Újabb holttestet emeltek ki a Dunából
A hajóroncsból felhozott holttestet emelik át egy rendõrségi motorcsónakba a kutatási munkálatokat végzõ szakemberek a balesetben elsüllyedt Hableány turistahajó közelében, a Margit hídnál 2019. június 5-én. A Hableány és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én késõ este ütközött össze a Margit híd közelében, a turistahajó felborult és elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral - turistákkal és két idegenvezetõvel -, valamint kéttagú magyar személyzettel. Hét embert a környezõ hajókon utazók kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Június 5-éig tizenhárom holttest került elõ. MTI/Balogh Zoltán

Szerda délután újabb holttestet emeltek ki a Dunából, nem messze a Hableány roncsaitól – erősítette meg a korábbi sajtóértesüléseket a rendőrség. Az egy héttel ezelőtti szerencsétlenségnek eddig 14 áldozatát találták meg.

Ma reggel már felszínre hoztak egy halottat és a feltételezések szerint további áldozatok vannak a szerencsétlenül járt hajó fedélzetén.

Budapestre ért az úszódaru

Szerdán reggel indult Komáromból, délutánra pedig Budapestre ért az az úszódaru, aminek segítségével a felszínre tudják majd hozni az elsüllyedt Hableányt. Gyenei Gyula kapitány a Népszigetnél tartott sajtótájékoztatón elmondta: ahhoz, hogy meg tudják kezdeni a Hableány kiemelését, még negyven centimétert kellene apadnia a Dunának. A jelenlegi vízállás 460 centiméter, 420 centinél azonban már biztonságosan tudnak dolgozni. A legjobb, ha apadó víznél kezdik meg a munkálatokat, ekkor ugyanis lassul a sodrás. Az előrejelzések szerint erre akár három-négy napot kell várni.

Clark-Ádám-úszódaru.jpg
A Clark Ádám hajódaru az északi vasúti összekötõ híd közelében 2019. június 5-én. A hajódaruval fogják kiemelni a Margit hídnál hajóbalesetben elsüllyedt Hableány turistahajót. A Hableány és a Viking Sigyn szállodahajó május 29-én késõ este ütközött össze a Margit híd közelében, a turistahajó felborult és elsüllyedt, fedélzetén 33 dél-koreai állampolgárral - turistákkal és két idegenvezetõvel -, valamint kéttagú magyar személyzettel. Hét embert a környezõ hajókon utazók kimentettek, hét dél-koreai állampolgár holttestét pedig még aznap megtalálták. Június 5-éig tizenhárom holttest került elõ. MTI/Máthé Zoltán

Gyenei beszélt a mentés tervezett menetéről is. Először búvárok köteleket húznak a hajó alá – ez ígérkezik a legbonyolultabb és legveszélyesebb műveletnek. A köteleket aztán rögzítenek az úszódaruhoz, majd megkezdődik a kiemelés. Szintén kritikus pont, amikor a hajótest elmozdul a meder fenekéről, ám arra nem számítanak, hogy emelés közben eltörne. A roncs kiemelése előreláthatólag néhány órát fog igénybe venni.

A Clark Ádám úszódaru 200 tonna teherbírású, a rajta lévő gém pedig 45 méter hosszú. Fedélzetén tizenegy ember teljesít szolgálatot.

Dél-koreai lapértesülések szerint egyébként az ázsiai ország külügyminisztériuma többször kérte a magyar kormányt, hogy foglalja le a balesetben érintett Viking Sigynt. A magyar hatóságok ugyanis hagyták, hogy a bizonyítékok begyűjtése után a hajó elhagyja a helyszínt.

A szállodahajó ukrán kapitányát, Jurij C.-t viszont előzetes letartóztatásba helyezték, ám ügyvédje szerint kifizeti a 15 millió forintos óvadékot, ha a bíróság erre vonatkozó döntése jogerőre emelkedik. Az óvadék lehetősége ellen az ügyészség fellebbezett. A gyanúsítás alapja, hogy a Vikingnek fel kellett volna vennie a rádiókapcsolatot a Hableánnyal, viszont ez állítólag nem történt meg, sőt, a hátulról érkező nagyobbik hajó még hangjelzést sem adott le.