Lázár János részben elbontatja a komlói vasútvonalat

Lázár János részben elbontatja a komlói vasútvonalat

Lázár János (Forrás: Lázár János/Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Miközben Lázár János pénteken még ötszáz kilométernyi vasútvonal felújítását emlegette, valójában el is bontat több mint hét kilométernyit Komlón – értesült a 444. A miniszter néhány héttel ezelőtt rendelte el a komlói vasútvonal városon belüli szakaszának elbontását, a 444-nek pedig birtokába került az erről szóló, augusztus 13-ára datált MÁV-dokumentum.

A tervek szerint elbontják a nyílt vasúti pályát Mecsekjánosi és Komló között, illetve felszámolják Komló vasútállomás teljes vágányhálózatát. El kell bontani a peronokat és az útátjárókat is, összesen pedig 7263,5 méternyi vágányt szednek fel. A komlói vasútállomás a város középpontjában fekszik, így az ingatlanok átadásával az önkormányzat nagy értékű vagyontárgyakhoz jut.

A dokumentum utal a Godisa-Komló közti, 47. számú teljes vasútvonal megszüntetésére is. A MÁV szerint ehhez szükséges egy kormányrendelet módosítása, ezt augusztus 2-án kelt levelében meg is üzente az Építési és Közlekedési Minisztériumnak. A levél, amelyet az azóta elküldött MÁV-vezérigazgató, Pafféri Zoltán írt alá, 1,6-1,7 milliárd forintra becsüli a tervezési, bontási és kármentési összköltséget. Pafféri hozzátette, a kivitelezés 2027-ben indulhat meg.

A volt vezérigazgató kiemelte azt is, hogy a vasúti forgalom megszüntetésével évi több mint 72 ezer tonna árut lenne szükséges közúton fuvarozni, ami munkanapokra vetítve 23,2 nehéz tehergépjárművet jelent. Tehát tizenkét órás műszakok esetén félóránként haladna el egy nyergesvontató az érintett városi szakaszon. Pafféri javasolta Bartal Tamás helyettes államtitkárnak, a közúti ágazat értékelje ki, hogy a hirtelen megjelenő többletkapacitást az úthálózat infrastruktúrája egyáltalán elbírja-e.

A 47. számú vasútvonalon elsőként a Bajnai-kormány állította le 2009-ben a személyforgalmat, egy évre rá viszont az Orbán-kormány visszaállította azt, a döntést pedig Polics József fideszes polgármester is üdvözölte. Ennek ellenére 2012-től már csak napi két pár vonat közlekedett a vonalon, ami a koronavírus-járvány idején napi egy járatpárra csökkent. A 2021-es menetrendváltást követően viszont újra napi hat-hét vonatpár haladt erre. Lázár János minisztériuma végül 2023. augusztus 1-jétől állíttatta le a vonalon a személyforgalmat, de a teherforgalom a mai napig megmaradt.