Kevesebb terméket adunk el arányaiban keletre, mint a nyitás politikájának meghirdetésekor

Kevesebb terméket adunk el arányaiban keletre, mint a nyitás politikájának meghirdetésekor

Orbán Viktor és Hszi Csin-ping kínai elnök Pekingben 2023. októberében (Forrás: Orbán Viktor/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Kevesebb magyar terméket és szolgáltatást adunk el arányaiban keletre, mint 2010-ben, a keleti nyitás meghirdetésekor. 

A GKI elemzése szerint a kormány már tizennégy éve hirdeti, hogy a keleti gazdasági kapcsolatokat kell erősíteni – a legfontosabb mutatók közül van, amely semmilyen keleti erősödést nem mutat, amelyik pedig igen, az közvetetten a nyugati kitettség felé visz el.

A külföldre eladott magyar termékeknek 2010-ben a 77 százalékát vitték az EU valamelyik országába, ez az arány mostanra 81 százaléskosra nőtt. Az észak-amerikai termékexport aránya 3 százalék alattiról majdnem 5 százalékra nőtt eközben. Ezzel szemben az Ázsiába történő export részaránya 7 százalékról 5 százalék alá csökkent, egy szintre kerülve a növekvő észak-amerikai exporttal. Ezen belül a Kínába irányuló eladások stagnálnak, az elmúlt tizennégy évben végig a teljes magyar termékexport 0,2 és 0,35 százaléka között ingadozott, India esetében pedig 0,4-ről 0,3-ra csökkent.

Az EU-ba irányuló eladások az elmúlt lassan másfél évtizedben végig 70-73 százalékon maradtak, az Egyesült Államok súlya 6-ról 10 százalékra nőtt a szolgáltatásexporton belül, Ázsiáé 9-ről 7 százalékra csökkent. Kína aránya megduplázódott, de ez is csak azt jelenti, hogy 0,5 százalékról 1 százalékra nőtt.

Ennél sokkal látványosabb – írja az elemzés kapcsán a Hvg.hu – , és valóban keleti nyitást mutat az, ahogyan egyre több ázsiai cég hozza a befektetéseit Magyarországra. A külfölditőke-befektetésben Ázsia súlya a 2010-es 3 százalékról mostanra 10 százalékra nőtt. Ennek a nagy része Dél-Korea cégeinek érkezését jelenti, az ottani arány 1-ről 6 százalékosra emelkedett az elmúlt évek akkumulátorgyáraival. Kína súlya eddig a statisztikailag értelmezhetetlenről 0,4 százalékra nőtt, de amikor a már bejelentett akku- és autógyárak elkészülnek, akkor ez a szám jóval nagyobb lesz majd.

Csakhogy ezeknek a befektetéseknek az a célja, hogy a kínai, illetve koreai cégek az EU-ba tudjanak exportálni, nem magyar eladásra dolgoznak. Ez pedig hiába jelent számszakilag keleti nyitást, valójában ez is a nyugati kitettségünket növeli – állapítja meg a GKI.

Címkék: GKI, Keleti nyitás