Egyre gyakoribbak a mentális problémák az óvodás és az iskolás gyerekek között, és erről részben a közoktatás rosszul működő rendszere is tehet – erre hívta fel a figyelmet mintegy 300 iskola- és óvodapszichológus nemrég. Szakemberekkel jártuk körbe, miért romlik a helyzet.
Már nem arról van szó, hogy van egy tanulási vagy magatartási zavarral küzdő gyermek a csoportban, hanem arról, hogy tömegesen küszködnek ilyen problémákkal – erről beszélt lapunknak Borbáth Katalin, az ELTE Pedagógiai és Pszichológiai Karának szakcsoportjaként működő Iskolapszichológiai Módszertani Bázis vezetője, egyetemi adjunktus. A Módszertani Bázis a múlt héten gyakorló szakemberek kezdeményezésére szakmai állásfoglalást adott ki, melyben többek közt arra hívták fel a figyelmet, hogy a köznevelési rendszerben lévő gyermekek pszichés állapota aggasztóan romlik.
– Az óvodákban a szorongás, a viselkedés- és figyelemzavar, az iskolákban ezek mellett a pánik, a depresszió, az önsértés vagy akár a súlyosabb mentális zavarok megjelenése is rendszeresen előforduló jelenség lett – írták. Szerintük ezek okai részben a jelenleg rosszul működő közoktatási rendszerben keresendők: problémát jelent a pedagógusok fluktuációja, a tanulók túlterheltsége, a hatalmas mennyiségű lexikális tudást előíró és elavult tananyag. A szakmai állásfoglaláshoz több mint 300 iskola- és óvodapedagógus csatlakozott.
• Miért hiányzik elképesztően sok iskolapszichológus a rendszerből?
• Mit tehetnek a pedagógusok és a szülők a rossz köznevelési rendszer hatásai ellen?
• Hogyan néz ki a probléma egy fejlesztőpedagógus szemével?
• Mikor kell gyanakodni arra, hogy a gyerek nem érzi jól magát?
Csatlakozzon a Magyar Hang +Pluszhoz!
Szerezzen ezzel korlátlan hozzáférést a Hang.hu-n fizetőkapu mögött megjelenő összes tartalomhoz, reklámmentesen. Minőségi saját tartalom, riportok, interjúk, elemzések – ezek várnak Önre!