Februárban folytatódhat a Volán dolgozóinak sztrájkja

Februárban folytatódhat a Volán dolgozóinak sztrájkja

Sztrájkolnak a Volánbusz sofőrjei (Fotó: Szikra Mozgalom / Facebook)

Támogassa a Magyar Hangot!

Legyen Ön is előfizetőnk, rendelje házhoz a Magyar Hangot! Ha más módon támogatná a lapot ebben a nehéz helyzetben, azt is megteheti (PayPal és bankkártya is)! Köszönjük! ELŐFIZETEK

Bruttó 90 ezer forintos fizetésemelést szeretne elérni a MÁV-Volánnál a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet – emiatt kezdett két napos sztrájkba a buszvezetők egy része vasárnap. A munkabeszüntetés miatt hétfőn 22 ezer Volán-járat maradhat ki az előzetes jelzés szerint. A szakszervezet kedden tárgyal újra Lázár János közlekedési miniszterrel, ám ha nem születik megegyezés, – és a munkavállalók is támogatják – akkor akár újabb sztrájk is jöhet februárban.

A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet sztrájkot hirdetett vasárnapra és hétfőre, mert elfogadhatatlannak tartották a MÁV-Volán korábbi bérajánlatát. Az ajánlat arról szólt, hogy a Volán-dolgozók fizetése három év alatt emelkedik majd átlagosan 25 százalékkal, 2024-ben ebből havi 70 ezer forintos egységes béremelés valósulna meg. Az elmúlt évek inflációja és a korábban elmaradt béremelések miatt azonban a szakszervezet szerint ez nem elegendő.

„Meg kellene duplázni a miniszteri ajánlatot”

Dobi István, a szakszervezet vezetője azt mondta: az eddigi információik szerint vasárnap az érintett járatok fele kimaradt, hétfőn délutánra pedig elérheti a 70 százalékot ez az arány. Az előzetes jelzés szerint hétfőn 22 600 járat lehet érintett a sztrájkban. A szakszervezet kezdetben 2024-re követelt 24 százalékos béremelést, most pedig egy egyösszegű, bruttó 90 ezer forintos bérfejlesztésért küzdenek. Dobi István a Magyar Hangnak elmondta: „meg kellene duplázni a miniszter ajánlatát” ahhoz, hogy a szakszervezet a korábban ajánlott három éves bérmegállapodást elfogadja. Vagyis ezt csak akkor tartanák elfogadhatónak, ha az három év alatt nem 25 százalékos, hanem 50 százalékos béremelést tartalmazna.  

Dobi István hozzátette: bíznak benne, hogy el tudnak kerülni egy februári sztrájkot. Egy esetleges újabb munkabeszüntetésről a szakszervezetet irányító operatív testület dönt, de szerinte erre csak akkor kerülhet sor, ha a munkavállalók a mostanihoz hasonló arányban értenek egyet a sztrájkkal, hiszen „ez adja a sztrájk erejét”. A szakszervezeti vezető korábban már utalt arra: Lázár János ígérete szerint a keddi tárgyalásra új ajánlattal készül, és „hogy ebben végül mi szerepel majd, az bizonyosan attól is függ, mekkora lesz a tényleges sztrájkrészvétel vasárnap és hétfőn”. A MÁV-Volánnál jelenleg 10 400 buszvezető dolgozik, közülük 5978 sofőr, a buszvezetők 58 százaléka jelezte előzetesen, hogy támogatja a sztrájkot. Köztük lehetnek olyanok, akik mégis felvették vagy felveszik a munkát vasárnap és hétfőn, ezért az érintett járatok közül nem mindegyik fog kimaradni. A MÁV-Volán a két nap során összesen mintegy 3619 helyi és 22 995 helyközi kieső járattal tervez országszerte, erről részletes tájékoztatás itt olvasható. Bár igazán a buszvezetők sztrájkja az, ami kifelé is látványos, a munkabeszüntetéshez csatlakoztak műszaki dolgozók is, ők hétfőn délelőtt és délután is három-három órára szüntették be a munkát, például nem javították meg a meghibásodott járműveket – tette hozzá a szakszervezeti vezető.

Korábban a Volánbusz azt közölte, hogy indokolatlannak tartják az akciót, „hiszen a MÁV-VOLÁN-csoport továbbra is a bérmegállapodás mielőbbi megkötésére törekszik, a tárgyalások folyamatosak”. Hétfő este pedig azt közölték, hogy a 16 órakor összesített információk szerint – az érdekképviselet által közzétett adatokkal szemben – a teljes munkavállalói állománynak mindössze 21 százaléka, míg a mai napra vezényelt autóbusz-vezetőknek az 56 százaléka nem vette fel a munkát hétfőn. Közleményük szerint az adatok vármegyénként jelentős különbségeket mutatnak: van, ahol például az autóbusz-vezetői állomány csupán 7 százaléka, míg a hétfői munkavégzésre vezényelt autóbusz-vezetőknek a 12 százaléka vett részt a munkabeszüntetésben. Hozzátették: az egyéb fizikai, illetve a szellemi munkavállalóknak a 6 százaléka vett részt a sztrájkban országosan. A MÁV-VOLÁN-csoport és a Volánbusz vezetése továbbra is elkötelezett abban, hogy a lehető leghamarabb megkösse a 2024-re vonatkozó bérmegállapodást a munkavállalókkal, a tárgyalások már kedden folytatódnak – írták.  

Az ellenzék ingerküszöbét nem igazán érte el a sztrájk

Úgy tűnik, az ellenzéki pártok többségét nem igazán mozgatta meg a Volánbusz dolgozóinak a sztrájkja, legalábbis szolidaritási akcióról csak a Szikra Mozgalom adott hírt hétfőn cikkünk megjelenéséig. – A Szikra Mozgalom közössége teljes mellszélességgel támogatja a Volánbusz dolgozóinak bérharcát, hétfőn reggel szolidaritási akciókkal álltak a sztrájkolók mellé. A mozgalom hangsúlyozta: Lázár János három évre lebontott béremelési ajánlata elfogadhatatlan – vélték. A Szikra Mozgalom Debrecenben, Szegeden, illetve Budapest főbb közlekedési csomópontjain szervezett szolidaritási akciót a dolgozók támogatására: aszfaltra rajzolt színes feliratokkal üzenték meg a Volán dolgozóinak, hogy nincsenek egyedül a sztrájkban.