Alig tudunk róla valamit, de ez lehet a nyár nagy filmes dobása

Alig tudunk róla valamit, de ez lehet a nyár nagy filmes dobása

Elizabeth Debicki és John David Washington a Tenet című filmben

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Valószínűleg sosem várt még a világ ennyire Christopher Nolan-filmet, mint a soron következőt. Pedig nagy dobásai akadtak a rendezőnek szép számmal. A sötét lovaggal élete alakításához segítette Heath Ledgert, az Eredettel a tudatalatti mélyére rántotta a nézőt, aztán a Csillagok között-tel az elmúlt évek egyik legjobb sci-fi-jét készítette el. Az érkező Tenetről egyelőre annyit sejthetünk, hogy a Mementóhoz és az Eredethez hasonlóan agytornáztató és fordulatos lesz. Az előző Dunkirk inkább nyomasztásban jeleskedett, túl sok meglepetést pedig a történelmi háttér ismeretében nem tartogatott, a soron következő filmmel viszont Nolan visszatérhet ahhoz, amiben igazán jó.

A Tenet viszont több lesz, mint Nolan újabb izgalmas dobása, a rajongók potenciális friss kedvence. Minderre számíthattunk már tavaly, a 2019-es év végi listákon is az egyik leginkább várt produkcióként szerepelt. Csakhogy közben jött a koronavírus-járvány, és mindent borított. A mozik sok helyen továbbra is zárva vannak, igaz, már elkezdődtek a nyitások: a csehek siettek a leginkább, de hamarosan jönnek az olaszok, június 22-től pedig a franciák is. A július közepén bemutatni szándékozott Tenet így az újra üzembe álló mozik legnagyobb dobása lehet, feltehetőleg tódulnak majd rá a több hónapos szünet után a nézők. Persze, akadhatnak, akik még mindig nem mernek kimozdulni, de ahogy a tereket, kávézókat újra elárasztották az emberek, úgy a multiplexek sem valószínű, hogy konganak majd az ürességtől.

Túlszárnyalhatja még A sötét lovag és az Eredet sikerét is az új sci-fi-thriller? Könnyen elképzelhető, hogy a Tenet nemcsak az év, de az évtized nagy dobása is lesz.

De miről szólhat a film, és mit jelent egyáltalán a cím? Utóbbira könnyebb választ adni. A tenet szócskát azon a latin nyelvű sator-négyzeten találjuk, amit sokáig a középkorra vezettek vissza, de később találtak egy III. századi ábrázolást is. Egy palindrom, azaz oda-vissza ugyanúgy olvasható szavakból álló négyzetről van szó, amiben a tenet (birtokol) mellett a sator (magvető), arepo, opera (munka) és rotas (kerekek) kifejezések bukkannak fel. A négyzetnek jóval később, a XVI. században is mágikus erőt tulajdonítottak, vallási és ezoterikus kontextusban egyaránt jelképként tekintettek rá. A szövegben rámutattak továbbá a paternoster (Miatyánk) kifejezésre, ahogy különböző anagrammákra („O Pater, ores, pro aetate nostra” – „Ó, Atya, imádkozz korunkért”) szintén.

Kevésbé ismert, hogy fog mindez kapcsolódni a filmhez, mit láthatunk majd egyáltalán a vásznon. Azt tudjuk, hogy időutazós háborús drámáról lesz szó, azt már nem, hogy hány perces játékidővel kell számolnunk. A visszafelé ugyanúgy olvasható szó feltehetőleg ezen, a visszafordított időn keresztül válik majd értelmezhetővé.

A középpontban egy brit kém lesz, akinek a feladata az egész bolygó megmentése, miközben küldetését idegen hatalmak és maga az idő nehezíti. A főszerepben Denzel Washington fiát, John David Washingtont találjuk, aki Spike Lee legutóbbi játékfilmjében, a Csuklyásokban alakított emlékezeteset. Felbukkan mellette Elizabeth Debicki, Clémence Poésy, Kenneth Branagh, Michael Caine, továbbá a mostanában egyre jobb szerepekben feltűnő (A világítótorony, Csillagok határán) Robert Pattinson. Szimbolikus, hogy utóbbi időközben megkapta Batman szerepét is Matt Reeves készülő filmjében. (Nolan ebben nem fog közreműködni, de nyilván sokan fogják majd az ő munkáihoz mérni az új alkotást.)

Ha a Star Wars-filmek és egyéb nagyon várt szuperprodukciók esetében megszokott titkolózást nem is feszítették a végsőkig, azért bőven tettek itt is a meglepetésért. Nem engedték például a színészeknek hazavinni a forgatókönyvet, és aki csak egy-egy jelenetben bukkan fel, nem is olvashatta a teljes szkriptet. Egy ideje zajlik a vita, nem viszik-e túlzásba a szpojlerek miatti aggodalmat, ami hasonló mértéket öltve azt is nehezítheti, hogy a színészek igazán bele tudják élni magukat a szerepükbe.

Persze, a Mementó óta tudjuk, hogy Nolannél mekkora jelentősége van a fordulatoknak. Az ő esetében ennek ellenére kevésbé kellene tartanunk a fordulatok lelepleződésétől, mint mondjuk a Skywalker kora kapcsán. Ami ugyanis ott néhány szóban összefoglalható (ki kinek az eltitkolt rokona), Nolannél mindig bonyolultabb lesz, a teljes film ismerete nélkül pedig úgysem igazán érthető meg, mi miért történik. Egyszerűen nem borzongunk úgy bele a Mementó csattanójába, ha valaki elszpojlerezi nekünk, mint ha végignézzük az egészet, és megértjük az emlékeiből és emlékeiért élő főhős teljes drámáját.

Az mindenesetre a sztori ismerete nélkül is biztos, hogy nagyszabású produkcióról van szó. Nolan második legnagyobb költségvetésű munkája ez: míg A sötét lovag – Felemelkedés 250 millió dollárból készült, a Tenet már 205 millióból. A forgatás kedvéért pedig bejárták a világot, rögzítettek jelenetet többek közt Indiában, Észtországban, Norvégiában és Olaszországban.

Továbbra is kérdéses viszont, összejöhet-e a július 17-ei bemutató. A francia oldalak egyelőre nem számolnak csúszással, és máshol is kitűzték a bemutatót, de minden az amerikai mozikon múlik. Nolan már egyértelművé tette, hogy ha nem marad más választása, csúszni fog a premier, de ez a másfél hónap elégnek tűnik ahhoz, hogy ne kelljen lemondanunk róla. A rendező több korábbi filmjét is ebben az időszakban mutatták be: a Dunkirket július 13-án, az Eredetet július 8-13-án, míg A sötét lovagot július 14-én. A koronavírus idén mindent felforgatott – de talán júliusra kicsit visszazökkenhet minden a normális kerékvágásba. Bízzunk benne.