Budapest számára teljesen elfogadhatatlan a HÉV-ek járatritkítása, hogy az állam drasztikusan csökkentse az elővárosi közlekedési kapacitásokat – írja Karácsony Gergely főpolgármester friss Facebook-bejegyzésében. Egyetértett vele Vitézy Dávid is, bár ő a kormány és Lázár János mellett Tarlós és Karácsony felelősségét is felvetette.
A kormány és a MÁV Hvg.hu által megszellőztetett terve több HÉV-vonalon is jelentős járat- és kapacitáscsökkentéssel „kezelné” a jövő évi menetrendben azt, hogy a járműpark elöregedése miatt nincs elég forgalomba állítható, működő szerelvény. A HÉV-vonalakat a fővárostól 2016-ban átvevő állami cég, a MÁV–HÉV Zrt. csúcsidőben a ráckevei HÉV (H6) vonalán 18 százalékos, a gödöllőin (H8) 13-23 százalékos, a csepelin (H7) 12 százalékos férőhelycsökkenést javasol kétféle változatban.
Karácsony ezzel kapcsolatban úgy fogalmaz: „évek óta kongatjuk a vészharangot, ha az állami fenntartású MÁV-HÉV nem szerez be új járműveket, vagy nem pörgeti fel a felújítást, akkor ellehetetlenülhet a közlekedés Budapest külső kerületeiben és egy sor agglomerációs településen is”. Szerinte a MÁV-HÉV-et üzemeltető állam gyakorlatilag azt várja tőlük, hogy válasszanak: a csepeliek, a soroksáriak, vagy épp a cinkotaiak közlekedését áldozzák fel pusztán azért, mert ők nem végzik rendesen a feladatukat. Mint megjegyezte: míg Budapesten az elmúlt években alacsonypadlósra cserélte az összes buszt, új trolikat szerzett be és épp a napokban is érkezett új CAF-villamos, aközben „az állami fenntartású és jóval több pénzből gazdálkodó MÁV-HÉV hagyta lerohadni az egyébként is régen cserére érett vonatokat”. A főpolgármester felszólította a kormányzatot: „Mi tesszük a dolgunkat, itt az ideje, hogy ők is tegyék!”
Vitézy Dávid fővárosi képviselő, a BKK korábbi vezérigazgatója is megszólalt az ügyben: „Hajmeresztő tervvel állt elő Lázár János: jelentősen ritkítaná a Budapestre közlekedő héveket, annak ellenére, hogy ingázók százezrei használják ezeket a vonalakat”. Mint írja, „az ok prózai, az 50 év fölötti vonatok egyre kevésbé bírják a strapát.” Szerinte a felelősség ezért elsősorban „a kormányt és különösen Lázár János közlekedési minisztert terheli”. Úgy látja, a szaktárca immár két éve semmilyen lépést nem tett a HÉV-ek cseréje érdekében, a korábbi visszavont járműtendert nem indították újra, sőt, a korábbi uniós forrásokat is kihúzták a beszerzés mögül – a főváros hallgatólagos beleegyezésével.
A felelősök között Vitézy meg kell említeni „Tarlós Istvánt is, aki 2016-ban átadta a héveket az államnak anélkül, hogy világos, számonkérhető garanciákat kapott volna a főváros a vonalak fejlesztésére”. De Karácsonyt is felelőssé tette, mert szerinte az év elején „Lázár Jánossal kötött új tarifamegállapodásban elveszítette a megrendelői jogait Budapest”, így a főpolgármester csak „Facebook-posztokban tud csak tiltakozni a budapestiek százezreit érintő járatritkítás ellen”. Végül hangsúlyozta, hogy a járatritkítás megvalósulása ellen mindent el kell követni, „ez úgy az agglomeráció, mint Budapest közös érdeke”.
Frissítés:
– Sajnáljuk, hogy a HÉV is a fővárosi közgyűléssel kapcsolatos politikai viták része lett: ez felesleges aggodalmat kelthet az utasainkban. Járműhiány van, döntés még nincs. A régi járművek karbantartását az alkatrészhiány, az új járművek beszerzését pedig az uniós forrásokkal kapcsolatos politikai vita hátráltatja. A helyzet kezelésére olyan megoldást keresünk, ami a legforgalmasabb időszakokat és vonalakat nem érinti. A sajtóban megjelent mértékű módosításokat tehát nem lehet a MÁV-VOLÁN-csoport álláspontjának tekinteni. Ha lesz változás, csak ennél jóval szerényebb mértékű lehet: olyan, amelyet az utasok túlnyomó része nem is érzékel majd – írta a MÁV lapunknak eljuttatott közleményében.