A Philip Morrist a kutatók manipulálásával vádolják az IQOS kapcsán

A Philip Morrist a kutatók manipulálásával vádolják az IQOS kapcsán

IQOS termékek (Fotó: Wikipédia)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

kül

Dohányzásellenes aktivisták olyan dokumentumokat szivárogtattak ki, amelyek az értékelésük szerint bizonyítják, hogy a Philip Morris kutatók és polikusok manipulására törekszik annak érdekében, hogy az IQOS elektromocigaretta-rendszerükkel minél jobban elérjék a nem dohányzókat (az IQOS a cég marketingjében nem minősül elektromos cigarettának, mert nem párologtatja, hanem hevíti a dohányt). A meggyőzés érdekében a termék csökkent egészségi kockázatait kimutató kutatásokat támogattak, és intenzív lobbitevékenységet folytattak.

A dokumentumokból kiolvasható, hogy a Philip Morris, illetve japán leányvállalata részt vett abban, hogy helyi politikusokat, orvosokat, sőt a 2020-as tokiói olimpia szervezőit is megkörnyékezték az új fogyasztók beszervezése érdekében. Japán az IQOS termékvonal bevezetése szempontjából afféle kísérleti terepnek számít a cég számára, és az aktivisták szerint az ott szerzett tapasztalatokat a Philip Morris más piacokon is hasznosítani akarja.

A kiszivárogtatott dokumentumokat bemutató tanulmányt a Bath-i Egyetem kutatói készítették, és a Nicotine & Tobacco Research című szaklapban jelent meg. Ebben leírják, hogy a Philip Morris japán cége például egy közvetítőszervezeten keresztül finanszírozta a Kiotói Egyetem egyik kutatását, ami a dohányzásról való leszokással volt kapcsolatos. Erről a pénzügyi támogatásról nem született semmilyen nyilvános tájékoztatás, bár a Philip Morris szóvivője szerint egy görögországi konferencián feltüntették azt.

Emellett a Philip Morris kilencmillió forintnak megfelelő összeget fizetett egy, a Tokiói Egyetem egyik professzora által vezetett tanácsadó cégnek, hogy az tudományos konferenciákon és más csatornákon keresztül népszerűsítse a cég által finanszírozott kutatások eredményeit, illetve a cég termékeit. A Philip Morris Japan egyik alkalmazottja által küldött emailben arra hívta fel a tanácsadó cég figyelmét, hogy ezt a kapcsolatot „tartsák titokban”.

A tanulmány egyik szerzője szerint „a tudomány manipulálása mindannyiunknak árt, de különösen a fogyasztókat és a döntéshozókat károsítja, akik igyekeznek emberek életére ható döntéseket hozni. [A manipuláció] lassítja és aláássa a közegészségügyi döntések meghozatalát, miközben elősegíti az egészségkárosító termékek széleskörű használatát.” Eközben a Philip Morris éppen az általa végzett kutatások átláthatóságával reklámozza magát.

A cég azért is lobbizott Japánban, hogy ott is lehessen használni az IQOS eszközt, ahol tiltják a dohányzást. Ennek érdekében kapcsolatot kerestek a társadalom különböző szervezeteivel, például vendéglátóipari és egészségügyi szervezetekkel, a katasztrófaelhárítással, hogy megnyerjék a támogatásukat az elektromos cigarettázás elterjesztése érdekében. Arra is kísérletet tettek, hogy beférkőzzenek a termékeikkel a tokiói olimpia által használt létesítményekbe. Az aktivisták szerint ezek az erőfeszítések arra utalnak, hogy a cég azon állítása, miszerint csak a felnőtt dohányosokat célozzák a marketingjükkel, egyszerű hazugság.

A Philip Morris azzal vádolta meg válaszában az aktivistákat, illetve a tanulmány szerzőit, hogy fontosabb nekik a cég kritizálása, mint a „dohányzás ártalmai csökkentésének segítése”. A cég szerint minden teljesen legális, és természetes, hogy igyekeznek minél több szereplővel megismertetni a termékeiket és a törekvéseiket.