Nem kell visszaadnia a madridi múzeumnak a nácik által elrabolt festményt

Nem kell visszaadnia a madridi múzeumnak a nácik által elrabolt festményt

Korabeli fotó a Cassirer család szalonjában lógó képpel. Fotó: Cassirer család

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Az utóbbi évek egyik legismertebbé vált műkincs-visszakövetelési perében a néhai Lilly Cassirer családja próbálta visszaszerezni Camille Pissarro A  Rue Saint-Honoré délután, esőben című festményét a madridi Thyssen-Bornemisza Múzeumtól. A kaliforniai fellebbviteli bíróság azonban most (talán véglegesen) úgy döntött, hogy a spanyol jog az irányadó a kérdésben, és ennek értelmében a múzeum megtarthatja a festményt.

A festményt Pissarro 1897-ben festette a párizsi szállodája ablakából. Ezután évtizedekig a Cassirer család tulajdonában volt, de – zsidók lévén – 1939-ben a nácik megzsarolták őket, így „el kellett adniuk” a képet egy berlini műkincskereskedőnek kivándorlási vízumokért és némi készpénzért cserébe (utóbbit sohasem kapták meg). Lilly sohasem tudhatta meg, hogy mi történt a képpel, mert úgy hírlett, hogy elpusztult a bombázások során. De nem ez történt: 1993-ban a Thyssen-Bornemisza Múzeum jóhiszeműen (a múltját nem ismerve) megvásárolta, és azóta Madridban lóg a múzeum falán. A Cassirer család leszármazottjai 2000-ben értesültek a kép létezéséről, és visszakövetelték azt. Az intézmény azonban elutasította a kérést, mondván, a spanyol törvények szerint, ha egy múzeum jóhiszeműen vásárolt lopott képet, akkor később sem kell azt visszaadnia jogos tulajdonosának.

Erre a Cassirer család pert indított az Egyesült Államokban a festmény visszaszerzéséért. Az elmúlt évek során a per a létező összes ítélkezési szintet megjárta, még az Egyesült Államok legfelsőbb bíróságáig is eljutott, de minden bíróság a múzeum érvelését fogadta el. Igazából nem az volt a perek tárgya, hogy a család jogos tulajdonában állt-e a festmény, és hogy vajon jogtalanul vették-e el tőlük (ez egyértelmű, és egy fotóval is bizonyították, lásd borítóképünket). A bíróságok arról döntöttek minden szinten egyhangúan, hogy a kaliforniai vagy a spanyol törvények az irányadók-e a kérdésben. Az NSZK egyébként korábban már fizetett nagyjából negyedmillió mai dollárnak megfelelő összeget a családnak jóvátétel gyanánt.

A kaliforniai törvények szerint ugyanis a múzeumnak mindenképpen vissza kellene adnia a lopott műkincset. De a bíróságok szerint a spanyol törvényeket kell figyelembe venni, vagyis a kép marad Madridban (bár az egyik bíró különvéleményében megjegyezte, hogy bár a múzeumot nem kötelezi törvény erre, méltányosságból önként vissza kéne adnia festményt). A család persze csalódott, és tovább terveznek küzdeni, de az ügy nagyjából eldőlt.