Bértárgyalások: Lázár János január 16-án ül le a vasutasokkal tárgyalni

Bértárgyalások: Lázár János január 16-án ül le a vasutasokkal tárgyalni

Vonatok Balmazújváros vasútállomásán 2023 tavaszán (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Január 16-án, azaz jövő kedden tárgyalhat az idei bérekről a vasutasokkal Lázár János miniszter, az érintettek pedig bíznak benne, hogy megállapodás születhet. Erről a Vasutasok Szakszervezetének elnöke, Meleg János beszélt a Magyar Hang megkeresésére. A vezető még december elején beszélt arról az InfoRádiónak, hogy a minimálbér és a garantált bérminimum akkori emelése jelentős feszültséget keltett a munkavállalók között. Akadt olyan belépő fiatal, aki a húsz éve pályán lévő munkavállalókkal megegyező fizetést kapott emiatt. Meleg János megismételte: 15 százalékos vagy legalább hetvenezer forintos bérfejlesztésre törekednek, és a béren kívüli juttatások emelését is követelik. (Beszélt arról is, hogy 15 ezer MÁV-os több mint négymillió túlórát végzett különböző hibaelhárítások, karbantartási tevékenységek miatt).

Meleg János most a Magyar Hangnak azt mondta, hogy voltak azóta egyeztetések, a követelésekről pedig tájékoztatták a minisztert is. Elmondása szerint Lázár János ki is adta az utasítást a munkáltatónak, hogy keressen forrásokat a béremelésre. A folyamat jelenleg is zajlik a szakszervezeti vezető szerint. Január 16-án várható a miniszterrel való tárgyalás, ezen reményei szerint megállapodás is születhet. A túlórák ügyében Meleg János úgy fogalmazott: sok mindentől függ, hogy az idén a létszámhiányból fakadó túlórák száma mikor éri el a kritikus szintet. Jelenleg hasonló a létszámhelyzet, mint korábban, és ha a pótlás nem történik meg, súlyosbodhat a helyzet. Idén csaknem ezer ember elmegy majd nyugdíjba, ami újabb túlórákat generálhat bizonyos munkakörökben – tette hozzá.

Arról is kérdeztük, hogy a közösségi közlekedési bérletrendszer tervezett átalakítása okoz-e a vasutasokban aggodalmakat? Tartanak például tőle, hogy növekedhet a feszültség az utasok és a jegykezelők között, miután egyes bérlettípusokat kivezetnek? Meleg János megjegyezte, sajnos a feszültség jelentős része az utolsó láncszem, a jegyvizsgáló kolléga nyakába szakad, „ebben semmi újdonság nincs”. Lényegi változásra a szakszervezeti vezető nem is számít, csak az eddig tapasztalt állapotok fennmaradására. – A mostani bejelentések közt találnak pozitívat, negatívat is – mondta hozzátéve, hogy a vasútfejlesztésre a következő tíz évben 6000 milliárd forintot szánnak, ebben szó van pályafejlesztésről, a „gördülő állomány” (kocsik, járművek) beszerzéséről is. Jelenleg készül egy humánstratégiai fejezet, amely azt a célt szolgálja, hogy ahol az automatizáció és digitalizáció teret hódít, ott tudjanak valamit kezdeni a felszabaduló munkaerővel. Ennek a stratégiai kérdéseit most szerdán tárgyalták, és ezen valamennyi vezető jelen volt.

– Cél az is, hogy a munkavállalókhoz a döntési pontokat közelebb vigyék, az információáramlás gyorsabb legyen a felső- és középvezetők között. Most túl sokan vannak Meleg János szerint a rendszerben, akik különböző kényelmes pozíciókban, cégekben elüldögélnek. Szerinte ahhoz, hogy végre az utasok is kevesebb fennakadást tapasztaljanak, a műszaki fázist kellene erősíteni: pályafelújításra, új mozdonyokra, kocsik beszerzésére is szükség lesz. Jelenleg a kocsihiányból fakad számos probléma, illetve a létszámhiány is hozza a fennakadásokat. De Meleg János problémaként említi, hogy lassan százötven éves a váltórendszer a Nyugati pályaudvaron, hamarosan ezt végre kicserélhetik. Bár a csarnokot pár éve megújították, de a pályaudvar áteresztő képessége jelenleg nem megfelelő – tette még hozzá a szakszervezeti vezető.

Korábban már kiderült, hogy a Volán-buszvezetők esetében is január 16-ára várható a bérfejlesztési ajánlat. Dobi István szakszervezeti vezető viszont lapunknak azt mondta, nem tartja valószínűnek, hogy jó ajánlatot kapjanak, így nagy a valószínűsége egy újabb buszvezető-sztrájknak.