
A Fővárosi Törvényszék nem jogerős ítélete szerint a Nemzeti Koncessziós Irodának tizenöt napon belül ki kell adnia, milyen számítások alapján jutottak arra, hogy a magyar gyorsforgalmi utak üzemeltetését 35 évre koncesszióba adják magáncégeknek, mert kiemelt közérdek fűződik azok megismeréséhez – tudta meg a Szabad Európa. Ezt az információt korábban közérdekűadat-igénylésben próbálta megtudni a Transparency International Magyarország (TI), de miután az NKI elutasította, bírósághoz fordult. A Fővárosi Törvényszék ítéletében kimondta, hogy az NKI nem indokolta meg kellő alapossággal, miért kellene titokban tartani az állam ezzel kapcsolatos számításait. Az alaptörvény ugyanis garantálja a közérdekű adatok nyilvánosságát; csak alapos indokkal lehet eltekinteni ettől.
A tárgyaláson az NKI azt képviselte, hogy hiába jelentkezett három cég is a közbeszerzési eljárásra, nem zárult le, még csak most kezdődnek a tárgyalások, a vállalatok most fognak ajánlatot tenni, emiatt az állami szervezet által készített számítások fontos szerepet fognak játszani a tárgyalások során. Ezért döntést előkészítő dokumentumnak minősül, amely a törvény szerint nem nyilvános adat.
A TI jogi érvelése szerint az állami szervezet által készített kalkuláció csak annak a döntésnek a meghozatalához volt szükséges, hogy 35 évre írják ki a koncessziót. Ez a döntés már megszületett, így a kalkuláció nem lehet döntés-előkészítő anyag.
Mint azt a Szabad Európa megjegyzi, a Themis Magántőkealap, az osztrák Strabag és a lábatlani Dömper Kft. lett a három befutó a közbeszerzési eljáráson. Ezek közül fog valamelyik cég szerződni az autópályák 35 évre szóló üzemeltetésére. A lap szerint Mészáros Lőrinc érdekeltségei is a pályázók között vannak.
A 35 éves koncesszió sajátossága – állapítja meg a Szabad Európa –, hogy a 2022-es választások után felálló kormány már aligha fog közbeszerzési eljárást kiírni autópályák és autóutak építésére. Így az sem történhet meg, hogy ha a Fidesz veszít a jövőre esedékes országgyűlési választásokon, a hozzá közel álló építőipari cégeknek politikai értelemben „ellenséges környezetben” kellene versenyezniük az útépítési munkákért. A gyorsforgalmi utakat ugyanis a koncesszió nyertesei fogják építeni vagy építtetni, ők fognak dönteni arról, ki legyen a kivitelező.