A magyar kamaszok több mint fele használja a közösségi médiát

A magyar kamaszok több mint fele használja a közösségi médiát

Képünk csak illusztráció! Mobiltelefon. (Fotó: Pixabay.com/Jan Vasek)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Magyarországon a legmagasabb az aktív közösségimédia-felhasználók aránya a kiskamaszok között. Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) legfrissebb jelentésében a 11-15 évesek online jelenlétét vizsgálták. A felmérést 2022-ben készítették és közel 280 ezer fiatalt kérdeztek meg 44 európai, közép-ázsiai országból és Kanadából. A kutatást a Telex dolgozta föl

A WHO szerint a kamaszok körében 7-ről 11 százalékra nőtt azoknak az aránya, akiknél kifejezetten „problémás” a közösségi média használata. Ez azt jelenti, hogy nagyon nehezen kontrollálják a képernyőidőt, idegesek, ha nincs náluk a telefon és akkor is állandóan a közösségi médián jár az eszük, ha épp nem férnek hozzá, akár az iskolában. A jelentés szerint ezek mind olyan jelek, amelyek akár a függőség kialakulására utalhatnak. A legtöbb problémás felhasználó a 13 évesek közül kerül ki.

A Telex kiemeli, hogy a jelentés „intenzív” felhasználóként kezeli azokat, akiknek ugyan nincsenek ilyen tüneteik, de szinte állandóan aktívak a közösségi felületeken. „Aktív” használók napi rendszerességgel, az „inaktívak” pedig csak hetente használják az online platformokat kapcsolattartásra.

A WHO felmérése többek között arra jutott, hogy a lányok jellemzően inkább a barátaikkal csetelnek, a fiúk pedig inkább online játékokkal játszanak. Az összesítés szerint a kamaszok 36 százaléka áll folyamatos online kapcsolatban a barátaival – ez az arány a 15 éves lányok között a legmagasabb, náluk 44 százalék. A kamaszok harmada minden nap játszik online játékokkal, 22 százalékuk napi négy órát is – ez utóbbi főleg a 13-15 éves fiúkra jellemző. 56 százalékkal a magyar kamaszoknál a legmagasabb az „aktív” felhasználók aránya, vagyis ők naponta használják a közösségi médiát. Ez az arány egyébként Tádzsikisztánban a legalacsonyabb, ott 22 százalék. Ugyanakkor Magyarországon az átlagnál kisebb, 7 százalék a „problémás” felhasználók aránya, a legmagasabb értéket Románia érte el 22 százalékkal.