A tanárok és a Gyurcsány-szál
Fotó: Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete

Választási kampány idején tartott sztrájk ellen könnyű úgy érvelni, hogy a sztrájkolók beszállnak a politikai küzdelembe. A pedagógussztrájk pedig különösen érzékeny kérdés, mert azt üzeni, hogy az állam és az állam működését meghatározó kormányzat valamit alapvetően rosszul menedzsel.

A kormány használja is ezt az érvet a hétfő reggeli, kétórás figyelmeztető pedagógussztrájkkal kapcsolatban. Tény, hogy a választás előtti politikai harcok, juttatások és ígérgetések során bármely ágazat okkal reménykedhet abban, hogy könnyebben ér célt. De súlyos rövidlátás lenne a helyzet eszkalálódását a kampánynak betudni.

Az elmúlt két évben óriási feszültség halmozódott fel a közoktatásban, ami rárakódott a meglévő problémákra. A járványhelyzetnek a tanárok sokszoros vesztesei voltak. A digitális oktatáshoz szükséges eszközöket a legtöbbjüknek magának kellett beszereznie, szakmai segítségként pedig egy – két A4-es oldalt kitevő – vázlatot kaptak. A legtöbben úgy ítélték meg: az oktatási kormányzattól nem várhatnak segítséget. Ellenben számíthattak a korábbinál is szigorúbb, még több adminisztrációval járó elszámoltatásra.

Az Emmi tiltása ellenére is sok pedagógus sztrájkolt
R. Kiss Kornélia

Az Emmi tiltása ellenére is sok pedagógus sztrájkolt

Gyermekfelügyeletet biztosítottak, de az első két órát nem tartották meg a sztrájkolók. Sok szülő nem küldte iskolába gyermekét.

Pedig nem biztos, hogy a segítség kivitelezhetetlen lett volna. Százezer laptop (250 ezer forintos átlagárral számolva) 25 milliárd forintba került volna a költségvetésnek, ami ezen a szinten nem számottevő összeg. Egy szakértői csapat néhány hónap alatt össze tudott volna állítani alapos, profi segédanyagokat arról, hogyan kell online oktatni. 5 milliárd forintból már egy komoly programot lehetett volna indítani tekintélyes számú digitális eszköz vásárlásával, folyamatosan elérhető szakmai segítséggel. Ám ez nem történt meg. Amikor a pedagógusok azt kérték, hogy a legtöbb európai országhoz hasonlóan vegyék őket előre az oltási sorban, mert napjaikat gyerekközösségben töltik, és az oktatás stratégiai ágazat, a válasz először nemleges volt, majd amikor a kormányzat végül mégis engedett, azt sugallta, hogy a tanárok „mások elől veszik el az oltóanyagot”.

Az oltási kötelezettség is a pedagógusokra ütött vissza, hiszen a 90 százalékban amúgy is átoltott ágazatban azok a szakemberek kerültek nehéz helyzetbe, akiknek az oltatlan, és emiatt távozó kollégák munkáját át kellett vennie. Ráadásul a közoktatásban dolgozók azt is látták, hogy az alapítványi és egyházi iskolákban nem automatikusan kötelező a vakcina felvétele, mint náluk, ami felvetette a kérdést, hogy mennyire lehet komolyan venni a kötelező oltás indoklását, miszerint arra a gyerekek érdekében van feltétlen szükség – de azért annyira, úgy látszik, mégsem, hogy minden iskolában kötelezővé tegyék azt.

Közben nem kerülte el a pedagógusok figyelmét az orvosbéremelés sem – utóbbi kormányzati döntés nyilván abból a felismerésből táplálkozott, hogy a helyzet összeomlással fenyeget. A közoktatás esetében viszont még ígéret szintjén is csak akkor jelent meg egy komolyabb bérrendezés, amikor már zajlott a sztrájktárgyalás, akkor is konkrétumok nélkül, 2023-ra ígérve. A miniszterelnök ekkor már elismerte, hogy a pedagógusbérek elmaradnak a magyar bérszínvonaltól és az elvégzett munkától, és a tíz százalékos emelés nem oldja meg a problémát. Ehhez képest a közoktatásért felelős Emberi Erőforrások Minisztériuma szerint Gyurcsány Ferenc áll a pedagógussztrájk mögött, nem pedig az, hogy – ahogy a kormányfő fogalmazott – a pedagógusoknak igazuk van.

Harmadára csökkent a pályára lépő pedagógusok száma
R. Kiss Kornélia

Harmadára csökkent a pályára lépő pedagógusok száma

Közben a pedagógus képzést is kevesebben kezdik meg, mint a korábbi években. A fiatalokat az alacsony bér mellett azok a feladatok is riaszthatják, amelyekre nem készíti fel őket az egyetem.

Hogy miért most került sor ilyenfajta, egyelőre csak szavak szintjén történő szembenézésre, amikor hét éve szakították el a pedagógusfizetéseket a minimálbértől, és hogy ennek tudatában miért nem mutatott a kormányzat több empátiát a tanügy iránt a járványhelyzetben, nem tudni. Pedig ez épp oly logikus döntés lett volna, mint amilyen logikus a most kirobbanó felháborodás.