Telex: 3 millió percet késtek tavaly a magyar vonatok
Flirt motorvonatok Szobon (Fotó: Falk2/Wikipedia)

Körülbelül hárommillió percet, vagyis öt év nyolc hónapot késtek a MÁV vonatai 2023-ban, ami a jelenlegi módszertan szerinti számítás 2017-es bevezetése óta a legrosszabb eredmény – írja szombati cikkében a Telex. A hírportál a MÁV-tól az elmúlt 6 év késési adatait kérte ki, és ebből jött ki ez az eredmény. Ám a hivatalos adatok számításához hozzátartozik az is: 2017 óta olyan standardot használnak, amelyben csak a hatperces vagy annál nagyobb késések tartoznak bele. Azaz, ha egy szerelvény 5 perc 59 másodpercet vagy ennél kevesebbet késik, az még pontosnak számít – ezért az adatsorokban sem jelenik meg.

Az elmúlt 6 év adatai alapján az figyelhető meg, hogy a koronavírus-járvány idején valamelyest javult a helyzet, ám azt követően romlik a vasúttársaság teljesítménye. Hat éve, 2018-ban 4 évet késtek egy év alatt a vonatok, 2020-ban ez lecsökkent 3,1 évre, 2022-ben azonban már 4,5 évnyi plusz időt szedtek össze a járatok, amire tavaly még 1 év 2 hónapot rátettek. A MÁV késéseit egyébként – miként azt a Telex megjegyzi – nagyrészt nem a vonatokat üzemeltető MÁV-Start hibái okozzák, hanem valamilyen egyéb ok. Ezek nagy része az infrastruktúra borzalmas helyzetével függ össze, a társaság saját szavaival a gyakori okok között van, hogy:

• Balesetek esetén a helyszíneléshez 2-3 órára le kell zárni a vasútvonalat – ez egyvágányú pálya esetében forgalomszünetelést, kétvágányú pályánál vagy korlátozást, vagy szintén forgalomszünetet jelent.
• Gyakoriak a műszaki problémák, így a pályahiba, biztosítóberendezés meghibásodása, járműhiba, sebességkorlátozás, sorompó üzemzavara, esetleg meghibásodása.
• Előfordul ezen kívül a szomszéd vasúttársaság pályahálózatáról érkező vonatok átvett késése, hatósági intézkedés vagy időjárási behatás.
• Emellett a vonatok saját késése is hatással lehet egymásra, például a csatlakozások megvárása vagy az egyvágányú pálya miatt.