sikertelen év után feladta. Az európai autóipar azonban stratégiai fontosságú szektornak számít, ezért a brüsszeli döntéshozók újra megpróbálkoznak ezzel a fegyverrel.

A legkésőbb július 4-éig bevezethető ideiglenes vámok a következők lennének: a határozott európai terjeszkedési célokkal rendelkező, így Magyarországon is gyárat létesítő BYD autóira 17,4, a Geelykre 20, a többek között az MG márkát birtokló SAIC járműveire pedig 38,1 százalékos extra sarcot kell majd fizetni az eddigi 10 százalékos alapvám felett. – A legrosszabb esetekben tehát közel 50 százalék lehet a védővám mértéke, ami az előzetes várakozások felső határát súrolja – mondta lapunknak Matura Tamás. A Budapesti Corvinus Egyetem (BCE) Kína-kutatója szerint a védővám-politika eredményei eddig elég felemásak voltak, nem kizárt, hogy hosszú távon többet ártanak, mint amennyit használnak. A magasabb tarifák egyfelől valóban korlátozzák a kínai import értékét, hiszen a kevésbé hatékony kínai cégeket kivezetik az uniós piacról. A jobbakat viszont még erősebb innovációra ösztönzik, emiatt versenyképességük hosszú távon nő. Eközben az import kizárása a kevésbé hatékony európai vállalatoknak kedvez, ami összességében rontja a versenyképességet. Ám Brüsszel valószínűleg azon az állásponton van, hogy az európai autóipar az utolsó meghatározó iparág, ahol még globális szinten labdába rúghatnak a kontinens vállalatai, ezért nem szívesen adnák fel pozícióikat.

 

• Miért nem lehet senkinek sem érdeke a totális kereskedelmi háború?
• Mitől tarthat a magyar kormány?
• Mi a gond az akkus elektromos autózással?

Olvassa el a teljes cikket online, Magyar Hang Plusz előfizetéssel! Egy hónap csak 1690 forint!

Előfizetek
Már előfizettem, belépek Beléptem, elolvasom a cikket!