Lassú a beszerzés a MÁV-nál, egy év alatt engedélyeznek egy klímát a szakszervezeti vezető szerint

Lassú a beszerzés a MÁV-nál, egy év alatt engedélyeznek egy klímát a szakszervezeti vezető szerint

A balmazújvárosi vasútállomás (Fotó: Magyar Hang/Szabó Zsolt László)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Valóban probléma a MÁV-nál a lassú beszerzés, amely nem csak az alkatrészek pótlását, így a javítást hátráltathatja, hanem egy egyszerű festést vagy egy klíma beszerelését is – mondta a Magyar Hangnak Meleg János, a Vasutasok Szakszervezete (VSZ) elnöke. Azonban a probléma szerinte nem a közelmúltban keletkezett, hanem hosszú évek óta fennáll.

Vitézy Dávid közlekedéspolitikus, a fővárosi Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője azért bírálta Lázár János közlekedési minisztert, mert a birtokába került dokumentumok szerint „miniszteri jóváhagyás nélkül egy ablaktörlőt, fékbetétet vagy az étkezőkocsiba hamburgerzsömlét sem vehet a MÁV”. Vitézy szerint a Lázár János által 2023-ban bevezetett, a beszerzéseket tovább központosító rendszer következtében „a MÁV-csoport alkatrészellátási folyamatai minden korábbinál jobban lelassultak és szétestek”.

Meleg János, a VSZ elnöke lapunknak kiemelte: szakszervezeti vezetőként nem kommentálja Vitézy Dávid politikusi nyilatkozatát, de a beszerzéssel kapcsolatos problémákról a szakszervezethez is érkeznek hírek. – A beszerzési folyamat lassú, gyorsítani kellene. De ez már hosszú évek óta probléma. Örülök, ha végre foglalkoznak vele – mondta a szakszervezeti vezető, aki szerint a közbeszerzési eljárások lassúsága a fő oka annak, hogy az anyagbeszerzés a MÁV-nál vontatottan halad. Ez szerinte igaz az alkatrészekre, de akár a  vasutas munkavállalók munkaruhájára, védőitalára, vagy egy egyszerű festésre is. 

Bár 2008-ban önálló vállalat alakult a karbantartásra, amelynek nem kellett az állami vállalatokra vonatkozó szabályok szerint eljárnia, ezt 2012-ben ismét beolvasztották az állami MÁV Start Zrt.-be. – Ekkor visszaestünk a csapdába, amelyből korábban kikerültünk – mondta Meleg. Az anyagbeszerzés problémái vezetnek szerinte sokszor oda, hogy tartósan nem sikerül elvégezni bizonyos javításokat. Ez pedig költségesebb hosszú távon, mint a javítás, mert egy tartósan elromlott alkatrész előbb-utóbb további károkat is okoz.

Ez az elmúlt időszakban a korábbinál is jobban feltűnhetett az utazóközönségnek, a MÁV elmúlt hónapjait komoly meghibásodások kísérték: síntörések, törött váltó miatt bekövetkezett kisiklás és égő mozdony is szerepelt a listán. – Az elmúlt évek fejlesztéseinek elmaradása, az állami pénzek kivonása, a beruházások visszafogása mind oda vezetett, hogy egyre rosszabb lett a pálya, a kocsik, mozdonyok állapota, és most érjük el a gödör alját – mondta Meleg, aki szerint gyors beszerzésekre és gyors, több vonalszakaszra kiterjedő vasúti felújításra lenne szükség ahhoz, hogy az utazóközönség kedvező változásokat tapasztaljon. – Fércmunkákkal ez már nem fog menni. Ha egy vonalon egy szakaszt felújítunk, de a következő szakasz felújítása elmarad, semmit nem érünk el, ott továbbra sem fog százzal közlekedni a vonat – mondta a szakszervezeti vezető, aki szerint a fejlesztésekkel már most el van késve a MÁV.

A lassú beszerzési folyamatokra szerinte példa lehet a klimatizálás kérdése is, amely a nyári hőség idején ismét az érdeklődés középpontjába került a MÁV esetében is. A hőségnek kitett fizikai dolgozók 200 ezer forintos hőségpénzt kaptak az Építési és Közlekedési Minisztériumtól a kánikula idején tanúsított helytállásukért, kizárólag pénzzel azonban Meleg János szerint nem lehet megoldani a problémát. Ehhez a MÁV-nál már zajló klímaprogram folytatása és gyorsítása szükséges azokon a szolgálati helyeken, ahol sürgős a klímák beszerelése. Bár a klímaprogramra elmondása szerint az anyagi keret is rendelkezésre áll a vasúttársaságnál, a végrehajtása a szakszervezetis elmondása szerint nem olyan egyszerű: nagyjából egy év alatt fut át egy klíma telepítésének engedélyeztetési eljárása, és ebben a klíma beszerelése még nincs is benne.

 

 

Címkék: MÁV