Máig érzik a jobbára családi vállalkozásként működő független benzinkutak a tavaly decemberben véget ért, 13 hónapos üzemanyagár-sapka hatásait, hiszen a forgalmuk messze elmarad a hatósági áras időszakot megelőző 2021 novemberi szinttől – tudtuk meg Független Benzinkutak Szövetségének elnökétől. Egri Gábor megkeresésünkre felidézte: a hatósági áras időszakban a kisebb kutak üzemeltetői rendkívül nehéz helyzetbe kerültek, feláldozták tartalékaikat és a minimálisra csökkentették működési költségeiket, hogy talpon maradjanak, miközben ellátási nehézségekkel voltak kénytelenek szembenézni. A Mol-t leszámítva ugyanis kivonultak a magyar piacról az importőrök, amelyek nem kívánták finanszírozni az ársapka miatti veszteségüket. Ez alatt az idő alatt sok vásárló átszokott a nagyobb kúthálózatokhoz, ahonnan nem sikerült visszacsábítani mindenkit.
A szervezet elnöke szerint bár a helyzet összehasonlíthatatlanul jobb, mint a tavalyi év végén, az ársapka bő egy év elteltével való kivezetésekor volt, most a forgalom csökkenése jelent kihívást. A Központi Statisztikai Hivatal májusi adatai szerint az üzemanyag-kiskereskedelem 26 százalékos visszaesést mutatott az előző év azonos időszakihoz képest, ami aligha meglepő, hiszen míg tavaly 480 forintot kellett fizetni egy liter ütemanyagért, addig – az ársapka megszűnésével – idén 700 forint feletti árakkal is lehetett találkozni, tavaszra pedig 550 forint körül voltak az árak.
A Holtankoljak.net információi szerint egyébiránt a benzin nagykereskedelmi ára öt, míg a gázolajé tíz forinttal emelkedik szerdától. A 95-ös átlagára 582, a gázolajé 573 forintra ugrik. A portál szerint a közeljövőben további áremelkedésre kell számítani, mivel az északi Brent olaj hordónkénti ára alig néhány nap alatt 4 százalékkal emelkedett, 75-től 78 dollárra drágult. A hazai árak emelkedéséhez hozzájárul a forint gyengülése is.