Nyugodtan elmondhatjuk, hogy idén nemcsak a pálmafák borultak narancsba, ahogy azt a hazai rock’n’roll királya, Fenyő Miklós megénekelte anno, hanem a Hungaroring szinte tökéletesen megtelő nézőtere is. Ugyanis új kedvenc van születőben, a holland Max Verstappen, aki idén már megnyert két nem akármilyen futamot Spielbergben és Hockenheimben, ráadásul most a Hungaroringen is bizonyítja, ő lehet a sportág leendő világbajnoka.
A Red Bull klasszisa már pénteken is megmutatta az oroszlánkörmeit, ám a szombati időmérőn – amin a jó helyezés a magyar futamon talán a legfontosabb a pálya karakterisztikáját tekintve – a leggyorsabbnak bizonyult, így egyrészt megszerezte élete első pole pozícióját, másrészt ő indulhat majd az élről a vasárnapi versenyen.
Persze a nagy holland ünnepig azért történt egy és más a Hungaroringen. A szurkolói zóna folyamatosan tele volt szurkolókkal, és a szervezők a célegyenesben található főlelátó mögötti területen számos szórakoztató programmal és érdekességgel várják a közönséget.
Ugye eljössz még, ha meghallod a Forma-1-es dübörgést | Magyar Hang
Már írtunk róla, de szombat után csak megerősíteni tudjuk, a legnagyobb tömeget a James Bond-filmek világhírű autóinak kiállítása vonzza, ahol olyan, a 007-es ügynök filmjeiben látható járművek kaptak helyet, mint az Aston Martin, egy Rolls Royce, egy BMW, valamint a filmben tengeralattjáróvá alakítható Lotus Esprit. Ráadásul megtekinthető két olyan autó is, amely a forgatás során kigyulladt vagy összetört. Ezeket nem hozták rendbe, hanem sérült állapotukban állították ki. A tárlatvezetés interaktív, a járművek mögött elhelyezett monitorokon egy-egy híresség, színész, vagy éppen Formula-1-es pilóta beszél az autóról. Ugyanakkor a szurkolói zónában más szórakoztató aktivitásban is részt vehet bárki: például egy professzionális mini televíziós stúdióban kedvenc F1-es versenyzőjüknek üzenhetnek a nézők, a Porsche Szuperkupa jóvoltából pedig képregényhősök válhatnak a vállalkozó kedvű nézőkből.
(Fotó: MTI/Balogh Zoltán)
Mindeközben a paddock területén egy újabb felújításnak lehetünk szemtanúi, ugyanis erre a hétvégére teljesen megújult a mogyoródi versenypálya, a Hungaroring új operatív irányítási központja. Doromby Zoltán, a vezetési pont irányítója elmondta, a megújulás lényege, hogy a különböző szakterületek képviselői – a Katasztrófavédelem, az Országos Mentőszolgálat, a Pest Megyei Rendőr-főkapitányság, a Valton biztonsági szolgálat és a Hungaroring illetékesei – első alkalommal dolgoznak közös helyiségben. A szakemberek több mint hetven kamera képét figyelhetik, és egy időben látják a lelátókon, a környező utakon, illetve a versenypályán történteket, követik az időjárás változásait a műholdképen, sőt az M4 Sport élő adását is figyelemmel kísérhetik. Egyik kamera felvételeit sem rögzítik, mivel csupán nyomon követik az eseményeket, adattárolást nem végeznek. Doromby elárulta, amennyiben a 120 hektáros területen dolgozó munkatársaik, vagy a vezetési ponton tevékenykedők észlelik, hogy egy kapu vagy egy út túlterheltté válik, vészkijáratokat nyitnak meg, illetve egyirányúvá tesznek bizonyos szakaszokat.
A harmadik szabadedzés eredményei alapján egyébként úgy tűnt, hogy a hatszoros mogyoródi futamgyőztes, Lewis Hamiltoné (Mercedes) lehet a rajtelsőség, hiszen kis híján pályarekordot autózott, ám az időmérőn a vb-pontversenyét fölényesen vezető ötszörös világbajnok brit pilóta még az első sorról is lecsúszott. Az utóbbi futamokon bombaformában vezető Max Verstappen ugyanis megszerezte előle a pole pozíciót, ráadásul még csapattársa, a fin Valtteri Bottas is jobb időt autózott nála. A 21 éves hollandnak 93. futamán sikerült először megnyernie az időmérőt. A Red Bull pilótája a Formula–1 történetének századik pilótája lett, aki időmérő edzést nyert valaha a sportágban.
„Remekül működik az autónk, szinte repült alattam ma is. Nehéz feladat az időmérő edzés, de most először nekem sikerült a legjobban, ezért nagyon hálás vagyok a csapatnak. Nagyon örülök ennek az eredménynek, de még hátravan a futam, és igazándiból az számít a hétvégén, ott osztják majd a pontokat, remélem, a lehető legtöbbet nekem” – nyilatkozta az edzést követően Max Verstappen, aki hozzátette, tudta, hogy csak idő kérdése az első edzéselsősége.
– „Ebben az a legjobb, hogy nem teszik fel nekem többé a kérdést, mikor szerzem végre meg az elsőt. Néhányszor hibáztam, illetve balszerencsém volt, de ami az autót illeti, tettünk egy nagy lépést előre, most rendkívül kiegyensúlyozottan teljesít. Persze még mindig van tennivalónk, mert a Mercedes nagyon erős, a Ferrari pedig nagyon gyors. De mi is ott leszünk a pályán…”
A két Mercedes-pilóta arcán látszott, elszoktak ők már attól, hogy nem az övék az első rajtkocka, sőt, a teljes első sor. Valtteri Bottas úgy fogalmazott, a hétvége eddigi részében csak üldözték a Red Bullokat, de nagyon közel vannak hozzájuk, és hisz abban, hogy nyerhet. Lewis Hamilton kijelentette, jó helyről kezdheti a versenyt, és igenis lesz esélye a győzelemre.
„Készen állok a harcra. Mogyoródon nagyon hosszú az út az első kanyarig, érdekes lesz, mert sok múlik a stratégián, hiszen itt nem lehet egykönnyen előzni” – árulta el az ötszörös világbajnok, akit a két Ferrari követ a rajtrácson. Utóbbiak szurkolóit – vannak szép számmal a lelátókon – maximum az vigasztalhatja, hogy a hétszeres világbajnok Michael Schumacher fia, az F2-ben versenyző Mick Schumacher az első futamán 8. lett, így a vasárnapi versenyen ő indulhat a pole pozícióból.
A 34. Formula–1 Magyar Nagydíj vasárnap 15.10-kor kezdődik.
A teljes rajtsorrend:
1. sor: Max Verstappen (holland, Red Bull) és Valtteri Bottas (finn, Mercedes)
2. sor: Lewis Hamilton (brit, Mercedes) é Charles Leclerc (monacói, Ferrari)
3. sor: Sebastian Vettel (német, Ferrari) és Pierre Gasly (francia, Red Bull)
4. sor: Lando Norris (brit, McLaren) és Carlos Sainz Jr. (spanyol, McLaren)
5. sor: Romain Grosjean (francia, Haas) és Kimi Räikkönen (finn, Alfa Romeo)
6. sor: Nico Hülkenberg (német, Renault) és Alexander Albon (thaiföldi, Toro Rosso)
7. sor: Danyiil Kvjat (orosz, Toro Rosso) és Antonio Giovinazzi (olasz, Alfa Romeo)
8. sor: Kevin Magnussen (dán, Haas) és George Russell (brit, Williams)
9. sor: Sergio Pérez (mexikói, Racing Point) és Daniel Ricciardo (ausztrál, Renault)
10. sor: Lance Stroll (kanadai, Racing Point) és Robert Kubica (lengyel, Williams)