Az Intercitykről a személyvonatok felé terelheti az utasokat a tarifaemelés

Az Intercitykről a személyvonatok felé terelheti az utasokat a tarifaemelés

Felvételünk illusztráció (Fotó: MTI/Máthé Zoltán)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

A MÁV és Volán járatain a 30 kilométernél rövidebb viszonylatokra júliustól érvényes áremelés a valósághoz közelíti a viteldíjakat – mondta lapunk érdeklődésére Dorner Lajos, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület (VEKE) elnöke. Az egyesület vezetőjét a júliustól egységesen emelkedő közlekedési tarifák apropóján kérdeztük.

Mint mondta, a cél vállaltan az: az embereket a májustól bevezetett vármegyei- és országos bérletek felé tereljék. Felidézte, hogy 10 éve nem volt jegyáremelés a Volán társaságoknál. Így olyan aránytalanság állt elő, hogy több vidéki nagyvárosban olcsóbb volt helyközi járattal utazni, mint a helyi tömegközlekedési eszközre vonaljegyet váltani. Emellett az új bérletkonstrukcióknál olyan árakat állapítottak meg – egy tanulóbérlet 945 forintba, egy teljes árú megyei bérlet 9 450 forintba kerül –, amelyek olcsóbbak a korábbi bérletáraknál – mutatott rá. Szóba került a budapesti közlekedési tarifa is, ahol szintén alacsonyan – 350 forint – tartják a jegyárakat. Dorner Lajos szerint ez sem tartható, ám úgy véli, hogy politikai okokból nem történt emelés az utóbbi években, ami komoly hiányként jelentkezik a költségvetésben. – A Demszky-korszakban ennek éppen az ellenkezője történt, annyira emelték az árakat, ami már elriasztotta az utasokat. Ugyanakkor Budapesten is került sor jegyáremelésre a reptéri buszok esetében – amelyen egy út 2200 forintba kerül –, ám az nem tekinthető közszolgáltatásnak – mondta.

– A helyközi utazásban az egyszeri utazásra jogosító, 30 kilométernél rövidebb viszonylatokra júliustól érvényes díjszabás a valósághoz közelíti a viteldíjakat. Ugyanakkor kérdés, hogy ez mennyire tereli majd az utasokat a bérlet felé. Aki eddig is minden nap utazott, annak eddig is volt bérlete. Aki pedig eddig is alkalmi utas volt, az pedig nem biztos, hogy ezt megérzi, de biztosan lesznek, akik bérletre váltanak. Hogy ez tömeges lesz, abban kételkedek, mert az emberek utazási szokásai nem változnak – mutatott rá Dorner Lajos a MÁV és a Volán társaságokra júliustól érvényes díjszabást illetően.

Szavai szerint a vármegye- és országos bérletekkel komoly pénzt húztak ki az állami kasszából. – A munkáltatói hozzájárulást is kidobták az ablakon, hiszen a munkahelyükre ingázóknak a bérlet árának 86 százalékát a munkáltató térítette. Hozhattak volna olyan intézkedést, hogy a bérlet árának munkavállaló által fizetett összegét csökkentik, de a munkáltatói hozzájárulás részét megtartják. Ezzel igen komoly tételről mondott le az állam. Hosszabb távon ez a szolgáltatás leépülését okozhatja – fogalmazott.

A MÁV azt is bejelentette: júliustól az országbérletekkel is lehet majd utazni az Intercity vagy más helyjegyköteles vonatok másodosztályán. Ehhez új, egységes árazású helyjegyeket vezetnek be, amelyeket meg kell vásárolni, egyúttal kivezetik a pótjegyeket. Ennek apropóján Dorner Lajos emlékeztetett: az Intercitykre a helyjegy mellé szükséges pótjegy valójában korábban egy burkolt áremelés volt. A VEKE elnöke szerint nagy távolságon kevesen ingáznak, így nem véletlen, hogy az országbérletre terjesztették ki az Intercity-használatot.

Felvetésünkre, hogy a bejelentett díjemelések mennyire kompenzálják a ország- és vármegyebérlet konstrukciók által a MÁV-nak és a Volánnak okozott veszteséget, az felelte, hogy valószínűleg nem kompenzálják, vagy csak minimális mértékben. Dorner Lajos szerint végső soron az adófizetők fizetik meg.

Mennyibe kerülnek az új IC-helyjegyek?

A júliustól érvényes díjszabás kidolgozását az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) rendelte meg a MÁV-Volán-csoporttól. Az új díjszabási rend szerint az eddigi IC-pótjegyek megszűnnek, a funkciójukat pedig egységes árazású helyjegyek veszik át, amelyek megváltásával immár országbérlettel is lehet utazni az IC-vonatokon. Az IC-helyjegy elővételben egységesen 650 Ft, az utazás napján megváltva pedig 990 Ft lesz.

Ennek apropóján például a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesület (DERKE) azt tudatta: ez a díjszabás már egy Debrecen–Budapest utazás esetén is emelés. Ám például egy Debrecen–Nyíregyháza utazás során a 150 forintos pótjegy ezen szintre emelése egészen nagy drágulást jelent, így valószínűleg az utasok még jobban át lesznek szoktatva a személyvonatokra – fogalmazott a DERKE.

A MÁV azt is közölte: július elsejét követően a nem IC-minőségű kocsikból álló, de helyjegyköteles vonatokon, illetve vonatrészeken egységesen 300 Ft-ra módosul a helyjegy ára. Ettől az időponttól lesz lehetőség arra, hogy országbérlettel is utazhassunk az ilyen vonatokon, illetve kocsikban. A vármegyebérlet ugyanakkor továbbra sem lesz érvényes a helyjegyköteles vonatokon, illetve szakaszokon, az első és prémium (1+) osztályon pedig a két új bérletfajta egyike – tehát sem a vármegye-, sem az országbérlet – nem lesz használható. Ugyanakkor július elsejétől a prémium (1+) osztályra szóló helyjegyek ára is változik, egységesen 1990 forintot kell fizetni.

Így változik a díjszabás 30 kilométer alatt

Módosul a kilométeralapú menetjegyek díjszabása. Július 1-jétől 10 kilométer távolságig 400 forint (250-ről), 10,1-15 kilométer között 450 forint (310-ről), 15,1-20 kilométer között 500 forint (370-ről), 20,1-25 kilométer között 550 forint (465-ről), 25,1-30 kilométer között 600 (560-ról) forint lesz a teljes árú, egy útra szóló menetjegyek ára a MÁV-START, a Volánbusz, a MÁV-HÉV és a GYSEV járatain egyaránt. Ugyanakkor viszont a 30 kilométernél nagyobb távolságra szóló menetjegyek jelenlegi ára továbbra is megmarad.

Megszűnik továbbá a kedvezmény a MÁV-automatákból váltott jegyeknél, a digitális felületeken keresztül váltott jegyek esetében pedig a mértéke 5 százalék lesz ezentúl 10 százalék helyett. Ugyancsak fontos újdonság, hogy július 1-jétől a vármegye- és országbérleteket Zalaegerszegen már a helyi közösségi közlekedésben, a Volánbusz által üzemeltetett városi buszjáratokon is elfogadják – írta a MÁV közleményében.