Szerdán személyeskedő hangvételben kritizálta Lázár János Vitézy Dávidot, aki hársfatea fogyasztását javasolta az építési és közlekedési miniszternek. Csütörtökön Vitézy, a fővárosi Podmaniczky Mozgalom-frakció vezetője ismét bírálta a tárcavezetőt, és arról írt: „miniszteri jóváhagyás nélkül egy ablaktörlőt, fékbetétet vagy az étkezőkocsiba hamburgerzsömlét sem vehet a MÁV”.
– Itt a bizonyíték arra, hogy nem csak az öregedő pálya és járműpark, a lemondott beruházások, hanem Lázár János minden korábbinál szorosabb beszerzési kézivezérlése is okozza a MÁV és benne a HÉV súlyosbodó működési zavarait – írta mellékelve egy dokumentumot.
– Mind a MÁV történelmi mélységekbe zuhant késési statisztikái, mind a HÉV járatritkítása és kocsihiánya kapcsán írtam már arról: Lázár János felelőssége nem csak az általa kihúzott beruházásokban, lemondott és visszavont járműbeszerzésekben érhető tetten – és ezt az alpári stílusú becsmérlő posztjaival sem tudja eltakarni. 2023-ban, kicsivel azután, hogy Lázár miniszter lett, az építési és közlekedési tárca utasítást küldött minden alá tartozó cégnek, így a teljes MÁV-csoportnak is. Ebben előírják, hogy „értékhatárra és tárgyra tekintet nélkül” minden beszerzéshez és közbeszerzéshez a Lázár-minisztérium „ÉKM előzetes engedélye szükséges”, havonta kell formanyomtatványon előre bejelenteni ezeket – állította Vitézy Dávid.
A politikus szerint ha valaki látott már közelről akkora vállalatot, mint a MÁV-Volánbusz-HÉV-csoport, akkor pontosan tudja, hogy a működés veszélyeztetése és érdemi lassítása nélkül egy ilyen utasítást betartani lehetetlen. – Nincs az a politikai vezetés egy minisztériumban, ami képes alkatrészbeszerzések ezreit egyesével ellenőrizni és jóváhagyni, egyesével politikai jóváhagyást adni minden egyes lámpabúra- vagy fékbetét-cserére. Pedig ez most a szabály: minden beszerzést egyesével hagynak jóvá a minisztériumban, sokszor hónapokon át tartó kötözködés, új beszállítók beajánlgatása, a legalapvetőbb üzemi ismereteket nélkülöző packázás után – fejtette ki.
Szerinte a MÁV és a Volán vezetőitől százszámra hallani a történeteket, hogy a legalapvetőbb alkatrészek beszerzése is sokszor hónapokig tartó viták árán indulhat meg. – Ezért mutatják azt a történelmi mélységbe zuhant MÁV késési statisztikák, és immár a HÉV-ek üzemképességi adatai is, hogy a helyzet látványos és gyors romlásnak indult. Nem valamiféle megszokott, lassú leépülés eredményei ezek, hanem a sorozatos, hibás, a MÁV alapvető működési folyamatait szétverő miniszteri döntések következményei. Ezért jutott odáig a helyzet, hogy az eddig nagyrészt 99%-os megbízhatósággal működő HÉV-üzem is roskadozni kezdett, és immár a menetrendi kiadáshoz szükséges kocsik sem állnak rendelkezésre az elmaradt fővizsgák, hiányzó alkatrészek miatt – tette hozzá.