Tetszettek volna elszámoltatást csinálni!

Tetszettek volna elszámoltatást csinálni!

Jelenetkép az „Áldozatok 2006” című dokumentumfilmből. Forrás: Youtube.

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Különös érzés egy 2006-ról szóló filmet úgy megtekinteni a díszbemutatón, hogy az ember mögött Huth Gergely, míg előtte Budaházy György ül, aki annak ellenére, hogy rendpártiként határozza meg önmagát, nagyon rendetlenül tud viselkedni filmvetítés közben.

A díszbemutató tárgya a 2010-ben nagy visszhangot kiváltó Biszku-film, a Bűn és büntetlenséget jegyző Skrabski Fruzsina és alkotótársai (Bodoky Tamás riporter, Kisberk Szabolcs szerkesztő) filmje, az Áldozatok 2006. Az alkotás elsősorban az áldozatok oldaláról közelíti meg a tizenöt évvel ezelőtti ősz eseményeit. A történések vázlatos bemutatása mellett arra keresi a választ az egyórás dokumentumfilm, hogy milyen nyomokat hagyott a zavargások áldozataiban az erőszak.

Bár nem különösebben beszélünk otthon a gyerekeinknek politikáról, ám amióta fut (gyerekek szánt tartalmak előtt is) a YouTube-on a „Gyurcsány-show” spotja, a gyerekek állandóan azzal nyaggatnak, hogy ki is az a Gyurcsány, és hogy miért állítják erről a Gyurcsányról, hogy ennyire sötét figura. Jó lett volna egy film, amit az ilyen kérdezősködéskor az apukák megmutathatnak a gyerekeiknek, ám sajnos nem az Áldozatok 2006 lesz az.

A NER-közeli producer személye ellenére nem NER-közeli a téma megközelítése, ugyanis nemcsak a civil összeverteket, hanem a rendőr áldozatokat is megemlíti a mű. Sőt, a NER-rajongóknak nem is fog tetszeni, mivel nem hallgatja el, hogy a kormány által csak Soros-szervezetekként emlegetett civil jogvédők is védték a rendőrök által megvert embereket a különböző hatóságok előtt. Ami a filmnek még ennél is nagyobb „bűne” lehet a hatalomnak szurkolók körében, hogy szintén nem hallgatja el, sőt nem túl erőteljesen ugyan, de szembesíti a kormány képviselőit azzal, hogy nem történt meg a tettesek felelősségre vonásra.

A film hibája, hogy nem áll össze egésszé, az egyes interjúk egyike-másika külön működik, de egyrészt egyiket sem fejtik ki kimerítően, egyik sem futja ki magát, másrészt a szélüknél össze nem illő kirakósdarabokat látunk a vásznon, amelyek nem állnak össze egy nagy egésszé. A hangmérnöki munka egyes helyeken (például a Révész Máriusszal készített miniinterjúnál) csapnivaló. A felelősök (köztük Gergényi Péter) tetteikkel való szembesítésekor nem látjuk azt a bátorságot és jó értelemben vett szemtelenséget, ami például a Biszku-filmet érdekessé tette.

Mindent összevetve jó, hogy elkészült az Áldozatok 2006, de sokkal korábban kellett volna ezeknek a műveknek megszületniük, sokkal mélyrehatóbban, és több ilyen filmre volna szükség. A jó oldala az alkotásnak, hogy megtekintése után felmerül a befogadóban, a Fidesznek miért nem volt vajon érdeke a felelősök elmarasztalása (2010-ben még talán könnyebben rekonstruálhatók lettek volna az események), és hogy vajon a 2006-os rendőri terror csúcspontján Orbán Viktor miért iszkolt el gyáván az Astoriától? (A fideszes potentátok közül egyedül Révész Máriusz gondolta úgy, hogy az övéivel kell maradnia a rendőrrohamban is.)

Áldozatok 2006Skrabski Fruzsina–Bodoky Tamás–Kisberk Szabolcs, 2021. A film a linken meg is tekinthető.

Ez a cikk eredetileg a Magyar Hang 2021/44. számában jelent meg, október 26-án.